Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Nästa version av Photoshop endast för OS X"

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MacCentral skriver idag att Adobe kommer överge användare av OS 9 i och med introduktionen av nästa version av Photoshop. Idag finns Photoshop v.7 både till Mac OS X och OS 9.1.

Orsaken till detta sägs vara att Adobe inte tycker utvecklingen av två paralella versioner av programmet för två operativsystem är lönsam. Steve Jobs har som bekant deklarerar att även Apple har avslutat utvecklingsarbetet både vad gäller hård men också mjukvara för Mac OS 9. Företagen anser helt enkelt att det är tid att gå vidare.

Problemet är dock att många som använder Photoshop som ett viktigt verktyg i det dagliga arbetet nu kan komma att tvingas uppdatera sina datorer och övergå till Mac OS X. En övergång som i regel innebär en koststam uppdatering av många dyra programvarulicenser.

Källa: MacCentral

Problem o problem, dom kan väl jobba vidare med PS7 ? Det finns ju inget krav på uppdatering el?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-22 19:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Problem o problem, dom kan väl jobba vidare med PS7 ? Det finns ju inget krav på uppdatering el?

Tänkte precis detsamma. Vill man vara kvar i Os9, så är det väl bara att jobba vidare så. Å andra sidan, om man är yrkesverksam, och det är man väl om man kör Photoshop, så ska väl en uppdatering av Os och hårdvara inte vara oöverkomligt? Och är det det kanske man ska fundera på att byta yrke. (känner mig elak)

De som inte vill uppdatera programmen för OS X för att det kostar pengar med nya licenser kan väl behålla gamla datorn och spara filerna på en delad mapp.

Jobbar man mycket med Photoshop så ska man inte köra OS 9. Efter fem år med Photoshop 5/6 på OS 8/9 och ett år med Photoshop 7 på OS X så står detta utom allt rimligt tvivel. Sjuan kraschar aldrig i OS X oberoende av hur stora filer man använder. Stabilaste bruksprogram jag någonsin jobbat med tror jag.

  • Medlem
  • 2003-05-22 19:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jobbar man mycket med Photoshop så ska man inte köra OS 9. Efter fem år med Photoshop 5/6 på OS 8/9 och ett år med Photoshop 7 på OS X så står detta utom allt rimligt tvivel. Sjuan kraschar aldrig i OS X oberoende av hur stora filer man använder. Stabilaste bruksprogram jag någonsin jobbat med tror jag.

Jag tror faktiskt aldrig Photoshop har kraschat för mig under OS 9 heller (vad jag minns iaf). Visst har datorn kraschat när Photoshop varit igång men då har det snarare berott på Word eller något liknade. Så visst är det ett stabilt program och 7:an är bra mycket bättre än version 5-5.5 som kändes lite ihoprafsade på något sätt. Nu köpte jag förvisso 7:an bara för några veckor sedan så man kanske inte skall dra för stora växlar på det hela.

För övrigt vill jag kunna lägga mappar i mappar i lagerpaletten ifall någon förstår vad jag menar. Gör man en "sitedummy" så blir det en jäkla massa lager...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 20:20

Photoshop 7 är ett av de krashbenägnare programmen på min burk faktiskt. Det finns en störande bugg i programmet som får det att krasha, tror jag, när skärmen går ner i vila. Detta under OSX 10.2.6. Händer mig väldigt ofta när jag varit på lunch bl.a. att jag kommer tillbaka till ett krashat Photoshop

Men, men, det är inte hela världen. Bättre än att man måste öppna Word två gånger för att det inte ska krasha under OSX

Jag hoppas verkligen Adobe går över helt till OSX. Det är framtiden och de måste snabbt lära sig att skriva bra program för OS:et. Nuvarande svit fungerar ju, men ex. Photoshop är många gånger segare i OSX än OS9. Givetvis beror detta en del på Apple, men många andra program lider inte av samma skillnader (ex. Final Cut Pro).

Citat:

Skrevs ursprungligen av apu
Jag tror faktiskt aldrig Photoshop har kraschat för mig under OS 9 heller (vad jag minns iaf)...

Jag jobbar ganska intensivt med affischer, roll-ups och liknande mellan varven. I veckan som gick hade jag vid ett tillfälle 3 st 2-meters lagerfiler på 350 MB öppna samtidigt i flera dagar. Jag sätter bara datorn i vila när jag går hem. Känns som man svävar på små moln jämfört med hur man hade det för 2 år sen...

