Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gör Apple om samma misstag som på 80-talet?

Tråden skapades och har fått 202 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu verkar Android segla förbi iPhone och snabbt verkar det dessutom gå. Är Apple på god väg att göra om samma misstag?

Android Smartphone Sales Exceed iPhone in the U.S. for First Time - Mac Rumors

Det finns dock en naturlig förklaring till att det säljs färre iPhones första kvartalet varje år, de flesta vet att den snart kommer en ny version. Jag gissar att det kommer vända igen när den nya iPhonen finns på marknaden och om börjar sälja den via fler operatörer i USA.

Sen tror jag inte man ska dra för mycket paralleller med pc-marknaden på 80-talet. Jag har svårt att se att ett OS kommer kunna dominera telefonmarknaden på samma sätt som Windows gjort på datormarknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-10 19:10

Vilket av misstagen på 80 talet tänker vi på? Det med att dom inte tog chansen att parera attacken från Microsoft, som gjorde att dom tappade enorma marknadsandelar när marknaden växte lavinartat?

Ungefär så Tangen.

Jag gör inga slutsatser själv utan ställer enbart en fråga att reflektera över.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-10 19:32
Ursprungligen av draags:

Nu verkar Android segla förbi iPhone och snabbt verkar det dessutom gå. Är Apple på god väg att göra om samma misstag?

Android Smartphone Sales Exceed iPhone in the U.S. for First Time - Mac Rumors

Inte helt rättvist att jämföra en telefon med ett operativsystem.

Ursprungligen av zappee:

Inte helt rättvist att jämföra en telefon med ett operativsystem.

Vad är problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-10 23:52
Ursprungligen av draags:

Vad är problemet.

iPhone är en telefon från ett företag, Android är ett operativsystem som finns på, what, femton, tjugo modeller?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-11 00:36
Ursprungligen av imaster:

iPhone är en telefon från ett företag, Android är ett operativsystem som finns på, what, femton, tjugo modeller?

Macintosh var en dator från ett företag, Windows var ett operativsystem som fanns på ett stort antal modeller. Tycker nog att liknelsen duger så långt. Däremot tror jag inte på att samma sak kommer hända igen. Eventuell nedgång i iPhoneförsäljningen beror nog snarare, som redan sagts, på all uppmärksamhet om att en ny modell är i antågande.

Ursprungligen av zappee:

Inte helt rättvist att jämföra en telefon med ett operativsystem.

Varför inte då? Det är väl inget fel att jämföra iPhone mot Android..

Det är Apples "inlåsning" och plattformskontroll som gjort att företaget över huvud taget existerar idag. Det enda misstaget i denna fråga är när dom licensierade ut och tillät kloner - det satte dock Jobs direkt stopp för när han kom tillbaka.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-05-10 22:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är Apples "inlåsning" och plattformskontroll som gjort att företaget över huvud taget existerar idag. Det enda misstaget i denna fråga är när dom licensierade ut och tillät kloner - det satte dock Jobs direkt stopp för när han kom tillbaka.

Så du menar att det var kloningen som gjorde att Apples marknadsandelar sjönk på 80-talet?

Om jag förstått det rätt var de redan på väg ner innan och kloningen var ett försök att rädda företaget. Vilket vi idag ser var helt fel väg att gå.

Någon säger att samma misstag inte kan ske idag. Det klart det kan, däremot har troligtvis Apple en bättre strategi än vad de hade då. Exempelvis App store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 12:06
Ursprungligen av draags:

Så du menar att det var kloningen som gjorde att Apples marknadsandelar sjönk på 80-talet?

Om jag förstått det rätt var de redan på väg ner innan och kloningen var ett försök att rädda företaget. Vilket vi idag ser var helt fel väg att gå.

Så vart det. Dessutom kom kloningen kom inte igång förrän på mitten av 90-talet.

Nej, kloningen var ju en desperat idé under hård press.

