Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sätter man upp RAID?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-29 16:10

Hej
Jag håller på att bygga ihop ett RAID-system men är väldigt osäker på om jag tänker rätt. Jag testade att bygga som bilden visar...
Skall jag skifta på Striped och Speglad så jag speglar 2 striped diskar istället? Enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid tror jag att min länkade bild visar rätt (RAID 1+0).

Jag gjorde ett test och kopplade sedan ifrån en disk för att se om jag fortfarande kunde använda filen, vilket jag kunde. När jag sedan kopplade tillbaka disken och även efter en omstart fann inte RAIDen den tidigare bortkopplade disken. Enda sättet att få ihop det verkar vara att "bygga om" disken vilket tar 2 dygn (bygger med 4 st 1 TB diskar). Så borde det väl inte behöva vara. Ingen data hade ändrats undertiden disken var bortkopplad. Jag hade endast testat att titta på en snutt av en avi-film som jag testade med...

Tacksam för tips innan jag börjar köra skarpt...

  • Medlem
  • 2009-01-30 16:28

Hej,

Din bild ser ut som en RAID 1+0, så det verkar korrekt.
1+0 ger lite bättre feltolerans än 0+1.

Vad gäller din andra fråga så antar jag att detta handlar om en mjukvaruraid? (Dvs du har inget separat RAID-kort)

Eftersom disken varit bortkopplad så vet ju inte systemet vad som hänt med den under tiden den varit bortkopplad. Därför behöver det göras en synkronisering av diskarna för att säkerställa att all data är samma på båda diskarna. Om detta ska göras per automatik eller i bakgrunden i OSX har jag ingen aning om. (Har aldrig jobbat med RAID i OSX)

Har man ett separat RAID-kort brukar det ta hand om dessa saker i bakgrunden.

/P

  • Medlem
  • 2009-01-30 16:51

TACK!

Ja, det är en mjukvarulösning. Har en iMac men behöver en 2TB säker disk. Allt är kopplar med USB.

om en diska plockas bort ska ska den syncas tillbaka igen. Detta tar nog några timmar men är inget som ska påverka användningen av disken utan man ska kunna jobba med den under tiden..

så är det iaf med raid1 på linux.. har inte användt osx med raid.

Skapa raid i osx med två raidade Lacie 2 BIG, hur?

Nu är jag helt rudis på detta så ni får gärna ha överseende med idiotiska frågor.

Jag har köpt mig två stycken Lacie 2 Big på 2 TB vardera. Dessa är kopplade som "fast" - eftersom jag arbetar med film/ video.

Eftersom detta är ett osäkert läge har jag i OSX skapat en speglad raid mellan dessa två Lacie diskar.

Är detta korrekt sätt att göra?

Jag vill gärna inte att en disk rasar och att då allt rasar.

Kan man göra det på annat sätt?

Skickar med en bild på hur det ser ut i skivverktyg.

  • Medlem
  • 2009-04-16 23:41

Ser OK ut...
Ett tips:
Under en [Alternativ...]-knapp kan du välja att bocka för 'Bygg om speglad RAID-uppsättning automatiskt. Denna funktion är tyvärr inte aktiverar som förval vilket innebär att om den ena disken skulle falla bort tillfälligt av någon anledning t.ex. glapp i kontakten så har du ingen RAID fr.o.m detta tillfälle om du inte manuellt bygger om den.
Är rutan i-bockad kommer disken automatiskt byggas om och du är strax uppe med skyddet igen.

Jag är inte heller någon proffs på detta... Tips 2: Starta 'Skivverktyg' ibland och kolla så allt snurrar som det skall. Skulle RAIDen vara nerkopplad så får du inte automatiskt info om detta...

tackar!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-15 13:09

En följdfråga: När man har skapat en Raid 1 av två USB-diskar med hjälp av Skivverktyget på en maskin, kan man sedan flytta denna Raid-uppsättning till en annan maskin? M.a.o. "förstår" den andra maskinen att det är en Raid 1 man man har anslutit när man har pluggat in de två diskarna? Jag har en Mac Mini G4 som filserver som jag har tänkt ersätta med en Intel Mini och då vill jag ju bara kunna plugga in Raiden i den nya maskinen utan en massa trassel.

1
Bevaka tråden