  • Medlem
  • 2003-05-22 22:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag jobbar ganska intensivt med affischer, roll-ups och liknande mellan varven. I veckan som gick hade jag vid ett tillfälle 3 st 2-meters lagerfiler på 350 MB öppna samtidigt i flera dagar. Jag sätter bara datorn i vila när jag går hem. Känns som man svävar på små moln jämfört med hur man hade det för 2 år sen...

Oj, jo då kan jag förstå att det är en förbättring. Jag belastar aldrig datorn så hårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 22:48

Hoppsan!

Men du upplever alltså inte Photoshop i OSX som segare än i OS9?

Interfacet tycker jag känns som om det är "gummi" - det blir lagg när man skriva i vissa fält, vissa rutor tar ett tag på sig att dyka upp m.m. Skärmuppritningen är ju även den väldigt mycket segare än i OS9, men det beror snarare på OSX än Photoshop (ev. Adobe implantaion av Photoshop i OSX?).

Jag har iofs gjort ganska feta filer i PS7 för OSX också, men inte 350MB:s filer. Dock 30-60 MB filer med uppåt 40-50 lager. Segheten är den samma hela tiden typ, konstigt nog...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Photoshop 7 är ett av de krashbenägnare programmen på min burk faktiskt. Det finns en störande bugg i programmet som får det att krasha, tror jag, när skärmen går ner i vila. Detta under OSX 10.2.6. Händer mig väldigt ofta när jag varit på lunch bl.a. att jag kommer tillbaka till ett krashat Photoshop...

Ett känt problem som är fixat i version 7.0.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 23:09

Tror jag kör 7.01 på jobbet... Ska kollas imorn!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Hoppsan!

Men du upplever alltså inte Photoshop i OSX som segare än i OS9?

Den typen av diskussion har vi ju haft tidigare här på forumet. Skulle jag sätta en exakt likadan maskin med OS 9 bredvid så skulle jag säkert kunna känna den skillnaden direkt. Nu är jag dock så van vid OS X så jag är mer glad över att jobben blir gjorda utan strul än eventuella marginella prestandaförluster.

Tänk er den där belastningen på Photoshop som jag nämnde och så trycker man Spara - då vill den räkna och skriva i ca 90 sekunder eller så. Direkt efter jag tryckt Kommando - S så växlar jag över i Safari och kikar på en webbsida, eller fixar den där loggan i Freehand eller whatever... det bara rullar och rullar. Här blir alla eventuella prestandaförluster mot OS 9 ointressanta.

Ännu bättre vore naturligtvis ett OS X som var lika rappt i gränsnittet som OS 9. Den där Panther utlovar ju mer fart och en Photoshop anpassad för detta blir ju intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-23 00:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Det finns en störande bugg i programmet som får det att krasha, tror jag, när skärmen går ner i vila.

Kör man Photoshop är det väl inte så bra att skärmen går i vila över huvudtaget då kan ju kalibreringen vara osäker när inte skärmen varit varm i minst en halvtimme.

Stäng av skärmvila.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-23 00:59

Att Photoshop utveklas och skrivs bara för OSX kan ge bara fördelar. Man hoppas på att programmet optimeras och anpassas så att den utnyttjar OSX till max. Så är inte fallet nu.
Man måste tänka lite framåt också. Vi väntar ju på de nya processorer, ny teknik som står vid dörren så det är verkligen dags att glömma OS9 om man vill gå framåt. Speciellt när det gäller de stora program som Photoshop, InDesign, program till musiker, multimedia skapare osv.

Den som vill stanna kvar i OS9 har fortfarade program med enorm kapacitet. Så gnäll inte. Valet är ditt.

OSX vs 9?
Med tanke på att Photoshop fortfarande är (känns) snabbare i OS 9 än X, version 7, känns det förhoppningsfullt att nästa version kan sparka i gång motorn rejält.
Många X-apps är fortfarande tröga jämförbart med tidigare OS 9.
Minnen från gamla Mac FX-tiden ger rysningar av välbehag.
/RH

Kan Photoshop 8 bli ett av de första programmen som är optimerade för 64-bitars kanske.
Skulle ju vara mycket trevligt om så är fallet. Om nu Apple släpper ppc970 macar innan dess.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Kan Photoshop 8 bli ett av de första programmen som är optimerade för 64-bitars kanske.
Skulle ju vara mycket trevligt om så är fallet. Om nu Apple släpper ppc970 macar innan dess.

Ja herre jävlar... det vore ju väldigt "stevejobskt" att lyckas med en sån sak.

