Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OneNote motsvarighet sökes!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker hitta ett program som jag kan nyttja för att samla all digital information såsom länkar, delar av webbsidor, bokmärken, citat, egna anteckningar, foton, en o annan film etc
Vore ypperligt om programmet också lätt kunde göra att jag kan posta texten/artikeln till en blogg.

Jag skriver en del kortare artiklar, delger kunskap/information och allt jag samlar på mig behöver jag kunna söka och strukturera. I mitt tidigare pc-liv har jag kört onenote som verktyg och nu när jag försöker hitta mac motsvarigheten blir jag bara förvirrad.

Har trillat över Scrivener, MacJournal, Circus men jag blir inte riktigt klok på om de kan funka. Har inte riktigt tiden att ladda ner alla och testköra.

Har sökt i forumen här och på andra ställen och finner för det mesta gammal information där vissa av föreslagna program inte längre finns...

Kanske någon av er kan ge mig ett tips - vad rekommenderar ni?

Senast redigerat 2010-05-11 21:47

MacJournal borde funka
Dock kan du inte posta foton direkt från Macjournal- de måste ligga på server redan
Trevligt program tycker jag

Thougts Thoughts for Mac OS X - journaling, organizing and managing notes and information
klarar att samla, skriva organisera men inte publicera direket till blogg vad jag kan se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 23:56

MacJournal features:
• Online blogs supporting LiveJournal, Blogger, Movable Type, WordPress, and more

Det går nog att publicera till bloggar...?

MacJournal : Mac journaling & Mac blog software.

Visst du kan publicera text men inte foto/bilder
Ett sätt kan vara att lägga bilderna på annan server tex flicr, picasa och sedan lägga in länken i meddelandet

Tusen tack! Jag börjar med att testköra MacJournal... Ju mer jag letar och läser desto mer förvirrand blir jag. Där finns en uppsjö av varianter...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-12 09:34

Evernote kanske? Finns även till iPhone.

Tack igen. Mac Journal funkade inte riktigt. Toughts lite för tunt. Verkar som om Evernote får vara min kompis under ett tag. Om inte annat så för att deras intro film var så super gullig Skämt åsido men det var en rolig liten tutorial (kanske lite overkill att kalla den för tutorial)...

Stort tack för snabba svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-12 15:58

Evernote är grymt smidigt, men saknar en dimension för att det ska vara perfekt.

Yojimbo och DevonThink kan kanske också vara värda att titta på.

Kan även tipsa om episod 16 av podcasten Mac Power Users där de diskuterar ett gäng alternativ.

Tack igen! Evernote saknade def. en dimension upptäckte jag, den fick mac clean äta upp Devon Think lite för omständig för mig. Ska kolla in Yojimbo och podcasten. Tackar allra ödmjukast för tipsen. Någonstans i cyberspace måste där finnas hjälp för mitt workflow

1
Bevaka tråden