Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det något enkelt ritprogram för Mac?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan. Jag undrar om det finns något väldigt basic rit-/bildprogram för mac. Typ motsvarande paint för pc. Det skulle vara kalas om ngn ville hjälpa mig med det.

Senast redigerat 2009-11-09 12:49
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-21 21:29

Det finns gratis hyggliga webbtjänster, såsom Pixlr.

Vill du redigera foton/bilder så finns det ett som heter PixelMator - grymt bra.

Vill du rita ("doodla") med musen och kladda som med MSPaint kan "Rita" vara ett kulprogram.

Är det för barns skull så fanns det förr ett program som hette "KidPix" eller "kidsPix" - vet ej om det existerar nuförtiden (har inga barn...).

Sök runt lite på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker

SketchBookPro är nog det snabbaste och intuitivaste friritarprogram som finns.
Autodesk - Autodesk SketchBook Pro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-31 19:23
Ursprungligen av Zimmerman:

SketchBookPro är nog det snabbaste och intuitivaste friritarprogram som finns.
Autodesk - Autodesk SketchBook Pro

Förmodligen det bästa programmet som gjorts för Mac, otroligt snyggt interface, enkelt och trevligt...

/Tangen

Åh! Tack alla. Jag ska spana in detta

Kanske detta kan vara något, gratis är gott

Google SketchUp

Nu var det väl ändå "paintprogram" (pixelgrafik) vi talade om, inte 3D eller vektorgrafik? Eller skall vi täcka alla i tråden?

Vad gäller pixelgrafik så är PIxelmator ett hyggligt lågbudgetalternativ, och Gimp (GIMP - The GNU Image Manipulation Program) är det självklara första gratisalternativet att nämna. Och så Photoshop (Elements) förstås. Elements är inte dyrt.

Vektorgrafik är mycket knepigare, svårare att bedöma. Har man en snabb maskin så är VectorDesigner rätt OK, men den är direkt vidrig på en G5. Jag har för mig att gamla MacDraft lever och har hälsan, och så finns ju så klart Illustrator för den kan betala fullprisnivå. En del vektorgrafik kan man göra i Keynote, men jag tycker inte att iWork-programmen är speciellt kul.

På 3D-sidan är det ännu stökigare. Sketchup skulle jag inte nämna som gratisalternativ; vill du göra någonting annat än leka så kostar det, och vill du bara leka kan du ladda ner demoversioner av mycket vassare saker (som Maya för att ta toppskiktet).

Hm... det är mer basic program jag är ute efter. Bara enklaste möjliga så man kan rita enkla bilder. Exempelvis som att rita kopplingschema i fysiken Men tack alla för er hjälp, Jag tror jag ska hitta ngt som passar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-31 08:17
Ursprungligen av therese.crona:

Hm... det är mer basic program jag är ute efter. Bara enklaste möjliga så man kan rita enkla bilder. Exempelvis som att rita kopplingschema i fysiken Men tack alla för er hjälp, Jag tror jag ska hitta ngt som passar

Det låter mer som någon form av enkel vektorgrafik, snarare än de punktgrafikprogram som föreslås här. OmniGraffle, VectorDesigner finns men är ej gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-31 20:30
Ursprungligen av therese.crona:

Hm... det är mer basic program jag är ute efter. Bara enklaste möjliga så man kan rita enkla bilder. Exempelvis som att rita kopplingschema i fysiken Men tack alla för er hjälp, Jag tror jag ska hitta ngt som passar

Om du håller på med kopplingsschemana mycket så så skulle jag föreslå något speciellt dedikerat program för det, har för mig att jag använde xcircuit.

Annars så skulle jag också föreslå InkScape. Det är nog det bästa, lite mer generella programmet jag stött på för de ändamål du beskriver. Det är inte jättesvårt att lära sig använda och när det väl är gjort är det väldigt smidigt, mycket just på grund av att det är vektorbaserat.

Rita och Paintbrush som nämns ovan kan väl inte bli enklare?

Rita är faktiskt vektorbaserat trots att det "uppför sig" som ett punktgrafikprogram. Värt att kolla in. frykholm.se

Inkscape. Draw Freely. - Att detta inte blivit nämnt är ju skrämmande!

Inkscape är enligt mig bättre än Illustrator på många punkter, båda är kraftfulla, fast inkscape kostar 0:-.

Satt mest med Inkscape då jag körde Ubuntu på en laptop för ett antal år sedan eftersom att min Windows-maskin hade kraschat.