Det är inte komplicerat: Apple hade inte funnits idag om dom licensierat ut hård/mjukvara - alltså att vem som helst fick bygga en "Mac" och sälja den med licensierat OS - som IBM och MS med andra ord.
Att Apple skulle kunna bli dominerande med inlåst hård och mjukvara - som dom nu har - på 80-talet bara dom "gjort rätt" är ju inte sant. Oavsett vad dom gjort så hade dom varit ungefär som nu...möjligtvis hade dom kunnat ha 20% istället för 5-10% av PC-marknaden.
Företag som Apple tar bara en viss del när marknaden flödar av andra "öppna" lösningar. Sådana företag existerar just på sin inlåsning - sin nisch - varumärke - stil - alternativet-profilen; annars ÄR dom ju inte Apple - annars hade dom varit ett MS idag.

Jag tror - och det skrev jag någonstans här nör Iphone släpptes - att Iphone kommer att landa på en marknadsandel för smartphones som är ungefär lika stor som Mac är på PC-sidan - kanske något större del - kanske t.o.m. upp till 30% därför att luren är så flagrant bra och lättanvänd och så är det det där med AppStore.

Denna konsolidering är klar om några år.

Ursprungligen av draags:

Så du menar att det var kloningen som gjorde att Apples marknadsandelar sjönk på 80-talet?

Om jag förstått det rätt var de redan på väg ner innan och kloningen var ett försök att rädda företaget. Vilket vi idag ser var helt fel väg att gå.

Någon säger att samma misstag inte kan ske idag. Det klart det kan, däremot har troligtvis Apple en bättre strategi än vad de hade då. Exempelvis App store.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror - och det skrev jag någonstans här nör Iphone släpptes - att Iphone kommer att landa på en marknadsandel för smartphones som är ungefär lika stor som Mac är på PC-sidan - kanske något större del - kanske t.o.m. upp till 30% därför att luren är så flagrant bra och lättanvänd och så är det det där med AppStore.

Denna konsolidering är klar om några år.

Just så.

Möjligtvis överskattar du något AppStores dragningskraft - i egenskap av någon som gått från iphone till en android-nalle saknar jag just ingenting på Android Market. Kan inte se att det skulle vara en långsiktig konkurrensfördel. Då tror jag mer på identitetskonsumtion och märkeslojalitet... men i längden måste Apple ligga före med smarta lösningar för att ligga över sin "naturliga" marknadsandel. Vi får väl se hur det går - konkurrensens gynnar oss alla, oavsett vilket system vi valt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-12 00:56
Ursprungligen av GustafMA:

Då tror jag mer på identitetskonsumtion och märkeslojalitet... ...

Ett vanligt svar från PC-folk och folk som gillar och pilla för pillandet skull som förtvivlat försöker förstå varför folk köper Apple's saker. "Den har ju inte den bästa kameran, den har ju inte den snabbaste processorn och den har ju inte mest finesser och knappar. VARFÖR vill folk ha den?" "iTunes, nej jag vill ha all min musik i mappar och "hålla koll på musiken""
No offence mot dig (inlägget är inte riktat mot dig) men det känns som det är så fundamentala skillnader att det inte går att förklara.

Vem köper en telefon eller dator "för att vara någon" och bygga på sin identitet? Har träffat många macägare genom åren och har aldrig stött på någon sådan person.

Ursprungligen av acke:

Ett vanligt svar från PC-folk och folk som gillar och pilla för pillandet skull som förtvivlat försöker förstå varför folk köper Apple's saker. "Den har ju inte den bästa kameran, den har ju inte den snabbaste processorn och den har ju inte mest finesser och knappar. VARFÖR vill folk ha den?" "iTunes, nej jag vill ha all min musik i mappar och "hålla koll på musiken""
No offence mot dig (inlägget är inte riktat mot dig) men det känns som det är så fundamentala skillnader att det inte går att förklara.

