Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka typsnitt är viktiga för systemet?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Typsnitt har alltid vart en jävla oordning så länge jag kan minnas. Typsnitt som man inte ens orkar tänka på ligger och tar upp plats i listan.

Vilka är viktiga för Mac OS X? Och vilka behövs för webben? Resten skiter jag i då de bara smutsar ner mitt system.. GRR.

Något smidigt sätt att få bort dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-17 20:47

Trevligt, här ska slaktas typsnitt!

Om du installerat Office bör du låta de medföljande typsnitten vara kvar också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 08:32

Tycker företag borde börja lägga sina typsnitt i mappar med produktens namn på.

Ursprungligen av acke:

Tycker företag borde börja lägga sina typsnitt i mappar med produktens namn på.

Och hur ska man göra om typsnitten delas av flera produkter då, eller om det rör sig om typsnitt som också kan köpas och installeras av användarna själva?

För några år sedan var jag en veritabel typsnittsfascist –.med PERFEKT ordning på alla typsnitt, men nuförtiden tycker jag det är i stort sett meningslöst att hålla på så, för en vanlig bruksmaskin. Moderna typsnitt krånglar sällan och med system som har flera GB arbetsminne finns det liten anledning att oroas över att det skulle "tynga ner".

Däremot kan jag iofs förstå om man tycker typsnittslistorna blir långa, men för längre texter, och såna man bryr sig om utseendet använder man ju i regel formatmallar i vilket fall som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-19 12:55
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och hur ska man göra om typsnitten delas av flera produkter då, eller om det rör sig om typsnitt som också kan köpas och installeras av användarna själva?

För några år sedan var jag en veritabel typsnittsfascist –.med PERFEKT ordning på alla typsnitt, men nuförtiden tycker jag det är i stort sett meningslöst att hålla på så, för en vanlig bruksmaskin. Moderna typsnitt krånglar sällan och med system som har flera GB arbetsminne finns det liten anledning att oroas över att det skulle "tynga ner".

Däremot kan jag iofs förstå om man tycker typsnittslistorna blir långa, men för längre texter, och såna man bryr sig om utseendet använder man ju i regel formatmallar i vilket fall som helst.

Du har, som vanligt, rätt. Största anledningen för mig är de långa långa listorna med typsnitt man måste scrolla genom.

Linotype FontXxplorer X kostar gratis och låter en slå på och av typsnitt efter behov (individuellt och grupperat etc). Till och med automagisktnär man startar program och öppnar filer som kräver vissa typsnitt i Adobe-sviten.

Själv är jag dock lat och stänger sällan av ett typsnitt efter jag slagit på det. Men man kan om man vill (eller typsnittslistan blivit kilometerlång) lätt slå av onödiga typsnitt.

Ser nu att via deras hemsida finns nu bara Pro och Serverversionerna tillgängliga (som kostar pengar):
FontExplorer® X - Professional font management software

Gratisversionen (utan Pro) finns tydligen kvar här:
FontExplorer X 1.2.3 software download - Mac OS X - VersionTracker
Funkar åtminstone med OS X 10.5.

Jag tycker Typnittsboken blivit helt OK i de senare versionerna faktiskt. Inte i klass med betalverktygen, men absolut fullt tillräckligt för hemanvändaren etc.

Det kanske förklarar varför gratisversionen inte längre står listad hos Linotype. Själv är jag kvar i 10.4 och där är ju Typsnittsboken bara "sådär"...

1
Bevaka tråden