Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu finns Steam tillgängligt för Mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av världens största spel-plattform Steam släpptes till Mac i onsdags kväll. Steam är ett digitalt content delivery-system för spel, skapat av Valve Corporation. Företaget har sedan tidigare spel som Half-Life, Counter Strike & Team Fortress på meritlistan. Programvaran Steam släpptes till Windows redan år 2003 och har fått ett växande utbud av spel som nu sträcker sig till drygt 1 100 titlar och plattformen har över 25 miljoner aktiva användare.

Det är inte bara Valve som distribuerar sina spel via Steam, utan även andra stora aktörer t.ex. Electronic Arts, Activision, 2K Games, Ubisoft, THQ, Sega, Codemasters, id Software, LucasArts, Capcom och Bethesda Softworks.

Vid lanseringen för Mac finns dock bara en bråkdel av spelen tillgängliga. Men enligt Valve kommer fler titlar släppas kontinuerligt framöver.

Ladda ner Steam här:
Welcome to Steam

Diskutera Steam i vårt forum här:
http://www.99.se/allt-om-spel/275669-steam-till-mac.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 12:24

Värt att notera är att spelet "Portal" är gratis tom 24 Maj.

Även intressant är att iom Steam och att fler spel portats till OSX har siter börjat benchmark:a OSX-versionen mot Windows-versionen där tyvärr OSX generellt ligger hopplöst efter i prestanda. Som en person skrev så ligger Apple generellt 1 generation efter i GPU-val där man också presterar ungefär som en generation sämre jämte prestandan Windows håller. Sammanfattat presterar en ny iMac med OSX idag i spelet Portal ungefär likt en WIndows-maskin från 2008. Man kan alltid hoppas detta kanske väcker någon hos Apple till liv även om delar av problemet säkert kan ligga i "version 1.0" av spelet och att man utvecklat spel för WIndows i 20 år.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-14 16:59
Ursprungligen av Erik.dv:

Värt att notera är att spelet "Portal" är gratis tom 24 Maj.

Även intressant är att iom Steam och att fler spel portats till OSX har siter börjat benchmark:a OSX-versionen mot Windows-versionen där tyvärr OSX generellt ligger hopplöst efter i prestanda. Som en person skrev så ligger Apple generellt 1 generation efter i GPU-val där man också presterar ungefär som en generation sämre jämte prestandan Windows håller. Sammanfattat presterar en ny iMac med OSX idag i spelet Portal ungefär likt en WIndows-maskin från 2008. Man kan alltid hoppas detta kanske väcker någon hos Apple till liv även om delar av problemet säkert kan ligga i "version 1.0" av spelet och att man utvecklat spel för WIndows i 20 år.

För det första skall man veta att de flesta spel idag tyvärr inte körs som native osx program som förr i tiden.

Var innebär det då att de inte är native?

1. De är skapade och optimerade för Windows.
2. För att de skall fungera under OS X krävs en emulering. Nej just det "Wine is not an emulator" så vi får inte säga emulering. Kompatibilitets lager tror jag de kallar det.

Vad är då detta?
Enkelt förklarat kan man säga att ett lager mjukvarukod finns mellan Spelet och OS X som översätter Windows systemanrop till kärnan ( eller något överliggande lager). Men framförallt så är det DirectX som på något sätt skall "emuleras" (Det finns säker någon som kan förklara hur det görs bättre än vad jag kan).

Allt detta skall göras i realtid och om jag inte missminner mig så sa Electronic Arts att det skiljer 20% mellan OSX och Windows med samma hårdvara.

Därför känns det lite fel att säga att macar har samma prestanda som en 2 år gammal windows burk... För det första måste man punga ut med en hel del för att få en core i7 mac idag med ett rejält Nvidia / Ati kort... Men nu köper folk i regel grundspecade maskiner som är gjorde av laptop komponenter (ej MacPro) som i regel är lite långsammare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 18:58

Här är en länk som exempel på Erik.dv:s inlägg: GameSpot Forums - System Wars - Portal: OSX vs Win7.
Det verkar finnas en del optimeringar att göra.

