Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max Carlgren vann vår 99 fotoutmaning på Facebook

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Max Carlgren heter vinnaren i vår fotoutmaning där målet var att ta bild på en 99:a i vardagen. En blå iPod nano 8GB landar i Max brevlåda i veckan - grattis!

Här hittar du alla tävlingsbidragen: 99mac på Facebook

Vinnande bidraget:

Två andra bidrag som också var med i slutstriden:

Henrik Hermansson

Henrik Fridström

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-10 00:26

Då får man ju gratulera vinnaren. Unik var den iallafall.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-05-10 00:31

Den bilden segrade rättmätigt... GRATTIS till Max!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-10 00:35

Nu blev jag lite förvirrad, hur kan flera bidrag "vara med om slutstriden"? Trodde vinnaren lottades ut?

Häftig bild som vann, även om det fanns flera tuffa bidrag på facebook

Wow! Vad glad jag blir. Tack ska ni ha, det här var en bra start på dagen.

Max

Jag förstod det också som att det skulle lottas. Skulle man vara konstnärlig hade man ju kunnat lägga lite mer tid på't..

Ja, jag fattade det också som att bidraget skulle lottas. Ändrade ni förutsättningarna för tävlingen efter den var avslutad...?

Ursprungligen av Capeman:

Ja, jag fattade det också som att bidraget skulle lottas. Ändrade ni förutsättningarna för tävlingen efter den var avslutad...?

Citat från Björnströms ursprungliga inlägg om tävlingen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-10 10:06

Alltså... vill inte låta som räven över de sura rönnbären... var inte ens med i tävlingen.

Men jag tycker tävlingen är dåligt genomförd. Det skrevs att man skulle FOTOGRAFERA en "99" och att vinnaren skulle LOTTAS ut. Nu VÄLJER man istället ut ett vinnande bidrag och väljer då dessutom ett photoshop-at bidrag. Det borde i så fall ha framgått av tävlingensreglerna att man kunde tillåtas vara konstnärligt lagd i photoshop. I alla fall tycker jag att "fotot" ser ut som ett resultat av photoshop (tycker 99 ser rättvänt ut t.ex. och väldigt skarpa kanter på reflektionen) och ingen rundning över ögongloben. URSÄKTA i förhand om jag har fel...

Edit: OK, gick in på facebook och såg en större (original) variant av fotot... 99 var ju spegelvänt. Men... tror fortfarande det är ditlagt...

Själv tycker jag att Marcus och Anders bidrag var bäst...

Senast redigerat 2010-05-10 10:19
Ursprungligen av ridax:

Alltså... vill inte låta som räven över de sura rönnbären... var inte ens med i tävlingen.

Men jag tycker tävlingen är dåligt genomförd. Det skrevs att man skulle FOTOGRAFERA en "99" och att vinnaren skulle LOTTAS ut. Nu VÄLJER man istället ut ett vinnande bidrag och väljer då dessutom ett photoshop-at bidrag. Det borde i så fall ha framgått av tävlingensreglerna att man kunde tillåtas vara konstnärligt lagd i photoshop. I alla fall tycker jag att "fotot" ser ut som ett resultat av photoshop (tycker 99 ser rättvänt ut t.ex. och väldigt skarpa kanter på reflektionen) och ingen rundning över ögongloben. URSÄKTA i förhand om jag har fel...

Edit: OK, gick in på facebook och såg en större (original) variant av fotot... 99 var ju spegelvänt. Men... tror fortfarande det är ditlagt...

Själv tycker jag att Marcus och Anders bidrag var bäst...

Hej!

Jag plåtade brorsan med reflektionen i ögat från skärmen på min Macbook som det stod 99 på. Den är inte Photoshoppad och inte vänd som du såg, däremot beskuren en aning samt korrigerad vitbalans och aningen uppskärpt i Lightroom eftersom jag plåtade i raw-format.

Så var det med det!

Max

Ursprungligen av maxcarlgren:

Hej!

