Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt långsam internetuppkoppling

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-17 09:29

Hej, vaknade upp imorse och till min fasa verkar min vita macbook (late 2007) ha tappat mycket av sin uppkopplingshastighet till Internet. Den brukade komma upp i ca 47 Mbit/s på bredbandskollen och nu testade jag igen och den kommer bara upp i runt 2 Mbit/s.

Min flickväns unibody macbook fungerar som vanligt och man märker inte av någon slöhet på Internet alls, även bredbandskollen ger runt 47 Mbit/s.

Kör trådlöst till en airport extreme.

Loggade ut från mitt konto och in på gästkontot för att kolla om det var något fel, där kom jag upp i 22 Mbit/s. Det hela tycks vara väldigt märkligt.

Någon som har något tips på vad man kan göra? Har reparerat permissions och zappat PRAM i brist på andra idéer men det har inte hjälpt.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-17 09:36

Testade igen och kom upp i 12 Mbit/s

Kan det vara så att airportkortet håller på att ge med sig?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-17 09:50

Har du inte något som ligger i bakgrunden? Program som söker efter uppdateringar och laddar ner...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-17 09:59

Inte vad jag kan se, allt är avstängt.

Kör för övrigt SL 10.6.3

Testade med Ethernet nu och kom upp i 97 Mbit/s

Allt verkar ha att göra med airportkortet i denna datorn, det pendlar något ofantligt. Ibland kommer jag upp i över 10 Mbit/s men oftast inte över 3 Mbit/s

Det är inte så att jag sitter och kör bredbandskollen-testet varje dag utan testade nu bara för att jag märkte att det gick långsamt. Får köra trådat så länge

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-17 10:34

Testade igen, efter att ha haft airport avstängt ett tag, och kom upp i 49 Mbit/s

Problemet verkar för tillfället vara ur världen.

Ursprungligen av vajone:

Testade igen, efter att ha haft airport avstängt ett tag, och kom upp i 49 Mbit/s

Problemet verkar för tillfället vara ur världen.

Jag tänkte just skriva att du skulle testa att stänga av AirPort en stund. Jag har varit med om liknande problem rätt mycket. Såhär skrev jag i början av förra året i tråden Segt www, blir snart tokig...:

Ursprungligen av Adrian B:

Det var AirPort på min MacBook Pro (juni 2007) som efter en tid igång sänkte nätet ner till sirapsfart. Först trodde jag att felet berodde på Last.fm Player, för när jag avslutade den försvann problemet. Men sen har jag för mig att problemet kom tillbaka och ibland kunde hela datorn bli seg, men så fort jag stängde av AirPort blev allting bra igen.

Jag misstänkte nästan hårdvarufel på AirPort-kortet, men såg andra rapporter om det på nätet och tänkte att jag skulle vänta in eventuell uppdatering från Apple. Ett alternativ var att det var min router (en 3Com vid den tidpunkten) som inte fungerade bra ihop med min Mac. Så jag började köra nästan uteslutande med kabel istället. Sen tror jag att det kom uppdateringar från Apple under hösten 2007 som gjorde att problemet uppstod alltmer sällan, och så bytte jag router senare också. Nu har jag hursomhelst inte problem längre, eller väldigt sällan iaf.

Sedan dess har problemet varit mera sällsynt, men det återkommer då och då.

Jag vet inte riktigt vad det beror på. Några tänkbara orsaker (kanske en kombination av flera):
- Apples AirPort-programvara är buggig.
- Apples AirPort-kort är defekt/instabilt.
- Apples AirPort-kort fungerar dåligt med vissa typer av routrar.
- Apples AirPort-kort fungerar dåligt med vissa typer av nätverksinställningar (t.ex. typ av kryptering).

Jag lutar nästan åt att det är kass hårdvara tyvärr

(Antingen är trådlösa nät väldigt komplicerat och svårt att få till bra eller så är Apple klantiga och/eller använder kass hårdvara. Min frus mindre än ett år gamla MBP 13 tappar då och då kontakten med trådlösa nätet här hemma vilket kräver att man måste stänga av och slå på AirPort (ibland upprepade gånger) för att få igång det.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-17 12:51

Tack Adrian B.

Jag har aldrig varit med om detta innan men jag antar att jag får lära mig leva med det. Snart är det väl dags för ny dator i vilket fall.

  • Medlem
  • 2010-07-29 17:06

Kan ju också bero på hur mycket omgivande störningar du har också. Hur bor du TS? Jag var först i vårt område med trådlöst. Gick väldigt fort. Nu dräller det av trådlösa nätverk, vilket också har dragit ner hastigheten. Funderar allvarligt på en Airport Extreme som även kör på 5 GHz-bandet. Det gör inte de flesta budgetroutrar i grannskapet

1
Bevaka tråden