Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express - Max hastighet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-05-16 17:00

Hej! Har Telia fiber 100 via LAN här hemma. Kör trådbundet nätverk. Får riktigt trevliga hastigheter uppemot maxgränsen.

Vad händer om jag byter till AirPort Express med "n" standarden? Vad kan jag räkna med för hastigheter då och funkar det bra med min vita imac (late 2006). Tror den är firmware uppgraderad till "n"-standard.

Bästa fall? Sämsta fall? =/

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-16 21:40

Skilj på länkhastighet och routinginghastighet. Det är *inte* samma sak. Du kan alltså har aldrig så mycket 802.11n på länken när ändå routern inte förmår att skicka vidare paket i samma hastighet. Med det sagt det jag inte vad en Airport Express 802.11n klarar av. Google och du kommer säkert att hitta någon recension.

Jag tror inte att en Mac från 2006 har 11n-stöd. Och någon firmware kommer inte ändra det. Det är hårdvaruavhängigt.
11n kan prestera 100Mbps, men inte de 100Mbps Full duplex (200Mbps om man slår ihop max i respektive ände) som ditt bredband eventuellt ger. Så rent teoretiskt blir det nog en lite flaskhals. Men det är bara teoretiskt.
Dock tror jag som sagt att din dator blir den största flaskhalsen med 11g.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag tror inte att en Mac från 2006 har 11n-stöd. Och någon firmware kommer inte ändra det. Det är hårdvaruavhängigt.

En iMac "late 2006" fixar 802.11n, om det inte är den där som bara var för skolor, 17-tummaren med GMA950-grafik.

Det kom just en firmware-uppgradering (Airport n-enabler) som kostade 20 kr eller något. Man fick den senare gratis med Leopard. Med den får man 802.11n på en sådan iMac från 2006. Undantaget (!) just den där 17-tums skoldatorn som tydligen inte är omtyckt av någon.

Generellt har modellerna med Core 2 Duo från 2006 hårdvarustöd för 802.11n, men då de skeppades hade de bara b/g med den existerande firmwaren.

  • Medlem
  • 2010-05-17 19:38

Ok, tack för all info. Jo har för mig att jag har "n"-standard. Tog t o m och kollade i infon för datorn, och yes box - så är det, det är som jag trodde.

Men vad exakt behöver jag för router som kan klara farten? Är en AP Express sämre än en AP Extreme? Finns det andra märken som funkar lika bra eller bättre för ett bättre pris?

Mvh
Fredrik

Shit jag har missat helt att Airport Express har n-teknik. När kom det?

  • Medlem
  • 2010-05-17 21:13
Ursprungligen av Helmot:

Shit jag har missat helt att Airport Express har n-teknik. När kom det?

1,5 år sedan kanske?

Ursprungligen av Helmot:

Shit jag har missat helt att Airport Express har n-teknik. När kom det?

Mars 2008.

1
Bevaka tråden