Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[+] efter format i formatmallen (Indesign CS3)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem någon kanske kan hjälpa mig med.

Jag har gjort en formatmall och monterat en text i ett indesigndokument.
Men vissa stycken får ett + efter sig i formatmallen.
Jag vet felet: det är 12 punkters text istället för 11 och det går att lösa om man bara klickar i formatmallen (förutom när det är en fotnot inblandad – räcker det inte.
Det här gäller även mellanrubriker som får rätt färg, men fel font (även här räcker det med att klicka).
Vad beror detta på?
Är det något i formatmallen som är galet, eller beror det på hur texten formaterats i Word?
Vilket är det enklaste sättet att åtgärda det här på, tro?
Någon som har bra förslag här?
Tack!

Alt+click = rensar styckeinställningar som avviker från styckeformatet, men behåller applicerade teckenformat (text kan ha både teckenformat och styckeformat samtidigt)

Alt+Shift+Click = rensar styckeinställningar som avviker från styckeformatet och tar bort applicerade teckenformat

jo, men det är fortfarande så att man måste gå in i varje stycke och kolla då, va?
är inne i worddokumentet jag fått.
Eller snarare: worddokumenten. det är uppdelat på 5 stycken, som jag satt ihop till ett långt för att kunna montera hela paketet på en gång.
Kanske är det så att de använt olika formateringar på något sätt.
Återkommer...
Tack, hursomhelst!

gjorde så att jag monterade in allt i ett dokument utan formatmallar och gjorde en ny for brödtexten.
Det löste de flesta problemen. Inte alla, men de flesta.
Finns säkert ett mycket smartare sätt, men jag kom inte på det.
Hmm... Sök/ersätt och specificera med den knasiga teckengraden som uppstod efter fotnötterna? kanske. med risk för att en massa annat som inte skulle ändras hade gjort det.
lika bra så här.
Tack i alla fall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 00:48

Nu fick jag flera bra tips. Tack!

  • Medlem
  • 2010-05-25 17:08

Man kan lägga kortkommando på att rensa åsidosättningar. Då kan du markera all text och rensa allt på en gång. (Det kan du förstår även utan kortkommando, men jag vet ju att du gillar kortkommandon... )

1
Bevaka tråden