Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Macbook Pro 15 tum ger ifrån sig ett konstigt ljud

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Beställde en Macbook Pro 15 tum när jag gick den så gav den ifrån sig ett ganska högt metalliskt ljud men endast när man lyfte försiktigt och HDD började låta mycket mer.

Nu när jag fått en ny märker jag att det är samma problem men inte lika högt. Alltså när jag lyfter datan och lutar den cirka 60 grader fram och tillbaka så hör man ett ljud som när det blåser fast metallsikt ljud.

Kan ni prova och kolla om det är så för er också. Eftersom min gamla mac låter inte alls så.

Lyft datan och luta datan fram och tillbaka och hör om det kommer någon ljud.

Så nu sitter jag med två nya 15 tum men den andra ska skickas tillbaka och båda datorerna trasslar. Har jag otur eller ska det vara så ?

  • Oregistrerad
  • 2010-05-10 19:35

Om den är igång är det nog ingen bra idé att lyfta den, än mindre luta den 60 grader? En hårddisk har ju som bekant en läsarm som ligger mot skivor som snurrar i minst 5400rpm. Sudden Motion Sensorn kickar väl bara in vid hastiga rörelser så den skyddar inte mot lyft och lutningar.

Senast redigerat 2010-05-10 21:20
Ursprungligen av Iphone77:

Om den är igång är det nog ingen bra idé att lyfta den, än mindre luta den 60 grader? En hårddisk har ju som bekant en läsarm som ligger mot skivor som snurrar i minst 5400rpm. Sudden Motion Sensorn kickar väl bara in vid hastiga rörelser så den skyddar inte mot lyft och lutningar.

Nej förstår att man ska inte luta det så som du säger då det är inte bra för HDD. Men anledningen till det jag säger är att jämfört med min tidigare Macbook pro och min väns Macbook så låter det inget alls när man gör så. Jag tror det är fabrikations fel på dessa nya. Den första nya jag fick räckte med att man lutade några grader som ljudet kom och enligt samtal med Apple store som hörde det så ska det inte vara så. Sen nu när jag fick ersättning så låter denna också men inte lika mycket. Så om jag jämför med äldre modellerna så låter de inte alls även om jag skakar kraftigt i luften.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-10 22:26

Jag förstår din poäng men varför oroa sig för ett scenario som ändå är skadligt för din MBP? Det är lätt att bli stirra sig blind på icke-problem när man väl har hittat dem men om det missljudet du beskriver endast uppstår vid förflyttning och lutning av datorn skulle åtminstone jag inte lägga ner mer energi på det.

För jag flyttar datorn ofta mellan olika rum när den är på. Ljudet stör mig speciellt när man kostar på sig en ny dator och undrar om det verkligen är något fel. Sen ville jag bara höra efter om andra upplever likadan "problem".

1
Bevaka tråden