Citat:

Skrevs ursprungligen av R Hall
OSX vs 9?
Med tanke på att Photoshop fortfarande är (känns) snabbare i OS 9 än X, version 7, känns det förhoppningsfullt att nästa version kan sparka i gång motorn rejält.
Många X-apps är fortfarande tröga jämförbart med tidigare OS 9.
Minnen från gamla Mac FX-tiden ger rysningar av välbehag.
/RH

Läs Anders Täpps inlägg. Tycker exakt likadant.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-23 09:54

Att Adobe släpper all fokus på Mac OS 9 och satsar helt på Mac OS X (eller, deras största fokus är väl Windows, men ändå) låter ju lysande. Hoppas det gäller andra program också, som t.ex. InDesign. Det känns som att Adobe skulle behöva rensa ut alla gammal OS9-kod. Dessvärre kommer de säkert att fortsätta med Carbon (men utan stöd för OS 9). Det vore så typiskt Adobe.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Att Adobe släpper all fokus på Mac OS 9 och satsar helt på Mac OS X (eller, deras största fokus är väl Windows, men ändå) låter ju lysande. Hoppas det gäller andra program också, som t.ex. InDesign. Det känns som att Adobe skulle behöva rensa ut alla gammal OS9-kod. Dessvärre kommer de säkert att fortsätta med Carbon (men utan stöd för OS 9). Det vore så typiskt Adobe.

Nåja, att gå ifrån Carbon skulle göra så att dom fick skriva om programmen från scratch. Vilket jag inte tror är särskilt lockande för varken sig kunder eller Adobe. Apple själva har ju ett gäng Carbon program, det mest kända är iTunes.

Det är inget fel på Carbon. Och för varje generation OS X så blir det dessutom nog bättre och bättre, snarare än tvärtom.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-23 12:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Nåja, att gå ifrån Carbon skulle göra så att dom fick skriva om programmen från scratch. Vilket jag inte tror är särskilt lockande för varken sig kunder eller Adobe. Apple själva har ju ett gäng Carbon program, det mest kända är iTunes.

Det är inget fel på Carbon. Och för varje generation OS X så blir det dessutom nog bättre och bättre, snarare än tvärtom.

Det är möjligt att det inte är något fel på Carbon, men jag tycker att det känns som en dålig kompromiss. Carbon var väl ursprungligen till för att kunna köra programmen i Mac OS 9?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-23 13:07

Kör Photoshop 7.01 här på jobbet och skärmvilan får programmet att krasha ibland. Inte så ofta det händer, men ibland.

Jag hoppas verkligen Photoshop 7.5 eller 8 eller vad det nu blir utvecklas till ett riktig OSX program.

Något jag skulle vilja se i program är att ex. när man sparar en fil så "dör" hela programmet. Filen som sparas borde vara en process, jag borde få fortsätta jobba med annat i programmet (tycker jag), eller om man i ex. After Effects renderar ut något - det tar någon timme, men jag vill fortsätta med ett annat projekt under dagen också (t.ex.).

Det sätt du beskriver att jobba på (spara - byta program) fungerar helt sanslöst bra i OSX. Jag sitter själv mycket i After Effects, Final Cut Pro, Photoshop och Illustrator, även en del i FileMaker och Cleaner och alla rullar på parallelt ofta.

Redigerar i Final Cut medan Cleaner komprimerar revioson 1 av logon jag tidigare renderat ut från After Effects. Sen blir jag klar med redigeringen i FCP men det är en drös regment som måste renderas - slår på renderingen och kan hoppa till Illustrator och fixa omslaget till VHS:en som ska iväg. FCP, AE, Cleaner och Illustator tuffar på hur fint som helst - samtidigt - så länge man har prestanda nog att göra det (mycket ram och troligen helst dual-processor maskin).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
... så länge man har prestanda nog att göra det (mycket ram och troligen helst dual-processor maskin).

Jo precis. Det skriver jag under på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-23 13:17

Det är möjligt att det inte är något fel på Carbon, men jag tycker att det känns som en dålig kompromiss. Carbon var väl ursprungligen till för att kunna köra programmen i Mac OS 9?
Exakt, det är en kompromiss för att rel. enkelt kunna porta program från OS9 till OSX och även ha möjligheten att köra dem i båda miljöerna.

Dock finns en rad program idag som är Carbon, men bara fungerar i OSX, bl.a. Office X.

Att utvecklare gör så är nog av den enkla anledningen att det går grymt mycket fortare att få över ett program på det viset. Photoshop är en ganska stor best att ta över till Cocoa kan jag tänka mig eftersom man då måste skriva om hela shabraket.

Den erfarenhet jag har av program känns det som om Cocoa-program i regel funkar bättre än Carbon-program. Detta har kan inte med typen av program att göra utan mer att Cocoa-program SKALL ju bara fungera i OSX medan Carbon är en "port" för att få det fungera i OSX. Jag kan ha fel dock...