Det är möjligt att MacOS-maskiner innebär mindre pillande än windowsburkar (vet inte, har aldrig mer än lekt med macar), men hittills vinner min Android på knockout i det avseendet jmfr med iphone. Inga underliga jailbreaks eller iTunes-konfigurationshistorier. Det enda "hack" jag utfört med min Nexus är att skaffa mig ett amerikansk Marketkonto - lätt nog, eftersom jag har ett amerikanskt kreditkort, och något jag var tvungen att göra i Appstore också.

Iphone var den första och hittills enda Appleprodukt jag haft, och det byggde helt och hållet på att den var tokigt överlägsen alla alternativ på smartphonemarknaden när den kom ut - inte på teknik, men väl på handhavandet. Idag upplever jag att Android är i princip lika bra (kanske något sämre, men det är i så fall på marginalen, inte den ofattbara skillnad som iphone 2G åtnjöt mot Windows Mobile, Symbian och vaddetnuhette som Sony-Ericsson hade på sina dåvarande smartphones). Den delen av den nuvarande marknaden kommer Apple att torska om de inte lyckas släppa något som är lika överlägset Android (och för all del iphone OS 3/4) som iphone var när den kom - för det är befriande att lämna fångvaktaren Jobs lilla inrättning bakom sig när man kan.

Citat:

Vem köper en telefon eller dator "för att vara någon" och bygga på sin identitet? Har träffat många macägare genom åren och har aldrig stött på någon sådan person.

För mobiltelefoner är det säkert en betydande faktor. Min dotter, som fick ta över min gamla 3Gs när jag bytte till Android rapporterar glatt att hon blev mycket coolare i sitt gäng än innan när hon hade en sunkig Nokia. Och det är inte på något sett en företeelse begränsad till curlade storstadsungar - innan precis alla hade iphone var det rätt vanligt att se killar i KING-stylade kläder som av en händelse slänga upp sin skinande Apple-nalle på bardiskarna kring Stureplan... gärna i samma veva som de påkallade bartenderns uppmärksamhet genom att hålla sitt Platinum-kort mellan pek- och långfingret och vifta med det. Mobiltelefoner är i allra hösta grad en livsstilsaccessoar.

Ursprungligen av GustafMA:

Det är möjligt att MacOS-maskiner innebär mindre pillande än windowsburkar (vet inte, har aldrig mer än lekt med macar), men hittills vinner min Android på knockout i det avseendet jmfr med iphone. Inga underliga jailbreaks eller iTunes-konfigurationshistorier. Det enda "hack" jag utfört med min Nexus är att skaffa mig ett amerikansk Marketkonto - lätt nog, eftersom jag har ett amerikanskt kreditkort, och något jag var tvungen att göra i Appstore också.

Iphone var den första och hittills enda Appleprodukt jag haft, och det byggde helt och hållet på att den var tokigt överlägsen alla alternativ på smartphonemarknaden när den kom ut - inte på teknik, men väl på handhavandet. Idag upplever jag att Android är i princip lika bra (kanske något sämre, men det är i så fall på marginalen, inte den ofattbara skillnad som iphone 2G åtnjöt mot Windows Mobile, Symbian och vaddetnuhette som Sony-Ericsson hade på sina dåvarande smartphones). Den delen av den nuvarande marknaden kommer Apple att torska om de inte lyckas släppa något som är lika överlägset Android (och för all del iphone OS 3/4) som iphone var när den kom - för det är befriande att lämna fångvaktaren Jobs lilla inrättning bakom sig när man kan.

