Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns trådar i ämnet men ingen som specifikt behandlar detta.

Jag har inhandlat en WESTERN DIGITAL SCORPIO 320GB för att ersätta min orginal-120GB-HDD. Har en Macbook Pro 2.2 C2D med en Leopardinstallation (som är installerad ÖVER en Tiger). Någon som har ett sista ord vad gäller kompatibiliteten mellan den nya hårddisken och MBP?

Jag tänkte inhandla en hårddiskkabinett för att kunna lägga över information från den gamla hårddisken under installationen av den nya hårddisken. Är detta att föredra? Eller är det bättre att helt sonika säkerhetskopiera allt av värde för att sedan installera om allt från scratch?

Guide:
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro-15-Inch-Core-2-Duo/Hard-Drive-Replacement/
Den såg genomarbetad och gedigen ut. Någon som har några invändningar?

Verktyg:
Antar att jag klarar mig med ett anti-stat-armband, 10 mm T6 Torx-skruvmejsel och sen ett vanlig stjärnskruvmejselkit. Det är inga tum-storlekar?

Garanti:
Som jag har förstått det så "ryker" garantin när jag gör mitt ingrepp själv. Jag har dock ingen lust att betala 1500kr för att någon lallare ska pilla i min dator och göra ett jobb jag själv kan göra. Jag har dock tänkt att ha kvar min 120GB-hdd för att kunna stoppa in den om det skulle dyka upp ett garantiärende. Det kan väl vara en idé?

Jag bytte i min MBP 2,2 GHz i höstas, antar att du redan sett bilderna och kommentarerna om detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 15:03
Ursprungligen av misthv:

Jag tänkte inhandla en hårddiskkabinett för att kunna lägga över information från den gamla hårddisken under installationen av den nya hårddisken. Är detta att föredra? Eller är det bättre att helt sonika säkerhetskopiera allt av värde för att sedan installera om allt från scratch?

Det kan väl vara en idé?

Det låter som en bra idé. Då kan du annvända den gamla hårddisken som en extern med hjälp av kabinetten. Fördelen med 2.5 är ju att du slipper att ha en extern strömkälla vilket jag tycker är guld värt. (Men jag skulle nog börjat från scratch, har ganska mycket skit på datorn och det tar längre tid att rensa)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 16:14

För att låna tråden lite: ovan nämnda hårddisk är nu rejält billig på Komplett. Kunde inte motstå utan beställde en också.

Kolla prisjämförelsen här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=253563,243423,247755

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 10:19
Ursprungligen av hkim:

För att låna tråden lite: ovan nämnda hårddisk är nu rejält billig på Komplett. Kunde inte motstå utan beställde en också.

Kolla prisjämförelsen här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=253563,243423,247755

Skulle vilja ha men min Powerbook pallar inte med en så stor

Jag precis bytte hd i min MAcBook Pro. ifixits beskrivning var lätt att följa. JAg testade med skruvmejslar jag hade hemma men det gick inte (vissa skruvar satt jättetajt) så till slut köpte jag http://claesohlson.se/Product/Product.aspx?id=14025980 - den som är längst bak på bilden. Med rätt verktyg gick det utan problem - jag skulle råda dig att se till att använda rätt verktyg, annars blir det "våldtagna" skruvar och repor på höljet (been there, done that...). Det var klurigt att ta loss den övre delen av höljet (där tangentbordet sitter): man får våga applicera kraft.

Jag införskaffade ett externt kabinet: http://kullander.se/product.php?productid=18983&cat=482&page=1
Funkar utmärkt, lätt att byta, många olika kontakter, smidigt och lätt att ta med.

Jag bara bytte disk: dennya hd-n in på laptopen, den gamla in i det externa höljet. Med FW går det att boota från det externa höljet on det skulle behövas. Om du har köpt en Lepoard så kan du väl göra en nyinstallation av Leopard på den nya hd-n (jag får för mig att en nyinstallation är att föredra), koppla in den externa och flytta över allt du behöver. När flytten är klar kan man formattera den externa disken och använda som vanligt.

