Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic i iMac – går det att rädda hårddisken?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ärvt en iMac (Ca 2.5 år gammal, integr kamera, Intel). Den har 75% av hårdisken upptagen av Windows och resten Mac. Skulle tro att hårdisken är ca 160 gig totalt. Uppgraderade till leopard direkt när jag fick den för en månad sen. Vi har bara kört OS X och bara surfat samt använt PhotoBooth (ungarna har tagit sjukt många bilder och filmer, men jag har svårt att se att det oskyldiga missbruket skulle fyllt hela hårddisken).

Precis innan den la av ca ett dygn innan gick det knappt att surfa (segt och ovanligt betéende) på den och Photobooth blev också trögt.

Jag skulle förmodligen kunna starta den med OSX-skivan och formatera hårddisken, men jag skulle gärna vilja rädda bilderna och behålla windowspartitionen om det går.

Har hittat många trådar om att minnet ev kan sitta löst etc. men hittar inga riktigt relevanta trådar om iMac i just det här fallet.

Hoppas det finns någon där ute som är lite sugen på att ge lite feedback.

Hälsningar
Ola

Det kan vara olika grejer som orsakar KP, men du bör absolut kunna rädda datan på disken.

Börja med att starta med systemskivan och reparera hårddisken (Skivverktyg), och även behörigheter med samma verktyg.

Om det är något som är fel i datorn kan du alltid plocka ur disken och sätta i externt kabinett, eller kanske koppla iMacen till en annan Mac (om du har) med Firewire target mode.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 22:11

Du behöver inte söka på iMac specifikt - det är samma sorts komponenter som sitter i alla datorer. RAM, hårddisk, logikkort, sensorer, iSight, AirPort, allt vad det är.

Jag har lite svårt att tolka exakt vad problemet med datorn är. Får den kernel panic under start så att den inte kommer längre? Har datorn blivit segare och segare och stannat upp mycket och nu inte startar låter det sannolikt att hårddisken har kraschat. Testa att starta på OS X-skivan och bara göra en skivkontroll i Skivverktyg. Det kan eventuellt bekräfta problemet. Verkar det som att hårddisken i sig inte är trasig kan du testa att köra reparera skiva och reparera skivbehörigheter.

Du kan också utesluta mjukvaruproblem genom att bara installera om systemet. Det finns ingen större anledning att formatera om hårddisken och därmed radera allt data innan - kör bara Arkivera och installera.

Men är datat viktigt och man börjar misstänka trasig hårddisk är steg 1 egentligen att försöka säkerhetskopiera allt innan man testar att fixa saker. Har du en annan dator med FireWire kan du koppla iMacen till den i FireWire-läge så dyker dess hårddisk upp där om den är tillräckligt frisk och så kan man försöka rädda grejer. Man kan också köra dataräddningsprogram därifrån som Disk Warrior, Data Rescue ...

Tack så mycket!

Dina svar väcker ett par frågor:
– Ska jag hålla ner C eller D när jag startar datorn m OSX-skivan isatt (den sitter redan i)
– Firewire var ju en jättebra idé, starta om och hålla ned T och slanga över grejjerna till en annan mac? Den dyker väl upp som diskavbildning, eller?
– Jag har inte originalskivorna här (kan fixas dock), men min egna macbook är inköpt vid ungefär samma tillfälle och de skivorna har jag. Tror du det kan bli problem att reparera hårddisken utan exakt rätt skiva?

Håll ner C för att starta från systemskiva. Möjligt att du kan starta med din Macbooks skivor. Det går inte att installera systemet, men den ska väl starta i alla fall.

Precis. iMacen blir precis som en extern hårddisk. Håll ner T för FW Target mode.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 22:31
Ursprungligen av [email protected]:

Tack så mycket!

Dina svar väcker ett par frågor:
– Ska jag hålla ner C eller D när jag startar datorn m OSX-skivan isatt (den sitter redan i)
– Firewire var ju en jättebra idé, starta om och hålla ned T och slanga över grejjerna till en annan mac? Den dyker väl upp som diskavbildning, eller?
– Jag har inte originalskivorna här (kan fixas dock), men min egna macbook är inköpt vid ungefär samma tillfälle och de skivorna har jag. Tror du det kan bli problem att reparera hårddisken utan exakt rätt skiva?

C är för att starta från en optisk skiva.
D är för att köra diagnostiskt program om något sådant finns tillgängligt. Det ligger t.ex. ett Apple Hardware Test på vissa installationsskivor som medföljer datorer och i nyare datorer finns det inbyggt. Har du tillgång till detta är det också smart att köra.

Ja med FireWire-läget agerar iMacen extern hårddisk och dyker upp som en sådan på den andra datorn.