För mobiltelefoner är det säkert en betydande faktor. Min dotter, som fick ta över min gamla 3Gs när jag bytte till Android rapporterar glatt att hon blev mycket coolare i sitt gäng än innan när hon hade en sunkig Nokia. Och det är inte på något sett en företeelse begränsad till curlade storstadsungar - innan precis alla hade iphone var det rätt vanligt att se killar i KING-stylade kläder som av en händelse slänga upp sin skinande Apple-nalle på bardiskarna kring Stureplan... gärna i samma veva som de påkallade bartenderns uppmärksamhet genom att hålla sitt Platinum-kort mellan pek- och långfingret och vifta med det. Mobiltelefoner är i allra hösta grad en livsstilsaccessoar.

Whatever floats your boat.
Men jag förstår inte vart du vill komma, och vad du får ut av att hänga på 99mac.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Whatever floats your boat.
Men jag förstår inte vart du vill komma, och vad du får ut av att hänga på 99mac.

Jag hänger på 99 för att jag är intresserad av det senaste från Apple, som ofta kommer med intressanta och kreativa produkter, även om det inte alltid är min tekopp. Svårt att hitta bättre ställen att få en uppfattning om hur apple-prylar funkar. Men du har nog rätt i att man i egenskap av någon som inte är officiellt helfrälst gör bättre i att bara lurka här.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-13 21:47
Ursprungligen av GustafMA:

Det är möjligt att MacOS-maskiner innebär mindre pillande än windowsburkar (vet inte, har aldrig mer än lekt med macar), men hittills vinner min Android på knockout i det avseendet jmfr med iphone. Inga underliga jailbreaks eller iTunes-konfigurationshistorier. Det enda "hack" jag utfört med min Nexus är att skaffa mig ett amerikansk Marketkonto - lätt nog, eftersom jag har ett amerikanskt kreditkort, och något jag var tvungen att göra i Appstore också.

Iphone var den första och hittills enda Appleprodukt jag haft, och det byggde helt och hållet på att den var tokigt överlägsen alla alternativ på smartphonemarknaden när den kom ut - inte på teknik, men väl på handhavandet. Idag upplever jag att Android är i princip lika bra (kanske något sämre, men det är i så fall på marginalen, inte den ofattbara skillnad som iphone 2G åtnjöt mot Windows Mobile, Symbian och vaddetnuhette som Sony-Ericsson hade på sina dåvarande smartphones). Den delen av den nuvarande marknaden kommer Apple att torska om de inte lyckas släppa något som är lika överlägset Android (och för all del iphone OS 3/4) som iphone var när den kom - för det är befriande att lämna fångvaktaren Jobs lilla inrättning bakom sig när man kan.

För mobiltelefoner är det säkert en betydande faktor. Min dotter, som fick ta över min gamla 3Gs när jag bytte till Android rapporterar glatt att hon blev mycket coolare i sitt gäng än innan när hon hade en sunkig Nokia. Och det är inte på något sett en företeelse begränsad till curlade storstadsungar - innan precis alla hade iphone var det rätt vanligt att se killar i KING-stylade kläder som av en händelse slänga upp sin skinande Apple-nalle på bardiskarna kring Stureplan... gärna i samma veva som de påkallade bartenderns uppmärksamhet genom att hålla sitt Platinum-kort mellan pek- och långfingret och vifta med det. Mobiltelefoner är i allra hösta grad en livsstilsaccessoar.

Ingen tvingar dig att Jailbreaka, snart finns det nästan inga orsaker kvar att jailbreaka. Krånglig iTunes-konfigs vet jag inte vad du pratar om riktigt.

Vill du ha full kontroll på din Android måste du roota den (=jailbreak).

Ursprungligen av zappee:

Ingen tvingar dig att Jailbreaka, snart finns det nästan inga orsaker kvar att jailbreaka. Krånglig iTunes-konfigs vet jag inte vad du pratar om riktigt.

Jag har inte orkat jailbreak:a sedan 2G, men måste säga att multitasking och åtkomst till filsystemet var det två stora orsakerna till att jag ville det. Båda dessa får man ju "gratis" utan att behöva göra något på en Android-nalle.