Lycka till!

Tack alla för input.

Jag följde ifixits guide och tog hänsyn till dina synpunkter Adrian. Fick dock loss kontakten som satt mellan höljet och logikkortet. Lät även metallplattan sitta kvar på den gamla hårddisken.

Håller på att installera Leopard för fullt. Tog bort 3,9GB skrivardrivrutiner (har inte ens en skrivare) och en jäkla massa språkstöd. Dessa kan väl läggas till i efterhand?

Håller tummarna för att allt löper på.

Kuriosa: När jag startade datorn för första gången och stoppade i Leopard-CD:n så fick jag en 5 minuters grå-skärm varpå CD:n spottades ut. Kallsvettig provade jag igen (med CD:n i från början) och då fungerade det bättre ;-). Partitioneringen fungerade bra, valde Journalförd för att kunna skapa en Windows-partition senare (det skall väl inte vara några problem?).

Ursprungligen av misthv:

Håller på att installera Leopard för fullt. Tog bort 3,9GB skrivardrivrutiner (har inte ens en skrivare) och en jäkla massa språkstöd. Dessa kan väl läggas till i efterhand?

Skrivardrivrutiner är ju enkelt att ladda ner nya och färska ifall man skaffar skrivare. Och vad gäller språk så vet jag inte om det går att lägga till, men ärligt talat, i det mycket speciella fallet då man skulle behöva något annat än svenska och engelska så får man väl installera om systemet - chansen är ju så liten att det händer ändå (och är chansen stor så vet man nog om det redan innan och ser till att ta med det språket som är aktuellt).

Du har så rätt. Onödigt av mig att tänka på sådant trams.

Installationen är färdig nu, allt fungerar toppen.

Så sparar man 1500kr!

Var i sthlm kan man lämna in för hårddiskbyte billigast och vad kostar det typ ink 320 disk? Så man behåller garantin alltså?

Ryker hela garantin om man byter själv? apple care och allt?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-11 10:52

Absolut Mac rekomenderas.

Ring Fredric Ericsson på 08-665 70 70, 070-719 50 80
Eller fredric@absolut-mac.se

Snabb och personlig service.

/Christer

Snor denna tråden, men jag ska byta hårddisk på min MacBook Pro 2.2 GHz C2D och undrar lite vilken hårddisk man ska välja (Märke, storlek, osv) men även hur jag ska göra, på bästa sätt, när jag överför min data från den gamla hårddisken? kör SL med time machine...

Ursprungligen av jokarlsson:

Snor denna tråden, men jag ska byta hårddisk på min MacBook Pro 2.2 GHz C2D och undrar lite vilken hårddisk man ska välja (Märke, storlek, osv) men även hur jag ska göra, på bästa sätt, när jag överför min data från den gamla hårddisken? kör SL med time machine...

Fundera på om du vill ha snabbast möjliga eller mest utrymme. SSD-diskarna är så pass mycket bättre och har sjunkit i pris att det är ett riktigt alternativ numera. Men du får offra storleken, 80 GB SSD kostar mer än 500 GB HD, det är bara att välja.

När det gäller märke är alla de stora kända märkena rätt ok. Kolla testsajter som Barefeats, Tom's Hardware etc för senaste tester. Själv tycker jag WD:s diskar har fungerat bra, om jag inte minns fel är det denna jag har. Finns även i 640 GB numera. Se till att det är rätt typ (2,5 tums SATA osv) och att disken är 9,5 mm hög och inte 12,5 mm som vissa är. Googla och se om någon annan har bra erfarenheter av den i en MacBook Pro.

