Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir datorn för varm?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-14 11:27

Hej!

Min iMac, som jag köpte hösten 08, beter sig konstigt. När den har varit avstängd en hel natt funkar det bra, men sedan blir den långsammare och långsammare eftersom.

Jag har nyligen ominstallerat den helt med OS X 10.6 och Win 7. Problemen är tydligast i windows eller när jag gör många saker samtidigt t ex installerar spel.

Efter ett tag går det inte ens att starta windows. Det går inte heller att installera om windows. Om jag däremot låter datorn vila över natten och sedan gör samma sak fungerar det hur bra som helst, och snabbt, ett tag innan det börjar gå långsamt igen.

Kan det vara att datorn blir för varm? Någon fläkt som är trasig? Någon annan teori?

Finns några program för att kolla vad som är fel eller kanske hur fläktarna mår?

Tack på förhand

/David

Senast redigerat 2010-05-17 09:30
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-14 11:39

istat pro ger dig svar på vilken temperatur du har och hur snabbt fläktarna arbetar. Men det låter som att det är något annat. Kanske en applikation i windows som läcker minne?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-14 19:31

Tack för det tipset, ska kolla med det programmet.

Vet inte om det kan vara ett minnesläckade program. Det borde väl inte kunna göra så att win inte startar? Eller att det redan blir segt när man kör bootcamp drivrutinerna direkt efter installation? Eller gör så att win installationer misslyckas?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-17 09:07

Håller på att kolla med istat pro nu, men vilka tempraturer är normala? Jag har ca 40 grader på CPU och 60 grader på GPU. Ska låta datorn jobba lite och se om det bli någon förändring. Något tips på program för windows, så jag även kan kolla därifrån?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-17 12:16

Nu har jag installerat windows 7 och boot camp drivrutiner. Drivrutinerna tog ca 2 tim att installera. Temperaturen är ca 70 för GPU, 50 för CPU och 55 för HD.

Någon som har någon idé vad som är fel på min dator eller vilka temperaturer det bör vara ungefär?

Ursprungligen av Xinor:

Nu har jag installerat windows 7 och boot camp drivrutiner. Drivrutinerna tog ca 2 tim att installera. Temperaturen är ca 70 för GPU, 50 för CPU och 55 för HD.

Någon som har någon idé vad som är fel på min dator eller vilka temperaturer det bör vara ungefär?

Ser ut som att jag har liknande temperaturer på min iMac 27". Jag har inga värmeproblem - så jag antar att det kan tolkas som normala temperaturer?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-02 17:48

Jag skulle ta och testa hårddisken med Apple Hardware Test eller scandisk i windows och se om den är dålig. Memtest på CD är riktigt smidigt att testa RAM-minnet med också.

Har du en extern USB hårddisk så kan du alltid testa att installera OSX på den och se hur den uppför sig. Tyvärr kan du inte lägga in windows på USB-disken.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-04 11:04

Verkar som om det inte är ett värmeproblem. Vilket verkar bekräftas av dina temperaturer godpuppet.

Läget just nu är att datorn fungerar hur bra som helst i OS X men nästan inte alls i Windows. Jag har kört hårddiskkoll på OSX partitionen utan anmärkning. Men när jag försöker köra på windows så tar det väldigt lång tid och tillslut så stannar den upp och kommer inte vidare. Kanske är något fel på hårddisken på den del som windows använder?

Memtest kanske man ska köra också för att se om det är något med minnet.

Tack för temperaturerna och tipsen!

1
Bevaka tråden