Vad beträffar iTunes så upplevde i alla fall jag att det var i princip hopplöst att försöka föra över en CD fylld med Word-, Excel- och PDF-filer till iphone för att sedan kunna använda olika applikationer för att läsa och editera i materialet. Det gick iofs att maila filerna en och en, men har man hundratals är det inte så roligt.

Citat:

Vill du ha full kontroll på din Android måste du roota den (=jailbreak).

Jovars. Men den är så pass öppen att jag hittills inte haft något sådant behov alls. För att ta exemplet ovan så skapar jag bara en mapp på telefonen når den är ansluten till min dator och drar sedan över innehållet på CD:n till den. Sedan kan jag öppna och arbeta med filerna i vilka applikationer jag vill.

Ursprungligen av GustafMA:

Sedan kan jag öppna och arbeta med filerna i vilka applikationer jag vill.

Är det så att man kan arbeta med bilderna i vilka program som helst. Om du lägger in bilder i den mappen exempelvis, kan man då arbeta med bilderna i alla program. I exempelvis i ett program likt word?

Ursprungligen av draags:

Är det så att man kan arbeta med bilderna i vilka program som helst. Om du lägger in bilder i den mappen exempelvis, kan man då arbeta med bilderna i alla program. I exempelvis i ett program likt word?

Ja, just så. Förutsatt att programmet stöder det aktuella filformatet, naturligtvis. Men jag har exempelvis klistrat in ett diagram och tabeller genererade ur ett excelblad in i en word-offert on the fly på nallen. Man vill naturligtvis inte använda den för seriös datainmatning, men för att bara editera/ändra lite i befintliga dokument funkar det så pass bra att jag inte släpar med mig bärbar dator numera.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-12 07:51
Ursprungligen av GustafMA:

Just så.

Möjligtvis överskattar du något AppStores dragningskraft - i egenskap av någon som gått från iphone till en android-nalle saknar jag just ingenting på Android Market. Kan inte se att det skulle vara en långsiktig konkurrensfördel. Då tror jag mer på identitetskonsumtion och märkeslojalitet... men i längden måste Apple ligga före med smarta lösningar för att ligga över sin "naturliga" marknadsandel. Vi får väl se hur det går - konkurrensens gynnar oss alla, oavsett vilket system vi valt.

Du borde sakna betalappar på Android Market.

Ursprungligen av draags:

Är Apple på god väg att göra om samma misstag?

Vilket är vad då, exakt?

Det enda misstaget jag ser i det här sammanhanget är att man låter AT&T ha exklusiv rätt till telefonen i USA, och det misstaget gjorde de inte på 80-talet.

Förhoppningsvis så får vi se en snabbare utveckling av iPhone och iPhone OS i framtiden för att möta konkurensen.

Jag håller faktiskt inte med om att försäljningen av iPhone skulle vara mindre för att det kommer en ny modell snart. Seriöst, hur många av de som köper en iPhone tror ni sitter o följer med i Apples produktcykler? Jag tror det är en väldigt liten del av Apple's köpare som är så insatta. Däremot är de säkert överrepresenterade på det här forumet.

Kul att Android växer dock! Me like Google

Ursprungligen av mhaggkvist:

Jag håller faktiskt inte med om att försäljningen av iPhone skulle vara mindre för att det kommer en ny modell snart. Seriöst, hur många av de som köper en iPhone tror ni sitter o följer med i Apples produktcykler? Jag tror det är en väldigt liten del av Apple's köpare som är så insatta. Däremot är de säkert överrepresenterade på det här forumet.

Kul att Android växer dock! Me like Google

Du kan inte ha missat rusningen till de nya modellerna de senaste två åren.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Du kan inte ha missat rusningen till de nya modellerna de senaste två åren.

Det är faktiskt något märkligt med Apple. Även de som inte är insatta eller brukar vara speciellt intresserade av teknik börjar prata om nästa iPhone.

Bevaka tråden