Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediacenter och iMac?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2010-05-19 11:40

hejsan. jag har tänkt att fixa mig ett litet mediacenter vid teven. och kanske använda mig av en apple tv eller något sånt (någon som har bättre förslag?) och sen en NSs där jag har alla filmer m.m

nu tänkte jag som så att istället för att köpa en nas för flera tusen. så undrade jag om någon vet om man lika gärna kan avnända sin imac? och kanske någon extern hårddisk till den istället?? någon som vet om det funkar lika bra? borde det väll göra för det måste ju gå att streama över nätverket lika bra från imacen som en nas?

kom gärna med lite förslag och ideer är fruktansvärt ny med både mac och mediacenter.

De som kör appletv streamar ofta sitt innehåll (och det görs lättast med en annan dator) Om du ändå ska lägga några tusen så är det bättre att köpa en mac mini och använda den. så har du allt i ett istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-19 13:08

Vad ska du spela upp för något? DVD? .mkv? .avi? .ISO?

Kolla in programmet Plex, det borde kunna fixa biffen, om du har en relativt ny iMac.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2010-05-19 13:35

ja altså jag köpte precis min imac. och har två bärbara datorer med. så känner inte att jag vill köpa en macmini bara för att köra plex på. känns lite overkill eftersom jag inte kommer använda datorn till annat.

var därför ja trodde att en apple tv kunde vara bra. egentliga frågan är väll om jag kan ha min imac att streame ifrån? eller om en NAS är bättre?

Ursprungligen av magsta:

ja altså jag köpte precis min imac. och har två bärbara datorer med. så känner inte att jag vill köpa en macmini bara för att köra plex på. känns lite overkill eftersom jag inte kommer använda datorn till annat.

var därför ja trodde att en apple tv kunde vara bra. egentliga frågan är väll om jag kan ha min imac att streame ifrån? eller om en NAS är bättre?

har du den nära TVn? isf kan du ju köra med TV-ut. Annars så kör med en appletv och streama från din iMac.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-05-19 13:42

Jag är inte så inne på mediacenter själv men den här tråden kan vara bra att titta på angående varianter till apple tv.

http://www.99.se/apple-tv/274176-apple-tv-vs-playstation-3-a.html

Ursprungligen av magsta:

nu tänkte jag som så att istället för att köpa en nas för flera tusen. så undrade jag om någon vet om man lika gärna kan avnända sin imac? och kanske någon extern hårddisk till den istället?? någon som vet om det funkar lika bra? borde det väll göra för det måste ju gå att streama över nätverket lika bra från imacen som en nas?

Skulle nog säga att det är bättre med imac och extern HDD om imacen står på hela tiden. Om den inte gör det så är det nog NAS som gäller. Detta för att kunna komma åt den externa (måste vara mac os x extended) så måste imacen vara på.

Om du bestämmer dig för plex, testa på en av dom bärbara, så kan vissa NASdiskar vara lite svåra att komma åt. Och så går det inte alls med andra. Detta problem kanske även finns i appleTV.

Men plex är att rekommendera, slukar dom flesta format och att köra mkv-filer i plex är som en dröm. och då är det mac mini som gäller, eller bara att koppla in en av dom bärbara och köra hårt.
Kan vara en fördel med ett "bärbart mediacenter". Bara att koppla till TVn och börja kolla på en film eller ngt. För att sen koppla ur och gå till köket för att fortsätta kolla. Och till slut hoppa ner i sängen för att kolla klart.

Jag har en 2.4ghz imac alu och har den inkopplad till min tv med en mini-dvi --> vga-sladd. Ljudet har jag också kopplat till tv:n från hörlursuttaget (kanske inte det fläskigaste ljudet men..)

Kör plex på imacen och det fungerar alldeles ypperligt. Plex tar praktiskt taget alla format. Sen är det schysst med "appar" du kan ladda ner i plex. t.ex youtube & svtplay så du kan strömma program och klipp direkt i plex. I plex kan man även ställa in så att när du startar plex så blir imacen skärm svart så du slipper ha den stå och lysa.

Sen så fungerar apple remote eller en iPhone/iPod touch som fjärr. Till min iPhone använder jag rowmote appen.

Hur som helst så fungerar det jättebra för mig. Vill man kan man ju även ställa in så imacens skärm är igång om man t.ex vill surfa eller skriva m.m medan någon annan kollar film.

Ursprungligen av ante_e:

Jag har en 2.4ghz imac alu och har den inkopplad till min tv med en mini-dvi --> vga-sladd. Ljudet har jag också kopplat till tv:n från hörlursuttaget (kanske inte det fläskigaste ljudet men..)

Kör plex på imacen och det fungerar alldeles ypperligt. Plex tar praktiskt taget alla format. Sen är det schysst med "appar" du kan ladda ner i plex. t.ex youtube & svtplay så du kan strömma program och klipp direkt i plex. I plex kan man även ställa in så att när du startar plex så blir imacen skärm svart så du slipper ha den stå och lysa.

Sen så fungerar apple remote eller en iPhone/iPod touch som fjärr. Till min iPhone använder jag rowmote appen.

Hur som helst så fungerar det jättebra för mig. Vill man kan man ju även ställa in så imacens skärm är igång om man t.ex vill surfa eller skriva m.m medan någon annan kollar film.

Håller med ante_e jag kör likadant med en ett år gammal iMac. Funkar sjukt bra. Och att man kan jobba i iMacen samtidgt som nån annan kollar på film funkar perfekt.

Ante_e hur gör du skärmen svart i Plexen på ett enkelt sätt? Jag orkar inte gå in och ändra varje gång.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2010-05-21 08:32

någon som vet om man kan fixa med en apple tv så att plex startar direkt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-21 10:56
Ursprungligen av magsta:

någon som vet om man kan fixa med en apple tv så att plex startar direkt?

Plex går väl öht inte att köra på AppleTV?

Ursprungligen av kenjon:

Plex går väl öht inte att köra på AppleTV?

Med hack så går det, tror jag iaf. Har ingen AppleTV själv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-21 11:39

Näh, däremot Boxee och XMBC, men inte Plex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-21 11:43

För att svara på frågan om det går bra att streama från en iMac till en Apple TV så är svaret JA, det går till och med svinbra. Skaffar du dig ett amerikanskt iTunesstore konto är saken biff.

Vill du köra in dina DVD:er så är den t.ex programmet handbrake som gäller för att få in filmerna i ditt bibliotek på iMaccen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-21 11:58

Nu utgår jag från att du pratade om piratade, nedladdade filmer. Och det är inte ett godkänt samtalsämne på 99.se. Om det inte var det du menade, skicka mig ett PM så låser jag upp det.

Annars finns det massor med trådar här om vad du behöver för att köra olika saker på din Apple TV.

Sök och du ska finna.

1
Bevaka tråden