Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dio död! Heaven and Hell!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite chockad nästan. En av våra allra största hårdrockslegender någonsin.

Såg honom live här i Umeå av alla ställen (tänk att Dio varit i *min* hemstad!) på Monsters of the Millenium-turnén 2001 med Alice Cooper.

En tidlös klassiker: YouTube - Dio - Holy Diver

Ursprungligen av Adrian B:

Lite chockad nästan. En av våra allra största hårdrockslegender någonsin.
...
En tidlös klassiker: YouTube - Dio - Holy Diver

Man inser att tiden rusat när ens rockhjältar börjar falla ifrån. Som jazzmusiker har jag iofs vant mig vid att se idolerna tacka för sig under många år. Men jazzgubbarna har aldrig låtsats vara 20 hela karriären. Kanske därför man blir lite chockad när rockstjärnorna dör en "naturlig död".

Tack för länken. Vilken fantastisk sångare och bra låt. Länge sedan jag hörde den senast. Jag måste erkänna att videon fick mig att skratta lite opassande. Hade jag sett den när jag var femton hade jag köpt det.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Tack för länken. Vilken fantastisk sångare och bra låt. Länge sedan jag hörde den senast. Jag måste erkänna att videon fick mig att skratta lite opassande. Hade jag sett den när jag var femton hade jag köpt det.

Ja, musikvideor från början av åttiotalet åldras sällan med värdighet, speciellt från den lite mer kostymrika hårdrockens domäner... Det har hänt så mycket på så många plan när det gäller video (och film för den delen - kolla på bara på skräckfilm från 80-talet) sedan dess.

Jag är förstås färgad av min musiksmak, men jag tycker det är förvånansvärt vad bra musiken håller däremot. Det finns mycket annan musik från 80-talet som knappt går att lyssna på idag, eller inte utan att småle i alla fall - ungefär som när man ser en hårdrocksvideo från åttiotalet...

Tråkigt höra.

En av min ungdoms hjältar.

För den som inte är så insatt är Dio, förutom oerhört inflytelserik musikaliskt, även mannen som gav oss det klassiska hårdrockstecknet som numera är synonymt med hårdrock.

\m/

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-17 00:47

Elände! Mannen var ju en levande legend. R.I.P

  • Medlem
  • 2010-05-17 00:54

Värdigt:
DIO

Nu såg jag precis att Peter Steele dött för en månad sedan, hur kunde jag missa det? Inte samma legend som Dio förstås, men en stor (även bokstavligt talat) ikon det med.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-05-17 01:34

Fy Fan...

  • Medlem
  • 2010-05-17 06:03

R.I.P Ronnie. Du var riktigt stor!

Jag hörde av en slump Dio på radion häromdagen, just Holy Diver, och konstaterade att det faktiskt hade stått sig förvånansvärt bra under de 20 år (eller vad det nu är) sen det tillhörde min musikaliska husmanskost. Här är en annan gammal favorit, som också visar vilken skicklig och säker sångare han var även live:

YouTube - 1983 Ronnie James Dio "Rainbow In The Dark" (Rock Palace)

Hörde på radion för ett tag sen att han led av cancer, men kämpade på bra mot sjukdomen. Jag minns att jag köpte Last in Line-vinylen, min första platta köpt för egna veckopengar.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-05-17 08:27

Jävligt tråkigt...:(

Ni som är P3-lyssnare kanske kommer ihåg programmet Önska som gick för en sisådär 12 år sedan? (På sommaren tror jag det bytte namn till Grönska.)

Under en sommar när Pontus Enhörning och David Batra var programledare för Önska så gjorde de en grej av att spela Holy Diver i varje program. Och lyssnarna älskade det och önskade låten vilket gjorde att de kunde fortsätta spela den och så rullade det på. Det var faktiskt då jag fick upp ögonen för låten.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-05-17 12:49
Ursprungligen av Adrian B:

Ni som är P3-lyssnare kanske kommer ihåg programmet Önska som gick för en sisådär 12 år sedan? (På sommaren tror jag det bytte namn till Grönska.)

Under en sommar när Pontus Enhörning och David Batra var programledare för Önska så gjorde de en grej av att spela Holy Diver i varje program. Och lyssnarna älskade det och önskade låten vilket gjorde att de kunde fortsätta spela den och så rullade det på. Det var faktiskt då jag fick upp ögonen för låten.

Jajamen. Sommarjobbade på Pripps i Göteborg och var tvungen att vänta in låten innan man gick på rast. Det dunkade fint i trucken då volymen vreds upp
på max :_)

Kändes ifs lite skumt för en gammal syntare att digga en hårdrockare. Mina tonårsvänner hade bombarderat mig med DIO och all annan möjlig rock men måste erkänna att gubben hade en pipa av Guds nåde.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-05-18 20:32


[iTunes spelar "We Rock" med "Dio" just nu.]

1
Bevaka tråden