Köra skivkontroll kan du göra med vilken installationsskiva som helst - en hårddisk är bara en hårddisk. I bland kan dock skivan säga ifrån redan vid start om den inte är en OS X-skiva utan en skiva som tillhörde en specifik datormodell. Reparera skivbehörigheter sägs det att man helst ska göra med samma systemversion som nu är installerat på hårddisken. Så kör med Leopard-skivan om du har Leopard på hårddisken (helst ska det vara exakt 10.5.8 om du har 10.5.8, men det är inte viktigt).

marcushedenstrom: Återigen svarar vi samtidigt

Tack till dig också Rajje, bilden börja klarna ...

Hej igen, kör hardware test lång version nu och ska se om man får nån mer info ... gränssnittet här känns 15 år gammal, men det verkar som om den testar ...

Har även kört skivkontroll o skivbehörigheter utan framgång. Dels m mina gamla originalskiva, men även m min leopard upgrade skiva. Bifogar dump på vad den säger. Återkommer när hardware testet är klart!

Tack så mycket för er hjälp.

Ola

"Inga problem upptäcktes." Säger hardwaretestet efter utökat test genomförts ...

Återkommer imorgon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-12 00:18

Det är ett fel som kanske skulle gå att reparera med DiskWarrior. Dock är det mycket mer sannolikt att hårddisken är trasig och behöver bytas. Rädda så mycket du kan via FireWire och testa att formatera om hårddisken. Kvarstår problemet är det inget man kan fixa. Lämna in datorn för hårddiskbyte, alternativt hitta någon guide och gör det själv, t.ex. här (för aluminiummodellen):

iMac - Black Face Intel iMac 1TB Hard Drive Replacement - Mac-Forums.com

Inte speciellt svårt egentligen, men kräver lite skumma verktyg såsom stora sugproppar, flugpapper och silikonroller.

Jag lät ahlbergdata.se rädda min hårddisk när jag fick en rejäl krasch, enligt mitt "nätverk" ska de vara de bästa. De gav en prisestimering som var rätt hög som jag godkände, sedan fick jag betala mindre när de väl var klara vilket jag tyckte kändes ärligt och bra.
Kan alltid vara en idé att kolla med iaf om inget annat fungerar.

Senast redigerat 2010-05-12 15:39
  • Medlem
  • 2010-05-12 16:41

Jag hade ett liknande fel på min iMac 24" för ett år sedan. Körde DiskWarrior som hittade att det var fel på ett antal filer. Mest var det Flash-filer som blivit kajko. Lät DiskWarrior reparera hårdisken och avinstallerade Flash och sen fungerade den igen.

Hej alla,

Har också goda erfarenheter av diskwarrior, men valde nu (eftersom jag inte äger en egen dw-skiva) att iaf radera hårddisken ...
Tack för alla fina tips.

Jag har nu kontrollerat skivan och den svarar inte negativt utan säger att den "skivan verkar vara felfri" ...

Men, jag lyckas däremot inte installera osx igen ... den säger att det inte går att installera osx ... och då har jag testat med mina originalskivor till min macbook, 2,5 år gammal ... tror ni att det beror på att jag inte har iMacens originalskivor eller att den är kraschad?

Jag testade även att "återställa sytemet från säkerhetskopia" (från min timemachine till macbooken), men den reagerar inte på det kommandot över huvud taget ...

Misstänker att den är kraschad och det att det är ny disk som gäller?

Tack för alla fina tips.

Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 00:11

Det går normalt sett inte att ta en skiva som medföljde en specifik modell och installera på en helt annan modell.

Ok, tack ... jag måste helt enkelt fixa fram originalskivorna och testa ... när jag startar om nu utan att göra något (ingen tangent nedhållen, ingen skiva i) så får jag upp en mapp med frågetecken ... har för mig att det betyder att den inte hittar startskivan eller vad det nu heter ... den saknar väl operativsystem helt å hållet nu när jag raderat den eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 08:24
Ursprungligen av [email protected]:

Ok, tack ... jag måste helt enkelt fixa fram originalskivorna och testa ... när jag startar om nu utan att göra något (ingen tangent nedhållen, ingen skiva i) så får jag upp en mapp med frågetecken ... har för mig att det betyder att den inte hittar startskivan eller vad det nu heter ... den saknar väl operativsystem helt å hållet nu när jag raderat den eller?

Ja precis, den hittar inget användbart OS på någon inkopplad enhet. Har du en helt tom hårddisk finns det inget att starta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-05-14 08:38

Hårddisken är inte tom. Men den hittar inte rätt i filstrukturen på disken.

Filerna går att rädda om man startar på en annan skiva.

tack! återkommer när jag testat med originalskivorna ...

hej

Tack så mycket – iMacen är igång igen!

Tack så mycket för alla tips för min kernel panic situation med min iMac. Jag formaterade hårddisken förut och idag fick jag originalskivorna till datorn. Installationen gick som smort och så även uppgraderingen till leopard.

1
Bevaka tråden