Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra stora filer från PC till nya mac

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-29 17:37

tja, har skaffat mig en ny imac 17" i veckan och nu försöker jag att skicka över alla filmer och alla musik som ja har kvar på min gamla PC. har hållt på ett tag nu men får de bara att funka via det trådlösa nätverket. Men de jag vill är att de ska skickas via min korsade kabel, de går ju lite fortare då!? har satt igång ftpn på macen å kör med fxp på pcn, men de går ju inte via kabeln av någon anledning :S någon som vet va man kan göra? tack på förhand !

Enklast är ju att använda sig av Windows delningen som finns i OS X. Jag gjorde på följande sätt då jag flyttade filer från min PC till min MacBook:

1. Koppla ihop datorerna med den korsade kabeln.
2. Ställ in IP nummer på i både OS X och XP. Sätt t.ex: 192.168.0.1 på Macen och 192.168.0.2 på PC:n.
3. Starta Windows-delning på Macen.
4. Anslut till Macen från pc:n \\192.168.0.1\dittanvändarnamn\ (Kortnamnet på ditt konto i OSX)
5. Din hemkatalog på Macen visas på PC:n, nu är det bara och flytta filerna.

Hoppas det löser sig för dig.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-29 19:07

mm har försök gjort så nu men får det inte att funka :/

Ingen brandvägg eller så som är på?

Svårt och kunna säga vad som är problemet. Men min beskrivning fungerade bra för mig. Annars så finns det mest troligt ett flertal inlägg på forumet om detta, test och sök.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-29 19:14

jo ja tror de, mm har testa å söka som fan men inte hittat så mycke bra..

  • Oregistrerad
  • 2006-07-29 19:19

vad kan man göra åt de då?

Testa med en annan kabel mellan datorerna, tror att alla nyare Macar automatiskt kan känna av om man har en rak eller korsad kabel och anpassar sig efter det.

Sen hittade jag ett inlägg som kanske kan hjälpa: http://www.99mac.se/mac-os-x/53943-os-x-windows-xp.html#post451281

  • Oregistrerad
  • 2006-07-29 19:49

okej, tack så mycket.. ser fint ut ;D ska kolla på de mer imorng eller inatt :D:D

En annan lösning kan var att testa att starta om Mac:en samtidigt som du håller in "t" på tangentbordet under uppstart. Då startar macen som om den var en FireWire-hårdisk. Har du FireWire på PC är det sedan bara att koppla in macen precis som vilken annan FW-disk som helst.

Förutom att Windows inte kan läsa HFS+ filsystem utan extraprogram..

Ursprungligen av Johan S:

Förutom att Windows inte kan läsa HFS+ filsystem utan extraprogram..

Jaa, just det. Tänkte inte på att vi har det på jobbet. Tur att någon är alert.

Lånar den här gamla tråden.

Har en gammal och trött Dell-dator (tror den heter 4550) som jag har fyllt med musik och film. Det skulle jag vilja föra över till min nya iMac. Frågan är om jag kan koppla en kabel (ethernet) mellan datorerna? För att föra över det trådlösa nätverket tar för lång tid. Vad behöver jag tänka på?

Borde köpa en extern hårddisk, men pengarna rullar just nu inte in som jag vill.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-05-23 00:53
Ursprungligen av Jiddisch:

Lånar den här gamla tråden.

Har en gammal och trött Dell-dator (tror den heter 4550) som jag har fyllt med musik och film. Det skulle jag vilja föra över till min nya iMac. Frågan är om jag kan koppla en kabel (ethernet) mellan datorerna? För att föra över det trådlösa nätverket tar för lång tid. Vad behöver jag tänka på?

Borde köpa en extern hårddisk, men pengarna rullar just nu inte in som jag vill.

Kolla denna

Grunderna för övergång: Flytta över filer eller hela Windows-systemet

Tack!
Trots mina otaliga sökningar fick jag aldrig upp det där. Säger nog mest om mig...
Ska testa senare.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-30 14:14

så har änntligen fixat de nu gjorde på samma sätt osm ja gjorde när ja skulle köra PC till xbox. ( här är den guiden om någon är intresserad http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=7804)

har nu börjat föra över filer men de lilla problemet verkar ju va att flasfxp inte klarar av att skicka över filer med åäö, vad göra? de kommer ju inte gå å skickar över all musik lika lätt iaf ;S är ända sättet att rara ihop alla filer å skicka övre dem sen ??

åäö problemet beror nog mest troligt på att ftpservern i OSX inte hanterar dessa tecken, tror det beror på att ftp-protokollet inte hanterar åäö.

Men det är ju inga problem att göra ett rar arkiv av dessa filer och flytta över.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-30 18:18

jo de tar jävligt mycke längre tid !?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-31 04:57
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-07-31 06:29

Du kan ju också testa med att köra t.ex. Filezilla ftp server på pc'n och hämta från mac'en.

Men vänta nu, det borde väl inte gå sådär fruktansvärt mycket snabbare genom en korskopplad ethernet kabel, gentemot via trådlösa nätverket eller? Så länge båda datorerna har bra täckning så bör det funka bra. Sladd kanske är driftsäkrare, men skillnaden kan väl inte vara så stor?
Förresten, stämmer det att man måste ha en korsad kabel mellan två datorer för att kunna skicka över mellan dem och en okorsad för att använda i ett större nätverk? Det är så va?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-31 11:58

Det är en enorm skillnad mellan kabel och trådlöst nätverk i hastighet. På pappret går kabelöverföringen med Fast Ethernet i regel nästan dubbelt så snabbt jämfört med trådlös överföring. I praktiken är skillnaden ännu större. Moderna nätverkskort med Gigabit Ethernet gör kabelöverföringen ännu snabbare i jämförelse.

Många Macars nätverkskort klarar av att koppla dator-dator med vanlig rak kabel (se Apples KB). Dvs. den korsar själv när det behövs.

Senast redigerat 2006-07-31 12:10
1
Bevaka tråden