Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pajad skärm?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 13:38

I går när jag skulle dra igång Macen sa det Kkrrrrrrrrrrrrrrrrkkk, sprraaak, kkrrrrkk, POFF! (jättehögt!) om skärmen, en 17-tums Apple Studio Display med katodstrålerör. Skärmen lyser inte upp när man startar datorn normalt utan man måste trycka en gång till på strömbrytaren (och då poppar, knastrar och fräser den). Det är bara att hiva va? Den är väl stendöd och går inte att reparera antar jag?

Aj då. Jo, det brukar kosta för mycket att laga en såpass gammal skärm, så det är nog bara att slänga den på gräsmattan utanför den strejkstängda återvinningstationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 15:23

Fy fasen, det var illa. Är det någon som vill bygga ett MacVarium av den? Eller kanske en kattkoja?

Om man tar bort innamätet blir den precis lagom som undulatbur, fågelholk till en havsörn eller terrarium.

Ja, men vad sägs om kasperteater eller lavalampa? Eller varför inte bygga in en tv?

Summa summarum:

DET ÄR INGEN KVALITET PÅ GREJORNA NUMERA!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-22 15:38

Äh...
Redan gamla Plus och SE hade dåliga nätdelar

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Fy fasen, det var illa. Är det någon som vill bygga ett MacVarium av den? Eller kanske en kattkoja?

Om man tar bort innamätet blir den precis lagom som undulatbur, fågelholk till en havsörn eller terrarium.

Ja, men vad sägs om kasperteater eller lavalampa? Eller varför inte bygga in en tv?

Summa summarum:

DET ÄR INGEN KVALITET PÅ GREJORNA NUMERA!

Spara den så kan jag plocka upp den och göra om den till kattkoja.
Jag kan hämta den nästa gång jag åker till Tjockhult, nästa vecka troligen.
Om ingen annan har tingat den alltså...

Edit: felstavning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 19:53

Nurell har första tjing på skärmen. Det blir en bra kattkoja för en katt modell mindre. När katten (alligatorn, tapiren, vårtsvinet osv) blir större får du väl uppgradera till en 21-tumsskärm.

(En annan idé är att bygga om skärmen till en apparat för dia- eller smalfilmsvisning. Man bygger alltså in en dia- eller filmprojektor i skärmens underdel, och projicerar bilden mot en halvgenomskinlig duk där glaset tidigare satt med hjälp av en spegel. Fokusproblemet har jag dock inte löst än... Nåja. Det problemet överlåter jag med varm hand åt Nurell.)

  • Medlem
  • 2003-05-22 19:59

Jag tycker att han borde bygga en snygg hjälm av den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 20:06

Det skulle kunna bli en snygg tv-apparat eller ett kylskåp, vinställ osv. Möjligheterna är obegränsade.

  • Medlem
  • 2003-05-22 20:29

Jag kunde inte riktigt släppa den där hjälm idén. Den som kommer så här till nästa macpub förtjänar evig beundran...

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Nurell har första tjing på skärmen. Det blir en bra kattkoja för en katt modell mindre. När katten (alligatorn, tapiren, vårtsvinet osv) blir större får du väl uppgradera till en 21-tumsskärm.

Jag har en stor katt, katter gillar när det är trångt, de ligger gärna i byrålådor m m. Så en 17-tummare blir perfekt.
Den svåra biten är att hitta rätt plats att ställa den på. Katter är noga med var sovplatsen är belägen. Men jag vet ju vilka ställen som är populära nu, så det löser sig. Svårigheten består i att det kanske inte går att ställa en bildskärmsburk var som helst, som exempelvis uppe på en hatthylla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-25 03:39

Varför inte slänga ut den genom fönstret och skrika "JAG ÄR GALEN JA PALLAR INTE MER!!!!" sedan strippa och antasta tanter?

  • Medlem
  • 2003-05-25 03:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Max Wik
Varför inte slänga ut den genom fönstret och skrika "JAG ÄR GALEN JA PALLAR INTE MER!!!!" sedan strippa och antasta tanter?

De två senaste dygnen har jag stött på så märkliga individer, att det skulle kännas som norm.

Var det den skärmen du hade problem med för några år sedan?

Då var det väl högspänningstrafon som dog. Risken är att det kan vara något liknande denna gång.

Köper jag nya Apple-prylar blir det AppleCare Protection Plan, utan tvivel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-25 14:50

Högspänningsdelen har redan bytts ut en gång på den här skärmen... Kan det vara så att kvaliteten på elektronikutrustning är sämre idag än för några år sedan, eller är det inbillning?

Vissa saker håller tyvärr lägre kvalitet.

Eftersom du fick byta högspänningsdelen i den tidigare verkar det ha varit en måndagsskärm.

Däremot är jag säker på att man ska se upp med typiska budgetskärmar och liknande. Då brukar kvaliteten vara reducerad.

1
Bevaka tråden