Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook ute nu (2010-05-18)

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya MacBooks ute nu. Snabbare CPU, nya grafikkortet o s v.

http://www.apple.com/se/macbook/

Oväntat.

Men vad kul att den fick samma batteritid som Macbook pro.

Väldigt tyst uppdatering må jag säga! Inte ett pip om det någonstans förutom när man läser specifikationerna och då måste man ändå veta de gamla specifikationerna.

I vilket fall. Fin uppdatering överlag, speciellt med batteritiden som Marcus påpekade här ovan. Av alla de saker som fått mig att ögna en MacBook Pro har just batteritiden varit en av de viktigaste faktorerna.

Ja det känns onekligen märkligt att ingen av de "stora" mac bloggarna har snappat upp det här än. Men de ligger väl å sover så här dags.

Synd på priset, som gick upp från 9.995 till 10.195.

Nu är det ännu mindre skillnad upp till MacBook Pro (11.995).

Bara 1800 kr mer, så får man aluminiumhölje, Firewire-port, SD-kortplats, bakgrundsbelyst tangentbord, och 2 GB mer internminne.

De borde sänkt minst en femhundring i stället.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-05-18 15:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Synd på priset, som gick upp från 9.995 till 10.195.

Nu är det ännu mindre skillnad upp till MacBook Pro (11.995).

Bara 1800 kr mer, så får man aluminiumhölje, Firewire-port, SD-kortplats, bakgrundsbelyst tangentbord, och 2 GB mer internminne.

De borde sänkt minst en femhundring i stället.

Dollarn har gått upp kraftigt, det kanske hänger ihop med det?

Usch svårt val detta, macbook eller pro 13 modellen. Letar begagnad men alla tar överpriser så nyköp känns mer ekonomiskt och lockande.

Ursprungligen av kneckenbauer:

Ja det känns onekligen märkligt att ingen av de "stora" mac bloggarna har snappat upp det här än. Men de ligger väl å sover så här dags.

Det har de väl? Står om det på TUAW, Engadget, Gizmodo, 9 to 5 Mac, MacRumors m fl.

Ursprungligen av Mattias Svensson:

Usch svårt val detta, macbook eller pro 13 modellen. Letar begagnad men alla tar överpriser så nyköp känns mer ekonomiskt och lockande.

Jag tycker inte det är så svårt... Hade jag behövt en ny dator hade en MacBook Pro varit en no-brainer. Som Jesper skriver, 1800 kr dyrare, men de futtiga hundralapparna ger ju en massa mervärde.

Ursprungligen av Capeman:

Jag tycker inte det är så svårt... Hade jag behövt en ny dator hade en MacBook Pro varit en no-brainer. Som Jesper skriver, 1800 kr dyrare, men de futtiga hundralapparna ger ju en massa mervärde.

Ja och i mitt fall som student bara 1600 kr dyrare, men känns ju desto mer i plånboken för oss med, men håller med om att argumenten för macbooken är väldigt få. Egentligen bara snålhet eller design som kan motivera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 13:16
Ursprungligen av Mattias Svensson:

...men håller med om att argumenten för macbooken är väldigt få. Egentligen bara snålhet eller design som kan motivera.

... eller att man inte klarar av en superspeglig skärm. Det fällde avgörandet för min del.

Ursprungligen av Mattias Svensson:

Ja och i mitt fall som student bara 1600 kr dyrare, men känns ju desto mer i plånboken för oss med, men håller med om att argumenten för macbooken är väldigt få. Egentligen bara snålhet eller design som kan motivera.

Sant, men jag hade nog hellre harvat på med en gammal dator en extra månad eller två för att ha råd med Pron.

Jag hade ju betalat 1800 mer för en dator i aluminium än en dator i vit plast vilken dag som helst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 18:05

10 timmars batteritid. Hmmm. Min sena 06:a tuffar på och anger fortfarande fina batteritider ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 18:46

Detta får en att inse att man bytte upp sig en månad för tidigt... :S

Alldeles lagom höjning i priset för att motsvara förändringen i prestanda.

Märkligt att man inte kunde komma ner under 10000.

Det skulle kunna gå alldeles utmärkt att komma under denna psykologiskt viktiga gräns:

Här i Kina - där de ju tillverkas - kostar den nya MB 7998Y och en MBP (billigaste 13") 9498Y i Apple Store. Kina har 17% moms på datorer vilket omräknat till svensk 25% moms och den aktuella (urusla) växlingskursen 1:1,13 ger 9652 SEK resp 11463 SEK. Och nej, frakten till Sverige är inte så dyr att den motiverar mellanskillnaden om drygt 500 kr.

Kanske att hela Kina får studentrabatt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-19 08:00

Konsumentskydd och högre skatter i Sverige (på personal)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-19 09:53

jag som trodde nya Airen skulle komma.. men den blir väl i juni då

Är tusan lite sugen på denna ändå alltså, gillar vitt, de är så apple! Ångest här

Ursprungligen av Mattias Svensson:

Är tusan lite sugen på denna ändå alltså, gillar vitt, de är så apple! Ångest här

MBP MBP MBP! Du vinner på det i längden. Jag är lite trött på att så fort jag dammat av min MB så är den dammig direkt igen. Plus att man nojjar när folk använder den att dom ska ha skitiga händer, hehe. Men visst är den snygg!

Nä jag älskar ju vitt! Har vit iphone, jag går på nördkänsla här och inte förnuftet. Har ju min 27" I7 imac som jämnar ut de hela

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-20 10:38

Hur längesedan var det mbp'n 13" uppdaterades? Har för mig att det var anska nyligen. Apple har den senaste tiden korrigerat sina små missar. Och de känns som en miss att mbp & mb nu ligger så nära varandra.

Ursprungligen av thor:

Hur längesedan var det mbp'n 13" uppdaterades? Har för mig att det var anska nyligen. Apple har den senaste tiden korrigerat sina små missar. Och de känns som en miss att mbp & mb nu ligger så nära varandra.

Men så var det ju innan de uppdaterades också. Och ja, MBP uppdaterades nyss.

13 april kom nya Macbook Pro.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-20 13:35

Kanske två grafikkort kan vara att vänta...

Ursprungligen av thor:

Kanske två grafikkort kan vara att vänta...

Man kan ju hoppas. En Pro-dator borde åtminstone ha ett riktigt grafikkort som tillval.

Den här tråden handlar om nya MacBook, och MacBook Pro har nyligen uppdaterats.

Så om ni vill spekulera i vad som eventuellt kan tänkas komma i nästa MacBook eller MacBook Pro, så kan vi väl ta det i en ny tråd.

/Mod

1
Bevaka tråden