Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Creative Suite 5 på Svenska – Äntligen tillgängligt!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu finns det både testversioner, så kallade tryouts, och skarpa versioner tillgängliga. Dessutom så är det nu fri frakt nu även på Photoshop CS5 och Photoshop CS5 Extended! [till och med 31="31" Maj 2010="2010"] – Om man väljer att få en paket skickad till sid det vill säga. Det går precis lika bra – enligt mig – att ladda ner installeraren.

Adobe använder sig av Akamai och dess CDN för att göra nedladdningarna så snabba som möjligt. Jag laddade ner InDesign CS5 för Windows igår t.ex. Den väger knappt 1 GB och det tog ca 7 minuter på mitt ComHem 24/1 bredband [klicka här för att jämföra priser på bredband andra och abonnemang hos PriceRunner]. Det är helt ok enligt mig och bra mycket bättre än att behöva vänta på att nåt fraktbolag ska leverera en kartong till mig.

Jag har bloggat om det på http://mjonsson.me. Vill du, så kan du också gå direkt till Adobe.com/downloads för att hämta testversion.

Ett litet tips om Adobes nerladdare bara. Jag stötte på ett problem som tydligen var rätt vanligt. Det installeras någon deamon som ibland hänger sig och ligger och drar processor. Det krävdes en del googlande för att bli av med den.

På nerladdningssidan för Adobes trials så finns en länk "ladda ner på vanligt sätt" och det funkar lika bra på en fet lina.

Ah där ser man. Bra tips. Här är en länk till ett tech-doc som handlar om Akamai Download Manager för dom som evt får problem.
Akamai Download Manager FAQ

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-05-12 14:46

Jag tycker att Indesign CS5 är vääääldigt mycket segare än CS4.

Dessutom så stör jag mig väldigt mycket på att om man klickar med svart pil i mitten av ett bildblock för att flytta det, så flyttar man in 90% av fallen bilden inuti blocket och inte blocket. Har man väl klickat i mitten så måste man klicka utanför blocket och sedan på blocket igen för att kunna flytta hela blocket. Irriterande....

Men mest stör jag mig på segheten....

Ursprungligen av Mattias L:

Jag tycker att Indesign CS5 är vääääldigt mycket segare än CS4.

Dessutom så stör jag mig väldigt mycket på att om man klickar med svart pil i mitten av ett bildblock för att flytta det, så flyttar man in 90% av fallen bilden inuti blocket och inte blocket. Har man väl klickat i mitten så måste man klicka utanför blocket och sedan på blocket igen för att kunna flytta hela blocket. Irriterande....

Men mest stör jag mig på segheten....

Det är en ny, och av de flesta mycket efterlängtad, funktion. Har man råkats markera fel kan man dubbelklicka eller trycka Esc så markeras bildblocket igen.

Rent allmänt skulle jag vilja alla som börjar med en ny version att läsa igenom "vad är nytt"-sektionen i hjälpen, eftersom man i regel faktiskt får veta en hel del där, betydligt mer än vad som ryms i korta filmsnuttar, och där kan man bl.a. läsa om hur såna här nya funktioner är tänkta att användas.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-05-18 12:38
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är en ny, och av de flesta mycket efterlängtad, funktion. Har man råkats markera fel kan man dubbelklicka eller trycka Esc så markeras bildblocket igen.

Rent allmänt skulle jag vilja alla som börjar med en ny version att läsa igenom "vad är nytt"-sektionen i hjälpen, eftersom man i regel faktiskt får veta en hel del där, betydligt mer än vad som ryms i korta filmsnuttar, och där kan man bl.a. läsa om hur såna här nya funktioner är tänkta att användas.

Tack för tipset Richard!

Bridge är mycket segare

Bridge är också mycket segare och jag kör på en MacPro 2 x 2.26 Ghz Quad- Core Intel Xeon med 14 Gb minne!!

Skämtar ni med mig? På väckelsemötet i april så var det en jäkla massa "BOM" se så snabbt det är och så vidare. Var det bara bogus??

Nej vi skämtar inte. Jag har lyft tillbaka InDesign CS4 och Bridge till att börja med så jag får tillbaka funktioner och snabbhet. Har inte testat övriga program i CS5 Design Premium (Mac, Svensk) än så länge.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-05-12 21:39

Samma här. CS5 känns som en beta-version.

Bridge känns avsevärt SNABBARE hos mig. InDesign har jag ännu inte djuptestat prestanda på så jag vet inte riktigt hur det är.

[Språkpolishatt]
Nej, CS5 finns inte på "Svenska", däremot "svenska". Sedan kommer den inte den 21 Maj utan den 21 maj...
[/Språkpolishatt]

Annars - tack för varningarna (även om jag nog skall vara glad om jag kan gå upp från CS2 till in-housestandarden CS4 inom den närmaste framtiden).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-13 13:15

Jag kör CS5an. Dock engelsk version och upplever paketet väldigt stabilt samt har aldrig kraschat.

På vilket sätt tycker ni Bridge och InDesign CS5 är segare.
Jag har testkört lite på en ganska svag bärbar dator med Windows och tycker att det flyter på kanon, men måste testa mer för att kunna avgöra riktigt.

1
Bevaka tråden