Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att packa upp zip-filer

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag håller på och skriva en c-uppsats och har fått en del instruktioner från min handledare i zipformat som jag inte kan öppna. (De ligger på skrivbordet). Då jag klickar på dem kopierar de sig bara (ynglar av sig). De öppnar sig inte.

Jag har en macbook dator: mac OS, version 10.4.11.

Behöver jag installera något särskilt program eller behöver jag bara lära mig någon särskild metod/teknik för att öppna zipfiler?

Tacksam för hjälp.

P.S. Jag är under tidspress då jag har deadline den 24:e kl 10.00. Handledaren bör ha tillbaka uppsatsen senast den 18:e på kvällen. (Ifall ni undrar så kan inte handledaren hjälpa mig med detta, han kan lika lite om datorer som jag).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-16 14:00

En vanlig zip-fil öppnar man och packar upp genom att bara dubbelklicka på den. Är det något skumt kan du testa om ett alternativt zip-uppackningsprogram hanterar just den zip-filen bättre. Testa t.ex. BetterZIP.

Ursprungligen av Maleficior:

Hej.
Jag håller på och skriva en c-uppsats och har fått en del instruktioner från min handledare i zipformat som jag inte kan öppna. (De ligger på skrivbordet). Då jag klickar på dem kopierar de sig bara (ynglar av sig). De öppnar sig inte.

Jag har en macbook dator: mac OS, version 10.4.11.

Behöver jag installera något särskilt program eller behöver jag bara lära mig någon särskild metod/teknik för att öppna zipfiler?

Tacksam för hjälp.

P.S. Jag är under tidspress då jag har deadline den 24:e kl 10.00. Handledaren bör ha tillbaka uppsatsen senast den 18:e på kvällen. (Ifall ni undrar så kan inte handledaren hjälpa mig med detta, han kan lika lite om datorer som jag).

När de "ynglar av sig", det är inte så att du då får en mapp med samma namn som zipfilen? Dubbelklicka på mappen så har du säkert dina filer där.

Ursprungligen av akerstrom:

När de "ynglar av sig", det är inte så att du då får en mapp med samma namn som zipfilen? Dubbelklicka på mappen så har du säkert dina filer där.

Jag har redan prövat det också. Klickar jag på kopian så kopierar sig den också / dublicerar /ynglar av sig vad man nu vill kalla det. Klickar jag på kopian till kopian till kopian till kopian så dyker det bara upp en ny kopia, det kan fortsätta i alla oändlighet.

Det jag har gjort hitills är precis det som du skriver: jag har dubbelklickat på ikonen. Detta har jag redan försökt till leda. Jag har försökt både med att vänsterklicka och att högerklicka (dubbelklicka). Det enda som händer är att filen ynglar av sig.

Jag har laddat ned "Better Zip". Jag har dragit BETTER ZIP till applikationsfoldern. Jag har sedan dubbelklickat igen (både vänster och höger har provats). Fortfarande samma resultat: ikonen dublicerar sig själv / ynglar av sig / kopierar sig själv. Den öppnar sig inte.

Ursprungligen av Maleficior:

...Jag har försökt både med att vänsterklicka och att högerklicka (dubbelklicka)...

Högerklicka och dubbelklicka är inte samma sak, så jag förstår inte riktigt vad det är du har försökt göra.

Om det inte är några hemliga saker, så får du gärna mejla en av zip-filerna till mig, så ska jag prova att öppna den och se vad som händer.

Skicka ett PM så får du mail-adressen.

Senast redigerat 2010-05-21 09:51

Det känns ju som att den zip-filen inte är helt frisk.

Det kanske inte är en zip-fil utan t.ex. en Word-, PDF- eller textfil som helt enkelt fått fel filändelse. Då kan Mac OS X bete sig så där, att filen bara kopieras utan att packas upp. Prova att byta .zip mot .doc, .pdf eller något annat vanligt format och se om du kan öppna den.

Det kan också vara en .docx - fil. Har man inte Office 2008 så ser dom ut som zipfiler men går inte att öppna..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 00:32
Ursprungligen av Johan S:

Det kan också vara en .docx - fil. Har man inte Office 2008 så ser dom ut som zipfiler men går inte att öppna..

Det där tipset tror jag verkligen på. 10.5 och senare ska väl kunna visa docx-filer korrekt i QuickLook och till viss del i Textredigerare, men trådskaparen kör 10.4. Filen i fråga är en instruktion från en handledare - alltså sannolikt Word-fil av något slag. Dessutom kan handledaren enl. uppgift inte så mycket om datorer så filen är antagligen gjord i Word 2007 eller 2008 och distribuerad utan hänsyn till vilka filformat som folk brukar kunna läsa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-17 13:24

Med iWork '09 så har en docx-fil en blank ikon och öppnas automatiskt av Pages vid dubbelklick. Är min erfarenhet i allafall.

Många tips, men ingen reaktion från trådskaparen...

Återkom gärna med ett besked hur det har gått.

1
Bevaka tråden