Om jag skulle byta en disk idag skulle jag gå tillväga såhär:
1) Skaffa ett USB-chassi för 2,5-tums SATA-diskar.
2) Sätt nya disken i chassit, anslut till datorn och låt SuperDuper göra en bootbar kopia av din interna hårddisk till den nya hårddisken.
3) Testa att boota från den nya disken i chassit (håll nere alt vid omstart). Inte nödvändigt steg, men bra för att kontrollera innan man börjar skruva i datorn.
4) Byt ut hårddisken i datorn.
5) Det finns inget steg 5...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-10 12:37
Ursprungligen av Adrian B:

Fundera på om du vill ha snabbast möjliga eller mest utrymme. SSD-diskarna är så pass mycket bättre och har sjunkit i pris att det är ett riktigt alternativ numera. Men du får offra storleken, 80 GB SSD kostar mer än 500 GB HD, det är bara att välja.

När det gäller märke är alla de stora kända märkena rätt ok. Kolla testsajter som Barefeats, Tom's Hardware etc för senaste tester. Själv tycker jag WD:s diskar har fungerat bra, om jag inte minns fel är det denna jag har. Finns även i 640 GB numera. Se till att det är rätt typ (2,5 tums SATA osv) och att disken är 9,5 mm hög och inte 12,5 mm som vissa är. Googla och se om någon annan har bra erfarenheter av den i en MacBook Pro.

Om jag skulle byta en disk idag skulle jag gå tillväga såhär:
1) Skaffa ett USB-chassi för 2,5-tums SATA-diskar.
2) Sätt nya disken i chassit, anslut till datorn och låt SuperDuper göra en bootbar kopia av din interna hårddisk till den nya hårddisken.
3) Testa att boota från den nya disken i chassit (håll nere alt vid omstart). Inte nödvändigt steg, men bra för att kontrollera innan man börjar skruva i datorn.
4) Byt ut hårddisken i datorn.
5) Det finns inget steg 5...

Har precis beställt en MBP 13" med 250 GB hårddisk, men tänker byta den till en större. Läste någonstans att vissa diskar som är 640 GB stora måste formateras så att en partion max är 320 GB stor? Kan detta stämma? Om inte så kommer jag beställa den stora, 640 GB hårddisken så kommer den lagom när MBP kommer.

Är det jätte stor skillnad på en 5400 och en 7200 rpm hårddisk? En 7200 låter väl mer samt ger mer värme?

Ursprungligen av vicce:

Läste någonstans att vissa diskar som är 640 GB stora måste formateras så att en partion max är 320 GB stor? Kan detta stämma?

Nej.

Ursprungligen av vicce:

Är det jätte stor skillnad på en 5400 och en 7200 rpm hårddisk? En 7200 låter väl mer samt ger mer värme?

Inte jättestor. Tror inte du märker av någon prestandaskillnad i allmänhet, och värmen är rätt liten oavsett hårddisk. Låter väl lite mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-10 13:05
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej.

Inte jättestor. Tror inte du märker av någon prestandaskillnad i allmänhet, och värmen är rätt liten oavsett hårddisk. Låter väl lite mer.

Det jag använder datorn till är lite spel i Windows miljö, iLife, iWork, Office och internet. Inga större prestanda krävande grejer. Har haft 5400 rpm hårddisk i alla mina andra datorer, samt min nuvarande Macbook. Tänkte om man märkte någon stor skillnad. Vill gärna ha datorn så tyst som möjligt, så då faller ju en 7200 rpm bort...

  • Medlem
  • 2010-05-10 13:15

Tyst + snabb = SSD.

Ursprungligen av Dalle:

Tyst + snabb = SSD.

Japp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-10 13:55

Jo, men finns det en SSD disk för under 1000 lappen och 640 GB?

Jag kan inget om hårddiskar och sådana siffror, men denna är väl den jag tänkt beställa. WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 640GB 5400RPM SATA/300 - Prestandadisk med låg ljudnivå för bärbara datorer - Produktinformation

Ja, jag tror definitivt (även om jag själv aldrig har haft 7200-varvare i en laptop) att det blir mer ljud och kanske bara lite bättre prestanda.

