Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TimeMachine på AirPort disk tillfälligt via USB?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2010-05-19 01:36

Jag har funderat och tänkt fram och tillbaka på detta, och kommit fram till samma slutsats varje gång. Men när jag nyligen uppgraderade till snövarianten av Leopard och insåg att det fortfarande inte funkar undrar jag om jag gör nåt fel.

Jag har en 1Tb-disk som sitter i min AirPort Extreme och som jobbar som TimeMachine och server. Via nätverk går det som bekant betydligt långsammare än USB, även om det snurrar lite snabbare med sladd än trådlöst.
Men datorn vill inte kännas vid den redan existerande TM-kopian som ligger på disken när jag kopplar in den direkt till datorn.

När jag satte igång första gången kopplade jag den först till datorn och gjorde första backupen, men när jag kopplade den via AP:n så hittade den inte TM heller. Så det gäller åt båda hållen.

Känns logiskt samtidigt som det inte skriker apple om det på nåt sätt...

Om du startar backupen första gången över nätverk, så skapas en sparsebundle fil för timemachine. Om du startar den första gången lokalt, så körs det helt kallt i råformat.

För att få det att fungera som du vill ska du:
1. Starta backupen första gången över nätverket! Låt den köra åtminstone ett par minuter innan du avbryter.
2. Anslut skivan lokalt, nu ska den fortsätta på samma sparsebundle backup.

I ditt fall är det antagligen din tidigare backup som du startat lokalt som ställer till det. Se om du kan radera den så borde din mac fortsätta på sparsebundle backupen även när du har skivan lokalt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-19 09:57

Gör om det från början och gör så här :