Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator CS3 kraschar under uppstart

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-05-18 19:59

I måndags fick mitt Illustrator tuppjuck (ja en legal betald licensierad version av CS3 Design Standard paketet). Satt och jobbade med något och direkt efter att jag sparat filen skulle jag printa en ps-fil när det helt plötsligt kraschade. Är väl inte extremt ovanligt att det händer någon gång nu och då så jag tänker inte mer på det och startar om Illustrator, varpå det kraschar under uppstart.

Suckar högt och startar om Macen, men Illustrator kraschar fortfarande under uppstart. Börjar nu skicka in kraschrapporterna som kommer upp direkt efter en krasch och bifogar min mailadress men den vägen får jag inget svar.

Gjorde en reparationsinstallation av Illustrator men det funkade fortfarande inte.

Avinstallerar Illustrator och plockar manuellt bort de filer som trots avinstallation fortfarande finns kvar (de som jag hittar iaf, lite prefs och sånt). Installerar på nytt men det kraschar fortfarande under uppstart .. alla andra program i CS-paketet fungerar som de ska. Bara Illustrator som jävlas, vilket självfallet är de program som jag måste ha till 95% för att kunna göra mitt jobb.

Inga supportavtal och kundtjänst eller vad det heter svarar inte.

I morgon köper jag in en ny hårddisk, installerar ett nytt OSX och hela CS-paketet på som en sista desperat åtgärd.

Någon som sitter på något gôtt tips på något annat att prova först?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-05-18 20:07

Skapa ett nytt användarkonto och se ifall Illustrator tutar igång där. Inte för att jag vet vad det kan hjälpa, mer än eventuell felsökning, men ändå.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-05-18 20:14

Tack, det ska jag göra! Undrar varför jag inte tänkte på det .. :">

Jag hade samma problem fast på PC för en tid sedan.. googlade runt på problemet en hel del, och då var det många som trodde att det hade att göra med typsnitten. Illustrator läser in typsnitt under uppstart, och defekta typsnitt kan uppenbarligen krascha hela programmet. Vet du med dig att du installerade något nytt typsnitt i samband med att det började krascha skulle det ju kunna bero på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-19 12:28

Släng plist filen, förmodligen har den blivit korrupt och läser in något skumt.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-05-19 14:37

Plist filen var det första jag slängde, det har jag lärt mig med åren iaf

Typsnitten trodde jag också det var, trots att alla andra CS-program verkade fungera, så jag uppdaterade alla cachar och rensade rent efter bästa förmåga. Hade aktiverat något typsnitt som jag inte använt på ett tag nyligen, men det fungerade ju sist. Vilket iofs inte är någon garanti.

Lyckades nu under eftermiddagen få igång en ny installation, dock utan mina inställningar, jag hade backupat dem till annat ställe men det verkar inte som "de tar" när jag lägger tillbaka dem så förmodligen är det inte dem i användare>smeddie>bibliotek>preferences>Adobe Illustrator CS3 Settings som används!?

1
Bevaka tråden