Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad och hur använder ni Spaces eller Exposé?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Började använda mig utav spaces först nu på senare tid, har inte järnkoll på hur det är bäst att sortera sina program just nu har jag aktiverat 6 rutor.
1. Firefox & Safari
2. Spotify & iTunes
3. Adium & Skype
4. iPhoto
5.iCal och Mail
6.Alla iWorkprogram

men det känns som man kan utnyttja det här lite smartare än vad jag gjort hur har ni sorterat era? Hur ofta använder ni Exposé? Jag har svårt att vänja mig vid det. Så skriv vad använder ni er av?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-09 14:55

Jag sorterar inte på något speciellt sätt alls när det gäller spaces, utan bara flyttar över ett fönster i fall det blir fullt, speciellt om det inte hör till samma aktivitet. Samma sak med Exposé, kör F10 i fall jag har många fönster på varandra och F11 om jag måste komma åt skrivbordet.

Sedan brukar jag använda alt och piltangenter för att förflytta mig mellan spaces snarare än F8, tycker det är smidigare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-05-09 15:02

Jag testade med många olika sätt att arrangera fönster i spaces men la ner hela grejen och kopplade en extra skärm till iMacen istället. Så befriande att ha mailen, adium, twitter, skype och lite till på den extra skärmen vid sidan och sen köra resten på iMacskärmen.
Spaces i all ära, men för mig funkade det inte i längden. Blev mest snurrig av allt flyttande fram och tillbaka och letande efter vart olika fönster och dialogrutor tog vägen. Dessutom var MS Office inte direkt kompatibelt med spaces heller vilket kunde göra mig vansinnig.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-09 16:44

Jag använder inte spaces, men Exposé har jag satt "alla fönster" i nedre vänstra hörnet, och skrivbordet i övre högre hörnet. Det är rätt smidigt om man behöver dra in en ikon från skrivbordet till en applikation.

Jag använder det gamla programmet SpiritedAway som automatisk döljer fönster som är inakiva. På så vis har jag hela tiden en "ren" skärm att arbeta med. Behöver jag har fönster från två program öppna samtidigt, undantar jag enkelt de programmen från att döljas automatiskt.

Tweetie, Microsoft Messenger och Adium rullar på skärm 2 när jag är på något av mina stationära arbetsplatser.

Spirited Away - drikin.com

/c

använder mitt spaces till windows och os x snow leopard så man kan swhitcha mellan dom rätt behändigt expose har jag inte användning för så mycket

glömde säga att jag använder en gamer mus med massa knappar som är inställda för olika saker. en knapp för spaces en för exposé o en för dashboard blir lättare så.

Använder det nästan inte alls, Expose för att få fram skrivbordet ibland, men det är inte speciellt ofta.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-10 13:35

Spaces blir inte av att jag använder mycket. Ser inte problemet med att ha ett gäng fönster öppna på samma skärm samtidigt. Visst, det kanske ser taskigt ut men man fokuserar ju ändå på det fönster man pysslar i så...

Exposé har jag på touchpaden: fyrfingersvep ner för alla program, fyrfingersvep åt sidan för programfönster och fyrfingersvep upp för skrivbordet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-10 23:02

1. Emacs och Terminal
2. Webbläsare och Mail.app
3. Terminaler inloggade på diverse servrar
4. Musikspelare
Space 5 och 6 använder jag till mer tillfälliga program.

1
Bevaka tråden