Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kan man återställa raderad disk helt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gjorde en klassiker. Nästan så man skäms att berätta det.
Nu behöver jag verkligen er hjälp.

Formaterade fel HD, dock så gjorde jag ingen avancerad radering.
Hårddisken var från början i FAT format och nu raderade jag den till Mac Os extended(journalförd) och säkerhetsalternativet jag använde var : Radera inte data. Tack ock lov.

Har nu provar få tillbaka data med lite olika program men dessa program återställer inte HD till exact samma utförande som den var innan. Kanske jag gör fel ?

Har inte lagt in någon ny data på den formaterade HD.

Programmen (Data rescue 3/ Drive Genius) hittar en del data men namn och mappar har inga namn. Programmen döper om den till olika foldrar etc. Och de hittar olika mängd data.

Finns det inget program som återställer HD till vad den exact var innan ? Orkar inte gå igenom 1 TB med data .

Hoppas på er hjälp

Senast redigerat 2010-05-13 17:55
  • Medlem
  • 2010-05-13 19:32

Nej, det finns inte.

Hm, vet inte om jag håller med...

Ta kontakt med Mark på Data Recovery Sweden - rädda data återställer Raid krasch hårddisk recovery

Gör INGETNING med disken!!

LCR

  • Medlem
  • 2010-05-13 22:55

Det finns företag som kan rädda data från nästan vilken disk som helst, men det är inget man mäktar med själv och det kostar därefter.
Jag uppfattade frågan som att ts undrar om man kan återställa en raderad disk (exakt till som den var före raderingen) på egen hand med hjälp av något program. Då tror jag svaret är "nej".

Den avgörande grejen här är "exakt" och hur man tolkar det, men det enda vettiga är den data man hade, men tekniskt sett så har du så klart rätt att det är omöjligt då man redan skrivit över vissa delar av disken.

LCR

Det allra viktigaste är att stänga av snarast möjligt. Skriv INGET på disken.
Försök inte själv precis som LCR säger.

Alla recovery-bolag är överens om att när kunder försökt själva först - då blir det extra jobbigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 01:03

Den formatering du gjorde raderade filkatalogen, den som håller reda på vad filer heter, börjar, slutar och om de är lagrade i en följd eller uppstyckade. Utan filkatalogen kan bara dataräddningsprogram hitta lösryckta data utan att veta vilket program som skapade filen. Programmet eller du själv får gissa.

Det är ett oerhört tidskrävande arbete tyvärr.

  • Medlem
  • 2010-05-14 08:08

Ofta kan dessa identifiera ljud-, bild, text- och övriga filer. Men det är ändå ett hästjobb.

Problemet är att om alla block som filen använder inte ligger i konsekutiv ordning så är det mycket svårare att återställa den. Det som formateringen i princip har gjort är att slänga bort kartan som håller reda på var på hårddisken data ligger fysiskt sett. Utan den kan man i princip bara läsa av alla block i ordning och försöka leta efter typiska identifierare för kända typer av filer, speciella nyckelord som man känner till och sedan hoppas att resten av filen inte ligger någon annanstans.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-10-09 19:57

Hjääälp raderade allt från seagate!

HJÄÄLPPP!

Jag kunde inte radera vissa känsliga bilder från net gear extern hårddisk och gjorde en journalföring vilket raderade hårddisken komplett!!!! Som ni förstår är jag urusel mac användare och läste inte ordentligt. Kan jag få tillbaka innehållet på något sätt??
Jättetacksam för hjälp!:'(

Ursprungligen av maxa:

HJÄÄLPPP!

Jag kunde inte radera vissa känsliga bilder från net gear extern hårddisk och gjorde en journalföring vilket raderade hårddisken komplett!!!! Som ni förstår är jag urusel mac användare och läste inte ordentligt. Kan jag få tillbaka innehållet på något sätt??
Jättetacksam för hjälp!:'(

Omformatterad disk.

Ta loss, skriv inget. Avbryt direkt och lämna till bolag för "datarescue".
Det kostar ett par tusen.

Annars, gråt, gå vidare...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-10-09 20:18

inget hoppfullt?

Ursprungligen av maxa:

inget hoppfullt?

Är det du hade på den värt ett par tusen spänn.
Pilla då inte själv med disken utan lämna den till ngt data-räddningsföretag.

Är det inte det kan du ju skaffa ngt "undelete"-program, men bestäm dig för det ena eller andra.

Rotar man själv och inte fixar det brukar det bli jobbigare för data-rescue-bolaget (=dyrare).

DiscWarrior

LCR

1
Bevaka tråden