Tänk på att det som gör hårddsikar långsamma är söktiden, när läsarmen letar efter rätt cylinder, och den beror inte på hur snabbt disken snurrar.

Varvtalen spelar roll när du väl är inne och läser, men som sagt kan du inte vänta dig proportionell prestandaförbättring med varvtalet (alltså inte 1/3 bättre).

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-06-11 22:21

försöker ännu en gång skaka liv i denna tråden då.
inte så längesen den dog ut denna gången iaf

Jag börjar få alldeles för trångt på min disk. så jag är sugen på att
byta ut den.
Har en macbook pro (tror jag). med 2.26 intel core 2 duo..
Anledingen till att jag tror är för att jag har för mej att dom
tog bort "pro" och bara döpte dom till macbook. men jag kanske
minns fel. kör med extern skärm och locket nere så jag vill helst
slippa öppna och kolla.
Jag köpte den iaf för ganska exakt 1 år sedan.
jag undrar nu om denna disk fungerar i min:
WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 640GB 5400RPM SATA/300 - Prestandadisk med låg ljudnivå för bärbara datorer - Produktinformation
och jag undrar lite hur man gör.
jag har själv bytt ramminne på den, är det ungefär samma
svårighet på ingreppet?

tack..

Macbook är Macbook och Macbook Pro är Macbook Pro.

Den disken du länkar till funkar. I de nyaste burkarna får du skruva loss underredet. Fundera ut vilken du egentligen har, och fråga igen.

Hint: det står precis under skärmen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-06-11 23:25

ja, jag vet att det står precis där. men om jag öppnar locket så försvinner bilden
från min externa skärm som jag kör på och så måste jag mickla tillbaka så att jag
får bild med locket ner o.s.v.... =P
jag vet att det är några skruvar under för att ta bort underredet.
men det är en 13".. men macbook är den plastbiten eller?
för min är helgjutet aluminiumchassi eller vad dom kallar den..
du säger att den funkar, men har du någon annan att rekomendera?
finns det ännu större som inte drar iväg för jävligt i pris eller?

tacksam för svar

Macbook är plast nu. Men för ett år sedan var den aluminium, helgjutet chassi. Den var enkel att öppna både för minne och HD utan skruvar.

Har du skruvar för underredet är det nog en Macbook Pro.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-06-12 12:20

Jag är sugen på en Intel X25 160GB för min MBP 2007 Santa Rosa, SATA-I, någon här som testat den kombinationen ?

Jag förstår att prestanda på disken inte kan utnyttjas fullt ut, men jämfört med en 120GB 4200 rpm borde det väl bli märkbart, eller ?

Och så är det ju kul med nya leksaker..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-06-16 20:16

Nu har jag bytt till SSD i min 2,2GHz Santa Rosa Macbook Pro (2007)

Testresultat före och efter skiljer rejält trots att denna maskin endast klarar av SATA-I.

Starttid inloggad och klar före: 55s (120GB HD)
Starttid inloggad och klar efter: 35s (160GB Intel SSD)

Diskprestanda före:

Disk Test 33.50
Sequential 49.58
Uncached Write 50.93 31.27 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 52.72 29.83 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 39.73 11.63 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 59.15 29.73 MB/sec [256K blocks]
Random 25.29
Uncached Write 9.04 0.96 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 57.50 18.41 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 57.58 0.41 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 78.61 14.59 MB/sec [256K blocks]

Och med SSD:

Disk Test 209.00
Sequential 130.40
Uncached Write 149.87 92.01 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 153.54 86.87 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 74.91 21.92 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 241.55 121.40 MB/sec [256K blocks]
Random 526.14
Uncached Write 676.76 71.64 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 272.87 87.35 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 1220.50 8.65 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 609.45 113.09 MB/sec [256K blocks]

Jag är rätt så nöjd !!!

1
Bevaka tråden