I framtiden lär väl alla gå över till Cocoa. Jag tror detta ger fler fördelar också utifrån vad programmet kan använda i systemet också (MacOSX Services bl.a.)

64-bit Photoshop X vore gött att se!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-23 14:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Nåja, att gå ifrån Carbon skulle göra så att dom fick skriva om programmen från scratch. Vilket jag inte tror är särskilt lockande för varken sig kunder eller Adobe. Apple själva har ju ett gäng Carbon program, det mest kända är iTunes.

Det är inget fel på Carbon. Och för varje generation OS X så blir det dessutom nog bättre och bättre, snarare än tvärtom.

Adobe har inget val.
Det finns inga genvägar till moderna program, anpassade för dagens och speciellt morgondagens teknik.
Det vi hade hittils från Adobe det var program "för igår". Det är dags för program "för imorgon". Att göra program "för idag" är ingen bra lösning och jag tror att Adobe är medvetna om det annars så vi kan ju välja någon annan leverantör. Det är konkurrensen som ställer villkor. Snart kommer Quark och jag tror att Adobe hamnar ganska snabbt efter om de inte optimerar InDesign för OSX ordentligt. Alltså släpp kompatibiliteten med OS9 så fort som möjligt. Det är det som bromsar utvecklingen. Kan någon föreställa sig ett program som är både kompatibellt med PPC970/64 bitar OSX och en G4 med OS9? Det är dags att välja.

Så länge Adobe och andra gör program för både Mac och PC kommer dessa att använda Carbon.

Vi skall tvärt om vara glada att dom använder Carbon, det gör att den lilla Mac-marknaden kan åka snålskjuts på den enorma PC-marknaden.

Sedan må Cocoa vara hur bra som helst men det finns inte på PC och Apple kommer nog aldrig att porta det dit heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-25 12:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Det finns en störande bugg i programmet som får det att krasha, tror jag, när skärmen går ner i vila.
Skrevs ursprungligen av István
Kör man Photoshop är det väl inte så bra att skärmen går i vila över huvudtaget då kan ju kalibreringen vara osäker när inte skärmen varit varm i minst en halvtimme.

Stäng av skärmvila.

Asså, buggen ifråga gäller inte skärmvila utan systemvila (äppelmenyn-vila). Bra råd annars. Glöm bara inte att ha skärmsläckare påslagen så att inte den där 50000:- LaCie-skärmen blir inbränd efter två veckor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-25 22:39

Exakt? jag har skärmsläckare och skärmvila påslaget. Jag är inte så JÄTTE nogrann vad gäller färger (inget som skall tryckas eller sändas i luften så).

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-26 08:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av BitBLT
Sedan må Cocoa vara hur bra som helst men det finns inte på PC och Apple kommer nog aldrig att porta det dit heller.

Cocoa finns inte, men Carbon finns? Riktigt så enkelt är det väl inte?
Jag tar mig friheten att citera en person på MacNytt:

Citat:

chmod007: Saken är den att det redan är väldigt stora skillnader i gränssnittskoden mellan Mac-versionen och Windows-versionen. Detta krävs för att man ska kunna erbjuda en god upplevelse både för Windows-användare och Mac-användare. Eftersom gränssnittskoden redan är plattformsspecifik, skulle det inte vara speciellt svårt att använda Objective-C för frontend på Macen och C++ för frontend i Win, och dela på den underliggande koden (som utgör den absoluta merparten av kodbasen).

Låter rimligt, tycker jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Cocoa finns inte, men Carbon finns? Riktigt så enkelt är det väl inte?
Jag tar mig friheten att citera en person på MacNytt:

Låter rimligt, tycker jag.

Jag tror att det är så här. Det finns existerande lösningar (komersiella tredjepartsbibliotek) som mappar ett API till ett annat. T ex stora delar av Win32-apiet till gamla MacOS (i dagsläget Carbon). Då kan man komma ännu längre med att ha samma källkodsbas för sitt program.

Jag är nästan säker på att det ännu inte finns någon mappning mellan Win32 och Cocoa. Jag tror inte det är lika enkelt heller. Cocoa är mer smak av ett klassbibliotek än ett gammalt renodlat API.

Tyvärr kan jag inte hitta på nätet vilken teknologi Adobe använder i PhotoShop, men jag har för mig att dom i alla fall har använt en lösning som jag beskriver.

Med obegränade resurser kan man förstås alltid prestera bättre resultat genom att specialkoda för varje plattform för sig. Men, vad händer om man inte har obegränsat med programmerare? Då betalar det sig mycket bra att försöka minimera den plattformsspecifik kod, och ägna mer resurser åt att optimera den generella koden.

Bevaka tråden