Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa program startar inte? (Dreamweaver, Fireworks, Word, Entourage, Excel)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår fick jag väldigt lite utrymme kvar på hårddisken, under 100 Mb.

I samand med det så försökte jag installera via programuppdateraren två nya grejer, minns bara att den ena gick vägen, den andra, iTunes fungerade inte. (Men den gick vägen idag, så det har jag också gjort).

Idag städade jag lite och har nu 6 Gb ledigt.

Provade att köra en uppdatering av Officepaketet som jag hittade och laddade hem igår, men den bara blinkar till. Hittade inuti den en länk till en tidigare uppdaterare som skall installeras först, laddade hem den med och den bara också blinkade till. (Båda skall köras från disk imagen står det i installationsinstruktionen, men provade även att kopiera till skrivbordet först).

Provade sedan som vanligt att starta mitt epostprogram Entourage, det blinkar till en gång och startar inte. Provar sedan en massa andra program både före och efter omstart och efter kallstart (dvs stäng av datorn först). Jag har även reparerat rättigheter, både med skivkontroll men även genom att starta från skiva. Har reparerat alla fyra diskar på datorn (tre via USB) och provat utan dem inkopplade. Har även slängt prefsfilen för dockan, och den för finder. Har även provat att slänga alla Officeprogram, flyttat ut den mappen ur program, kopierat dit en ny från min installtionscd. Papperskorgen är också tömd och datorn omstartad.

Program som startar: Firefox, Safari, iChat, Skype (alla Apples), alla Adobes, FileMaker 8.5. Uppdateringen av Officepaketet

Program som inte startar: Hela officepaketet, Word, Entourage, PowerPoint och Excel, Macromedia FireWorks, Macromedia Dreamweaver.

Någon som utifrån denna beskrivning har några tips?

Har testat ett par saker till som inte heller löser problemet:

1. Markera mappen program - visa info, ställa in system som ägare läs/skriv, admin som grupp läs/skriv och övriga ingen åtkomst, kopiera alla rättigheter neråt. Löste inget.

2. Skapat en ny användare med adminrättigheter, loggat in med den, samma program startar och startar inte som ovan.

Kan tillägg att alla möjliga andra "små" program startar, tex Chicken of the VNC, Transmit, Skype, iStumbler, OmniOutliner, VLC.

Stort tack till psychozz och lobstar! Skall kolla detta!

Sökmotorn här på 99 var paj idag efter att Martin varit i serverrummet. Det verkar vara fixat nu.

Jo, jag minns förstås nu att den andra installeraren jag körde igår via programuppdateringen som faktiskt gick in (innan diskutrymmet tog slut för den andra), var just QuickTime. Jag nämner detta i mitt första inlägg.

Så i mitt fall är det säkert detta, skall göra vad som står på MacFixit-sidan och i varningstråden för QuickTime 7.2.

Kanon!

Senast redigerat 2007-07-13 15:55

Ok, det verkar finnas två fixar på problemet, jag har nu läst allt jag hittat, MacFixIt-artikeln som föreslår ominstallation av Combo Update, 99Mactråden (där problemet sägs vara Quicktime 7.2) och avslutningsvis en enormt lång tråd i Apples forum "Apple - Suppor - Discussions - Rosetta no longer working" (länk från 99Mac-tråden) där en kille löser problemet genom att radera Java6 med nedanstående procedur:

1. cd /Library/Receipts/JavaSE6Release1.pkg/Contents/
2. lsbom -s -f Archive.bom > /tmp/java.bom
3. Edit /tmp/java.bom and replace " " with "\ " and "./" with "rm /"
4. sudo bash /tmp/java.bom
5. sudo update_prebinding
6. Reinstall Java 6

Själv löste jag problemet genom att följa MacFixit-artikelns råd att ladda hem denna kombinerade uppdaterare för Intel för Mac OS X 10.4.10 och köra den och starta om. (Länken i deras artikel är fel). Efter omstarten stod datorn och funderade ganska länge men när den kom igång igen startade alla program jag hade problem med fint!

Mac OS X Updates <-- Alla updates

Mac OS X 10.4.10 Combo Update v1.1 (Intel) <-- Den jag körde i min Mac Mini.

Så tack igen!

Det blir till att vänta några dagar innan man vågar uppgradera då. Jag är helt beroende av att gamla FileMaker Pro 5.5 funkar. Flera kunder har databaslösningar i den versionen som jag måste kunna peta i.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2010-05-18 23:32

Program startar inte resp. avslutas oväntat

Hej!

Jag fick plötsligt problem med att opera inte gick att öppna, meddelande kommer upp om att programmet oväntat har avslutas. Jag kan inte heller längre öppna spotify, men inget meddelande dyker upp, ikonen bara studsar en eller några gånger innan den stannar igen.
Jag kommer inte ihåg om jag hade gjort någon förändring innan problemen dök upp, möjligtvis att jag hade uppdaterat operativsystemet relativt nyligen innan det hände. Jag har OSX 10.4.11

Jag har reparerat skivan, och även provat att ta bort installationsfilen för opera ur bibilioteksmappen.
Jag har ingen erfarenhet av att hitta och lösa problem av det här slaget? Är det någon som kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 23:38

Hej Anna, skapa en ny användare och prova från den om det går att öppna programmen?

Vet du hur man gör, när man skapar ny användare?

1
Bevaka tråden