Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få Pages att spara som .doc som standard?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-14 16:08

Finns det någon kunnig person som vet om man kan få Pages att spara som .doc som standard? Antingen genom att hindra Pages att göra om worddokument till .pages eller genom att köra ett appleskript som exporterar till Word direkt varje gång man sparar? Eller nåt annat...

Har testat NeoOffice, Mellel, AbiWord och Mariner Write men ingen fixar riktigt worddokument med olika ritade figurer i (som finns i mängd på ett (PC-dominerat) kontor där folk försöker använda Officepaketet som Creative Suite..). Pages däremot öppnar i stort sett alla konstiga .doc utan att gnata och utan att sabba layouten.

Jag har också Word v.X men den suger verkligen under Tigern. I värsta fall får det bli till att införskaffa Word 2004 men det är det jag vill slippa... Dessutom älskar jag Pages rena gränssnitt!

Kan tillägga att jag har sökt på forumet utan att hitta ett riktigt svar...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-05-10 00:24

Spara som .doc i Pages som standard

Jag gillar Pages bättre än Word, men det mesta som kommer in är i .doc-format, och nästan allt som jag skickar iväg skall vara i .doc-format.

Att se till att Word-filer alltid öppnas i Pages är ju inget problem (Visa info), men går det att med någon inställning få Pages-dokument att alltid sparas som Word-filer. Det går ju att klicka i "Spara kopia som Word-dokument" varje gång man sparar, men det skulle vara bra för en som lätt glömmer saker och ting, att ha en inställning så att Pages sparar som .doc som standard. Finns denna inställning?

(Jag har sökt på forumet och såg att frågan dök upp för några år sedan, men utan svar.)

Nej - det går inte. Jag har själv denna önskning högt på min lista. Om Apple verkligen vill att vi ska kasta ut Word - den sista MS många har på Macen - så måste dom fixa detta...och jag fattar inte varför det inte är fixat.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-05-10 11:11

Tack för svaret. Nu vet jag det.

Ursprungligen av marta:

Jag har sökt på forumet och såg att frågan dök upp för några år sedan, men utan svar.

Och i det läget bör man välja att "väcka" den tråden, i stället för att skapa en ny.

Det går alldeles utmärkt att hoppa in i en gammal tråd, och fråga typ: "Har det kommit någon lösning på den här frågan?"

Har slagit ihop de två trådarna nu.

/Mod

1
Bevaka tråden