Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4:an startar upp igen när den stängs av

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har ett bekymmer med min gamla g4 som jag använder mer sällan än lagringsdator.
när jag stänger av den starta den upp igen nån sek efter att den jag stänger av den ????
tänkte det kanske var nåt virus, (i en mac, hahahahaha.......) så ominstallerade osx, men samma bekymmer:tveksam:
nån som haft samma problem ?

Du får gärna lämna lite mer information, t.ex...

- Vilken datormodell är det?
- Vilken version av OS X är det?
- När uppstod problemet? Kan du sätta det i samband med någon annan händelse - kanske en uppgradering, eller ett strömavbrott, osv?
- Hur gjorde du när du installerade om? Bara en uppgradering, eller total ominstallation "från scratch"?

Det är en powermac g4 AGP 500 processor som är uppgraderad till 1,8 processor som varit på jobbet och har funkat utan bekymmer.
Den har stått ett par månader på jobbet som jag köpte loss, vet inte om den betedde sig så där med sista tiden än så länge.
gjorde en ren total ominstallation, formaterade disken. ej uppgradering.
den beter sig som så att när jag (stäng av datorn) stängs den av, men efter ett par sekunder efter att den stängs av dår den igång igen som att jag hade tryckt på strömknappen....Kanske sitter er spöke bredvid mig och jävlas. hehe.
tänkte om det är nåt i inställningar som jag missat.
det enda jag vet är att innan jag stoppade in mina andra kort och diskar som jag hade i den gamla g4:an, var att den betedde sig likadant.
vet inte om det hjälpte nåt...

glömde.... osx 10.4 är installerat

Har du provat att återställa PRAM och NVRAM?

terställa Mac-datorns PRAM och NVRAM

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-05-19 14:47

Kolla så att inte det är någon USB-port som är skadad! Om det mittersta blecket i USB-porten ligger mot någon sida så blir det det samma som att trycka på startknappen.

provade återställa ramarna, men sedan kollade jag usb portarna där jag gjorde uteslutningsmetoden och så till slut att en av portarna saknade plasthölje som förmodligen gör att dom får kontakt.
En usb port var skadat verkar den som.

tack så mycke för hjälpen.....

1
Bevaka tråden