Underbart vectorverktyg!

Ursprungligen av Linkert:

Inkscape. Draw Freely. - Att detta inte blivit nämnt är ju skrämmande!

Inkscape är enligt mig bättre än Illustrator på många punkter, båda är kraftfulla, fast inkscape kostar 0:-.

Satt mest med Inkscape då jag körde Ubuntu på en laptop för ett antal år sedan eftersom att min Windows-maskin hade kraschat.

Underbart vectorverktyg!

Ja, att inte någon nämnt ett Open-Source-program, versions 0.47Pre4. Som dessutom då är ett vektorritprogram (när trådskaparen söker ett pixel-program).....

... det är ju verkligen skrämmande, va?

Jag har hållit på med datorer sedan ZX81, Vic20, jupiter Ace mfl var i ropet och jag har ALDRIG hört talas om det programmet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-31 21:27
Ursprungligen av Goflorp:

Ja, att inte någon nämnt ett Open-Source-program, versions 0.47Pre4. Som dessutom då är ett vektorritprogram (när trådskaparen söker ett pixel-program).....

... det är ju verkligen skrämmande, va?

Jag har hållit på med datorer sedan ZX81, Vic20, jupiter Ace mfl var i ropet och jag har ALDRIG hört talas om det programmet.

Jag tycker detta är att ta i, det är i och för sig en tidig version, men faktiskt ganska kompetent och inte helt okänt. Finns till exempel ett flertal böcker skrivna om programmet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-13 16:48

WouldjaDraw

29.90USD

verkar vara bra mellan-alternativ jämfört med ovanstående.

WouldjaDraw for Mac OS X | Wouldja Software

SketchBook Pro finns även till iPad, iPhone och Touch!

Autodesk - Autodesk SketchBook Pro - SketchBook Pro for iPad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 23:34

Jag ska gifta mig med Sketch Book Pro på iPad

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-15 11:15

Är det någon som kan avgöra om WouldjaDraw är vektorbaserat?

Ursprungligen av planB:

Är det någon som kan avgöra om WouldjaDraw är vektorbaserat?

De verktyg som visas säger mig att här pratar vi vektorbaserat ritprogram.

Jag vill så ett slag för "rita" igen, snabbt, sketenkelt, roliga funktioner.
Kör det med Wacomplattan när jag vill "rita till ngt" snabbt och lätt..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-15 15:24
Ursprungligen av Goflorp:

De verktyg som visas säger mig att här pratar vi vektorbaserat ritprogram.

Jag vill så ett slag för "rita" igen, snabbt, sketenkelt, roliga funktioner.
Kör det med Wacomplattan när jag vill "rita till ngt" snabbt och lätt..

Fast Paint ovan är väl inte det, om jag förstått det rätt.

Enkel är även LiveQuartz LiveQuartz 1.9 - Free Image Editing on Mac
kanske mer bildbehandling men visst går det att rita i

Glömde DrawBerry ett vectorprogram som jag tycker är trevligt och känns fräscht
http://raphaelbost.free.fr/DrawBerry.html

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-05-15 21:37

Det är kampanj på Pixelmator 1.5.1 for $29.99 - 49% off hos MacUpdate Promo under lördag/söndag
MacUpdate Promo - Huge Discounts and Daily Deals on Mac Software

Man kan nog se det som att "marknaden" är indelad i två huvudgrupper, med enkel/avancerad som underkategori.

Paintprogram, - enklast möjliga, rena hobbyprojekt, pixelritare. typ "Rita"
Photoshop Light program - typ Pixelmator, Seashore mm

Enkla Vektorprogram - Man drar linjer, pilar, cirklar etc.
Avancerade vektorprogram - Illustrator?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-05-16 10:51

Vad är det för fel på AppleWorks? Har både Draw och Paint inbyggt.

Ursprungligen av Macus:

Vad är det för fel på AppleWorks? Har både Draw och Paint inbyggt.

Går det att få tag på numera?
Kan det köras under OSX SL ?

Det finns i alla fall en inofficiell OSXversion av gamla fina MacPaint
Devolopment For OS X (MacAspect)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-04 11:12

Jag har köpt VectorDesigner från App store.

Fantastiskt prisvärt program med cmyk, lager osv. Kostar bara 229:- Helt otroligt. Har tidigare kostat mer än det dubbla.

I gränssnittet efterliknar den mycket iWork sviten, så för mig som jobbat mycket i den så var det ingen inlärningströskel övht.

Bevaka tråden