Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express, fast IP-nummer

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har läst en del andra trådar om liknande problem men jag fattar inte riktigt

En bekant har problem med sin airport express. Så jag åkte dit med inställning att "de här fixar vi hur lätt som helst". 3 h senare hade jag ändrat inställning.

Det funkar med kabeln instoppad i datorn men in med airporten.
Airporten har återställts till fabriksinställningar. Airport verktyget hittar airporten, men när man sen klickar på fortsätt eller manuella inställningar så händer ingenting och felmeddelande -6753 dyker upp.

Vad göra?

  • Oregistrerad
  • 2009-05-06 19:02

Icke sa nicke

Jag kommer inte ens vidare i airportverktyget. Varken via manuella inställningar eller knappen fortsätt
/M

  • Oregistrerad
  • 2009-05-06 19:16

Exakt vad menar du med "Det funkar med kabeln instoppad i datorn men in med airporten."?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 22:13
Ursprungligen av Iphone77:

Exakt vad menar du med "Det funkar med kabeln instoppad i datorn men in med airporten."?

Antagligen att det fungerar att komma in och administrera när kabeln är i men inte över Airport.
Har jag varit med om ett par gånger. Ibland löser man det genom en omstart av datorn och en reset av Airporten på samma gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 22:57
  • Oregistrerad
  • 2009-05-07 09:51

Fast om man kan administrera med kabel är det väl bara att göra det?

Förtydligande

När jag har datorn kopplad direkt till bredbandsuttaget så kommer jag ut på internet osv.

Problemet är att jag överhuvudtaget inte kan ställa in någonting i airportverktyget.
Airportexpressen hittas, men sen när jag ska ställa in antingen manuellt eller via guiden så står datorn och tuggar. Till slut kommer felmeddelandet som syns i den bifogade bilden ovan.

/M

  • Oregistrerad
  • 2009-05-07 20:10

Har du gjort en hard reset på AE:n eller bara via mjukvara?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-05-09 11:52

gammal tråd - samma problem

Hur gick det för dig DjMikso?

Jag har samma problem som ovan med splitterny MBP, APE som blinkar irriterande gult.
Börjar undra om det har med internetleverantören att göra - Bredband2?
Har provat alla upptänkliga omstarter och resettar i 24 timmar, stängt av telefonen, microugnen, flyttat APE etc

Alla mina grannars nätverk kommer dock upp!!!

Nån som vet råd?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-09 21:13
Ursprungligen av Cribbe:

Börjar undra om det har med internetleverantören att göra - Bredband2?

Har kört med en Airport Extreme med DHCP hos Bredband2 utan problem. Om du ansluter med ethernet så kan du se vad den gula lysdioden beror på genom att ansluta med Airport Utility. Använd dom inbyggda testfunktionerna istf att gissa.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-05-10 01:07

Nej det är förmodligen inte där problemet ligger. Uppkopplingen fungerar utan problem med ethernet direkt i datorn (inte via AE), men jag får inte upp basstationen i airport utility så jag kan ju inte testa och vet inte vad jag kan göra mer än att återställa, starta om etc. Så jag vågar mig på ännu en gissning; fabrikationsfel?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-10 07:44

Vad har du för dator? I en annan tråd så saknades det Airport-kort i datorn.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-05-10 11:28

Nya macbook pro (2010), 2,4 ghz, 13 tum.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-05-10 23:12

Tack Frazze: fattade först inte att man kunde komma runt problemet med att koppla ihop AE direkt med datorn.

Lyckades iaf komma åt basstationen därifrån och indikatorn på både AE och inställningsfönstret i utility lyste grönt så jag kunde ställa in mitt eget nätverk.

Nästa moment med kabeln från comhemuttaget till AE ser ut att fungera - AE lyser grönt och uppkoppling i menyn, lösenord mm – men MBP kan inte ansluta till internet.

I nätverksinställningar har airport fått en egentilldelad ip, kan det ha med det att göra? Allt börjar så småningom lysa gult igen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-11 08:12

Jag tolkar ditt sista stycke som att nätverksinställningar för din MacBook Pro ger ett egentilldelat IP vilket pekar på att du inte får något från din Airport Express. Men det borde vara påslaget som standard. Att du sedan får gul lysdiod på din Airport Express beror på att den inte lyckas med sin automatiska inställning på WAN-porten mot din ISP. Alltså fungerar inget hos dig just nu.

Därför bör du läsa mer om din anslutning hos Bredband2 och sedan läser du hur man ställer in Airport och bygger nätverk här. "Det finns inga genvägar till det perfekta nätverket..."

