Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DOSBOX drar 100% CPU

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-05 22:11

Hej, har fixat ett par spel som är färdigkompilerade och körs via Dosbox. Redan vid starten av dosbox då man ser enbart terminalfönstret (bara text) åker processor användande upp i max. Fläkten börjar snurra som satan och temperaturen höjs till 60-80C.

Vad kan problemet vara? Jag har en macbook från 2007. 2,0ghz C2D med 1gb ram. Det måste ju naturligtvis vara fel på programmet, kan inte tänka mig att det kräver sådana abnorma mängder prestanda för att enbart emulera ett spel från ex. 1996, då jag klarar av att köra t.ex. Lego Starwars utan problem (Under OS X, ingen emulering denna gång).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-06 13:47

Jag antar att du har läst och följt denna rekommendation angående dosbox.conf:

Citat:

Recommendations

Different games will naturally work best with different configuration settings. Something to consider is to define a conf file for each game that will set the appropriate configurations and start the game for you. Then, create a shortcut such as DOSBox.exe -conf "DOSbox-GameName.conf" so that you can start your game in the least possible number of steps.

BTW - vad tror du kostar mest: native eller emulering?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-06 20:46

Jag har använt sheepshaver för att köra OS9 spel som är ett emuleringsprogram(?) och jag använder detta utan problem. Att sedan utan att ha startat spelet utan enbart ett textfönster (som knappast kan kräva 100% av min CPU prestanda). Terminalen gör inte så min processor åker upp i 100% användning, inte ens 5%. Med tanke på att det enbart är färdig kompilerad (bara en icon som jag trycker på) så vet jag inte hur/om det går att använda sig utav dosbox.config.

"If you are using Mac OS X, a preferences file will be created for you on the first time you run DOSBox (as of version 0.73). This file contains the same system settings and initialization values as the dosbox.conf file on other systems."

Jags skulle haft viss förståelse om fläkten började kämpa när jag väl spelade spelet, men så är ju inte fallet. enbart genom att starta dosbox åker fläkt varven upp på max under loppet av 1 minut.

EDIT: Fanns tydligen en .conf i spelen. Frågan är då, vad ska jag ställa in? För att det inte ska dra så himla mycket.

Senast redigerat 2010-05-06 21:02
  • Oregistrerad
  • 2010-05-06 21:46
Ursprungligen av linppan:

Hej, har fixat ett par spel som är färdigkompilerade och körs via Dosbox. Redan vid starten av dosbox då man ser enbart terminalfönstret (bara text) åker processor användande upp i max. Fläkten börjar snurra som satan och temperaturen höjs till 60-80C.

Vad kan problemet vara? Jag har en macbook från 2007. 2,0ghz C2D med 1gb ram. Det måste ju naturligtvis vara fel på programmet, kan inte tänka mig att det kräver sådana abnorma mängder prestanda för att enbart emulera ett spel från ex. 1996, då jag klarar av att köra t.ex. Lego Starwars utan problem (Under OS X, ingen emulering denna gång).

Jag är inte så haj på dosbox men är dom kompilerade för DOS eller för OSX? Det är en stor skillnad, speciellt om du sitter på en PPC maskin. Att emulera en annan processor tar TID. Att rita upp grafik tar inte processorkraft (Det tar ju grafikkortet hand om) - utan det är spelet som tar CPU.

Googla lite vet ja

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-10 16:35

Spelet är kompilerat för OSX. Jag sitter på en macbook vilket jag nämnde i mitt första inlägg. Att googla har jag försökt att göra utan ressultat.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-10 23:55
Ursprungligen av linppan:

Spelet är kompilerat för OSX.
Dosbox är väl en x86 EMULATOR?

Tror inte jag fattar.

Om det är komplierat för OSX/Intel och tar 100% CPU då låter det som det är skitkod imho.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-12 13:31
Ursprungligen av studiox:

Tror inte jag fattar.

Om det är komplierat för OSX/Intel och tar 100% CPU då låter det som det är skitkod imho.

Jag misstänker det. Ska pröva att kompilera lite själv och se om det blir några framsteg. Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-12 19:58

0.74 drar mellan 40-45% cpu när man bara har startat det och inte kör något eller har mountat. Känns inte riktigt friskt...

1
Bevaka tråden