Jag plåtade brorsan med reflektionen i ögat från skärmen på min Macbook som det stod 99 på. Den är inte Photoshoppad och inte vänd som du såg, däremot beskuren en aning samt korrigerad vitbalans och aningen uppskärpt i Lightroom eftersom jag plåtade i raw-format.

Så var det med det!

Max

Inte för att vara en sån jobbig person, men loggan måste väl iaf varit vänd på datorn? Annars skulle ju inte speglingen bli rätt väg när du skulle ta bilden?

Om du nu inte tagit bilden med en webbkamera, men det ser inte ut som det.

/Mvh Jakob

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-05-10 20:04
Ursprungligen av pite_jacke:

Inte för att vara en sån jobbig person, men loggan måste väl iaf varit vänd på datorn? Annars skulle ju inte speglingen bli rätt väg när du skulle ta bilden?

Om du nu inte tagit bilden med en webbkamera, men det ser inte ut som det.

/Mvh Jakob

Titta igen. Niorna är ju spegelvända.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-10 20:59
Ursprungligen av Mattias L:

Titta igen. Niorna är ju spegelvända.

Jo... lite klantigt att bilden kommer så dåligt nedskalad här på forumet.. man måste gå in på det där förbaskade facebooket för att se "original"-bilden.

Ok allihopa - jag håller med om att formuleringen var lite otydlig. Men det är väl inte mer än rätt att dom bästa bidragen belönas? Och självklart försöker man väl skicka in så roliga/konstnärliga/kreativa bidrag som möjligt per automatik?

Men för att göra er alla glada så kickar vi igång del 2 på tävlingen imorgon. Ny iPod beställd

Ursprungligen av Björnström:

Ok allihopa - jag håller med om att formuleringen var lite otydlig.

Jag var inte med i tävlingen, så jag har ingen egen vinning av det, men... Otydligt var det väl inte? Snarare helt... felaktigt. Lottning vs jury, det är inte otydlighet...

Ursprungligen av Capeman:

Jag var inte med i tävlingen, så jag har ingen egen vinning av det, men... Otydligt var det väl inte? Snarare helt... felaktigt. Lottning vs jury, det är inte otydlighet...

Nä det håller jag med om - men samtidigt tyckte jag inte att alla bilder ens innehöll en 99:a så någonstans måste man ju sålla. Ingen mening att dra igång en egen diskussion om detta - jag har beställt en till iPod och så kör vi igen från och med imorgon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-10 10:17

Grattis till Max Calgren för det vinnande bidraget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-10 10:57

Måste man vara medlem i Facebook i nästa omgång också?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-10 11:26

Ja, det hade ju varit kul att även "premiera" oss starka själar som ännu så länge har styrkan att stå upp mot Facebook

Var inte med i tävlingen och har noll intresse av Facebook, men när det gäller fototävlingar så är det principiellt fel att lotta en vinnare. Fototävlingar ska per definition bedömas då det är i allra högsta grad subjektivt, men håller med Capeman att beskrivningen var fel från början, men jag tycket Björnström gjorde rätt som valde bilden, rätt bild dessutom.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Var inte med i tävlingen och har noll intresse av Facebook, men när det gäller fototävlingar så är det principiellt fel att lotta en vinnare. Fototävlingar ska per definition bedömas då det är i allra högsta grad subjektivt, men håller med Capeman att beskrivningen var fel från början, men jag tycket Björnström gjorde rätt som valde bilden, rätt bild dessutom.

LCR

Jag håller också med. Det enda jag hängde upp mig på var just att det stod lottning när det inte alls handlade om lottning. Tyckte inte det var rätt gjort att välja bild som det gjordes, men nästa tävling har förhoppningsvis korrekta regler.

Dessutom har misstaget medgivits och ny iPod är beställd.

På det hela taget tycker jag man har hanterat det bra.

Det är lite 1984 över vinnarbidraget. På gott och ont...

"Why 1984 will be exactly like 1984..."

1
Bevaka tråden