Sista av allt måste du kolla upp vilken ISP du har, för du har både skrivit Bredband2 och Comhem i dina inlägg.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-05-11 09:37

Är van vid att det är plug and play med mac sedan 1991 - vet inte vad WAN och ISP är... Så jag är ganska frustrerad över att det känns så - pc
Har följt instruktionerna i handböckerna för AE och Bredband2. Jag har comhemuttag i väggen (hyresfastighet) och bredband2 levererar från väggen till datorn.
Gjorde en stor uppdatering på drygt 300 mb sent igår kväll (trots att mbp:n är sprillans ny), där fanns bla med en ny version av airport utility som jag hoppas kan vara en del av lösningen.
Nätverkskabeln är utdragen. Provar efter jobbet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-11 12:53

Google lite på WAN och ISP så förstår du mer. Själv har jag googlat lite på comhemuttag för att bilda mig en uppfattning om vad du egentligen pratar om. Anledningen är att Comhem är en ISP i sig så jag förstår inte varför du blandar in Bredband2? Hur ser ditt uttag ut egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 19:10
Ursprungligen av frazze:

Google lite på WAN och ISP så förstår du mer. Själv har jag googlat lite på comhemuttag för att bilda mig en uppfattning om vad du egentligen pratar om. Anledningen är att Comhem är en ISP i sig så jag förstår inte varför du blandar in Bredband2? Hur ser ditt uttag ut egentligen?

Vad tusan har ett Bredbandsuttag med Airport Express att göra?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-23 21:25
Ursprungligen av studiox:

Vad tusan har ett Bredbandsuttag med Airport Express att göra?

Om AirportExpressen är inkopplad med en Ethernetkabel till ett bredbandsuttag (används som router) har det väl väldigt mycket med varandra att göra.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-24 00:39
Ursprungligen av kenjon:

Om AirportExpressen är inkopplad med en Ethernetkabel till ett bredbandsuttag (används som router) har det väl väldigt mycket med varandra att göra.

Det finns inga "Bredbandsuttag" som har inbyggda routrar, det är ju som att säga att mitt 220v jack har en inbyggd micro

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-24 21:07
Ursprungligen av studiox:

Det finns inga "Bredbandsuttag" som har inbyggda routrar, det är ju som att säga att mitt 220v jack har en inbyggd micro

Inte att bredbandsuttaget används som router, utan AirportExpressen!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-05-11 18:32

Tur det finns supporters som du - engagerade och framförallt intresserade att hjälpa okunniga hemanvändare - dessvärre kommer jag, när detta väl är löst, att glömma allt om airport och nätverk. Och fördjupar mig inte gärna mer än vad som absolut krävs.
Uttaget ser mest ut som bilden nedan med "öga öga näsa" - fast utan antennuttaget och med ett slutet lock.
Ska nu se om den stora uppdateringen hjälper av 10.6.3 - kan detta vara ngt?
Wireless dropping problems with Mac OS 10.6.3 update, a simple fix - OS X Daily

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-05-11 20:49

GUESS WHAT??? I'M IN WITH A BRAND NEW MBP!!!
Om det nu var uppdateringen av 10.6.3 som löste det, eller det faktum att nätverkskabeln har varit ute 8 timmar kan jag överlåta till teknikvetare att avgöra.

Det bästa var att jag slapp fördjupa mig mer bland inställningar, protokoll och nummer och låta Apple stå för det.

Men underbart är kort - uppkopplingen droppade efter c:a en halv minut. En omstart löste det (tror jag) och nu har det gått 10 minuter utan en kabel så långt ögat kan se.

Dock är uppkopplingen seg som sirap, typ Mac LCII med internet...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-05-11 20:49

Uppkopplingsproblem Säg den lycka som varar för evigt.

Senast redigerat 2010-05-11 21:57
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-05-13 23:31

Efter c:a 50 misslyckade omstarter och uppkopplingsförsök, droppade anslutningar, brandväggstrix, sökning efter basstationen, kastade .plist, zappat pram och nya försök att skapa nätverk - ändring till 5 ghz isf 2,4 löste allt när basstationen väl visade sig. Uppkopplingen är stabil, basstationen existerar och internet är så snabbt det ska vara. Det var det jävligaste jag varit med om vad gäller att ställa in en mac-pryl på 20 år! Har arbetat som deltidstekniker på fritiden i snart en vecka för att få Airport Express att fungera.
Hoppas info hjälper någon.

1
Bevaka tråden