Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hittar jag MAC-adressen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har precis skaffat mig en "fet" Mac Pro dator men vet ej hur man hittar datorns mac adress. kan någon hjälpa mig?

Har problem med internetuppkoppling och behöver kanske låsa upp datorn macadress mot ett specifik IP nummer i routern

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-09 18:49

Kolla under svarta äpplet uppe till höger-Om den här datorn-Mer info.
Där finns det nog.

Yes!!

Hej!
Kollade där och hittade bara en "adress" under Bluetoth men det är väl inte datorn adress?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-03-09 19:12

Systeminställningar... -> Nätverk -> välj din nätverks enhet och tryck på [Avancerat...] och sen gå in på Ethernet-sidan längst till höger.

Hej!
Stort Tack! Hittade det där!
:$:)

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-03-09 20:27

terminalen: ifconfig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-17 23:56

Hmm en fråga till. Så det är MAC-adressen under Ethernet fliken även om man ansluter via Airporten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-18 00:00

Det är korrekt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-18 08:39
Ursprungligen av gaimasa:

Det är korrekt

Det är det ju inte. Du har en MAC-adress för varje interface: Ethernet, Airport etc. Och ska således använda den MAC-adress som gäller för det interface som du ansluter med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-18 09:00
Ursprungligen av frazze:

Det är det ju inte.

Jo då, läs Mijas instruktion.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-18 09:27
Ursprungligen av gaimasa:

Jo då, läs Mijas instruktion.

Precis. Du har rätt. Det var bara det att jag läser samma MAC-adress under Airport-fliken

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-18 00:03

Tack tack. Såg nu också att MAC-adressen för Ethernet och Aiport är olika och det var det jag tänkte att dem borde vara. Var därför jag blev lite misstänksam när man skulle titta under Ethernet-fliken i Aiport inställningarna

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-18 09:25

Frazze: Ja precis. Men går man inte på Aiport inställningar så finns där en flik som heter "Ethernet" och går man in på ethernet inställningar så finns där OCKSÅ en flik som heter "ethernet" Och där är olika MAC-adresser. Så det är ju rätt. Sen om det är rätt eller fel att ha en flik som heter ethernet i Airport-inställningar är ju en annan femma. Lätt att det skapar förvirring som det tydligen har gjort i mitt fall då jag tänker "ethernet = kabel".

1
Bevaka tråden