Här är originalartikeln:

Quick Look: Mac OS X Portal Performance - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
.
Anand använder själv flera Mac fastän det huvudsakligen är en PC site

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-16 09:52

Det är ju helt underbart av Valve, att sedan jag får helt utan kostnad ladda ner Civ 4 mfl till Mac därför att jag en gång köpt dem för PC (Likt Blizzard's hantering av Diablo2) är grädde på moset.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-16 12:20
Ursprungligen av d99gnu:

Det är ju helt underbart av Valve, att sedan jag får helt utan kostnad ladda ner Civ 4 mfl till Mac därför att jag en gång köpt dem för PC (Likt Blizzard's hantering av Diablo2) är grädde på moset.

När? Var? Hur?

Har Civ IV Windows

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-16 14:35
Ursprungligen av Csoft:

När? Var? Hur?

Har Civ IV Windows

Logga in på steam och notera att Civ IV (och Warlords i mitt fall) finns för såväl Mac som PC. Välj "ladda hem" på mac-versionen och vänta. Gillar verkligen att man köper spel plattformsoberoende

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-16 21:41
Ursprungligen av d99gnu:

Logga in på steam och notera att Civ IV (och Warlords i mitt fall) finns för såväl Mac som PC. Välj "ladda hem" på mac-versionen och vänta. Gillar verkligen att man köper spel plattformsoberoende

Ah men då måste man ha köpt CIV IV via steam tidigare eller?

Jag köpte ju mitt i box i affär :/

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-17 16:21
Ursprungligen av Csoft:

Ah men då måste man ha köpt CIV IV via steam tidigare eller?

Jag köpte ju mitt i box i affär :/

Man har också alternativet att "add non steam game" via Add Game-knappen, det kanske räcker att anävnda sig av den funktionen för att det skall gå att ladda ner. Jag har ex.vis köpt Modern Warfare 2, FEAR2 mm som boxed i affär, installerade dem som vanligt via skivan och sedan dök de upp som nedladdningsbara spel i Steam.

  • Medlem
  • 2010-05-17 23:42
Ursprungligen av Csoft:

Ah men då måste man ha köpt CIV IV via steam tidigare eller?

Jag köpte ju mitt i box i affär :/

Samma problem - har ingen lust att köpa spelet igen, men det vore ju löjligt skönt att slippa använda dvd:n varje gång.

Testade att lägga till det - verkar som att Steam bara är en launcher för non-steam apps (vilket jag antar är logiskt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-18 17:41

fast steam funkar visst bara på intel-macar... vilket ju är trist nu när jag fått liv i min 2x1.8 G5:a med 6GB RAM...
den MacBook-intel:n jag har laggar ju enormt, och fläktarna snurrar på max bara jag råkar öppna en godtycklig fil

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-16 19:32

Hmm, jag har ju också Civilization 4 för Windows liggandes, men eftersom det inte har någon cd-nyckel så undrar jag om man kan lägga till det i Steam? Eller måste man ha köpt det via Steam från början för att det ska funka?

precis sånt som jag vill ha. enkelt, billigt och snabbt att ladda ner. perfekt till lillkillen.

  • Medlem
  • 2010-05-23 15:35

Min fläkt går berserk när jag laddar ner Portal. Det verkar som om att Steam är rätt ooptimerat. Hur är det när man spelar?

(Nu sitter jag inte på mer än en stackars alumacbook 2,0 4GB ram, men ändå, det borde gå att ladda ner något utan större problem)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-23 15:52

Det är allmänt känt att spelen i Steam är långsammare på Macen än på Windows. Först och främst för att driverna är så dåliga på Mac sidan. Det kommer att ändras i framtiden eftersom tills nu var det endast Blizzards önskningar som byggdes in i OpenGL drivisar. Förhoppningsvis om något halvår när Steam har mer data att ge Apple och ATI/Nvidia driverna kan bättre optimeras.

//Rob

1
Bevaka tråden