Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterikapacitet i nya MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

kan någon med en ny 13tummare här kolla snabbt hur mycket mAh ni har i datorn? apple säger ju nämligen att man skall ha 63Ah men jag har 60 i en ny 13tummare.

Ursprungligen av Ollebro:

kan någon med en ny 13tummare här kolla snabbt hur mycket mAh ni har i datorn? apple säger ju nämligen att man skall ha 63Ah men jag har 60 i en ny 13tummare.

Hur ser man detta?

Ursprungligen av DonPidgeon:

Hur ser man detta?

tryck på äpplet, sedan om den här datorn eller vad det står, sedan mer info(?)
i rutan som sedan dyker upp skall du trycka på ström i vänstra kolumnen och så skall all information om ditt batteri komma fram.

jag har nu mer ström i batteriet på något vänster, men fortfarande bara 61 av 63 Wh.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-08 21:09
Ursprungligen av Ollebro:

kan någon med en ny 13tummare här kolla snabbt hur mycket mAh ni har i datorn? apple säger ju nämligen att man skall ha 63Ah men jag har 60 i en ny 13tummare.

min snart 2v gamla mbp 13":
Full laddning (mAh): 5610

är det den siffran du menar? var kan man läsa vad apple säger att man ska ha? för mig har det pendlat lite mellan 5500 och 5700mAh.

Ursprungligen av bromme:

min snart 2v gamla mbp 13":
Full laddning (mAh): 5610

är det den siffran du menar? var kan man läsa vad apple säger att man ska ha? för mig har det pendlat lite mellan 5500 och 5700mAh.

står under teknisk information om 13tummaren på deras hemsida. den 2009 mbp 13tum tex hade ett 60Ah batteri och de nya nu skall ha 63.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-09 00:51
Ursprungligen av Ollebro:

står under teknisk information om 13tummaren på deras hemsida. den 2009 mbp 13tum tex hade ett 60Ah batteri och de nya nu skall ha 63.

Men någon sådan info får man ju inte ut av systemet, inte heller spelar det någon rol.

Ladda hem coconut och kolla hur mycket kräm du har vs max. Eller kolla i systemegenskaperna.

Jag har 7116mAh i min MacPro 15" i5. det dröjer några cykler innan batteriet når sin maxkapacitet.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Men någon sådan info får man ju inte ut av systemet, inte heller spelar det någon rol.

Ladda hem coconut och kolla hur mycket kräm du har vs max. Eller kolla i systemegenskaperna.

Jag har 7116mAh i min MacPro 15" i5. det dröjer några cykler innan batteriet når sin maxkapacitet.

jo sådan information får du visst ut, kolla under laddningsinformation.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Men någon sådan info får man ju inte ut av systemet, inte heller spelar det någon rol.

Ladda hem coconut och kolla hur mycket kräm du har vs max. Eller kolla i systemegenskaperna.

Jag har 7116mAh i min MacPro 15" i5. det dröjer några cykler innan batteriet når sin maxkapacitet.

Min MBP 15" i5 har bara 6588mAh som current och står att original capacity var 6900mAh! Inte konstigt att jag inte tycker att jag kommer i närheten av de uppgivna batteritiderna.

Frågan är vad Apple har för garantier när det kommer till deras batterier?...

  • Medlem
  • 2010-05-10 06:12
Ursprungligen av Archangel:

Min MBP 15" i5 har bara 6588mAh som current och står att original capacity var 6900mAh! Inte konstigt att jag inte tycker att jag kommer i närheten av de uppgivna batteritiderna.

Frågan är vad Apple har för garantier när det kommer till deras batterier?...

Den minskningen borde utgöra en försämring av batteritiden på ca 15 minuter eller så.
Om man kollar under "Om den här datorn -> Ström" (När den går på batteridrift) så kan man se hur mycket den drar från batteriet. Och min ett år gamla MB 2,4GHz drar nästan 1A.
Så jag har svårt att tro att nya MBP 15" skulle klara en minut över 6 timmars batteritid tex, snarare dryga 5 timmar kanske. Men jag har ingen dator att testa mina teorier med iofs. O:-)

Senast redigerat 2010-05-10 06:27
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-10 09:59
Ursprungligen av Dalle:

Den minskningen borde utgöra en försämring av batteritiden på ca 15 minuter eller så.
Om man kollar under "Om den här datorn -> Ström" (När den går på batteridrift) så kan man se hur mycket den drar från batteriet. Och min ett år gamla MB 2,4GHz drar nästan 1A.
Så jag har svårt att tro att nya MBP 15" skulle klara en minut över 6 timmars batteritid tex, snarare dryga 5 timmar kanske. Men jag har ingen dator att testa mina teorier med iofs. O:-)

Frågan är under vilka förhållande batteritiden skall hålla i 9 timmar. Jag har köpt en MBP15" i5 och när den är fulladdad brukar det stå ca 5-6 timmar, men sedan när ljuset på skärmen dämpas automatiskt efter att man inte använt den på några mins så har batteritiden kunnat ställa sig på 10-11 tim.
Den skulle inte klara 9 timmar om man sitter och arbetar vid den permanent. Men använder man den lite då och då - men utan att den går i vila, så kan man nog ändå hålla igång den utan sladd ett bra tag.
Jag har inte gjort några tester eller så - bara uppskattar/gissar.
Jag har ju slängt in en SSD i min - hur påverkar det datorns batteritid?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-10 10:52

Här är också ett sätt att få lite mer kontroll över batteritiden. Tydligen fungerar inte den automatiska växlingen mellan grafikkorten helt 100..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-10 12:11
Ursprungligen av Dalle:

Så jag har svårt att tro att nya MBP 15" skulle klara en minut över 6 timmars batteritid tex, snarare dryga 5 timmar kanske. Men jag har ingen dator att testa mina teorier med iofs. O:-)

Det ska den väl klara. Min MBP (Late 2009) kan jag få sex timmar ur vid surfning och annat mindre jobb. Klarar den sex timmar med det batteriet ska väl nya MBP klara iaf sju-åtta timmar med sitt nya batteri.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-09 11:31
Ursprungligen av Ollebro:

står under teknisk information om 13tummaren på deras hemsida. den 2009 mbp 13tum tex hade ett 60Ah batteri och de nya nu skall ha 63.

nu hittade jag, men där står det ju 63Wh. kan man säga rakt av att man ska ha 6300mAh i sitt batteri då? har det inte med voltantalet att göra? hur som helst, hur kommer det sig att jag bara har 5600 när tex du har 6100? jag har 97% batterihälsa enl iStat.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-09 13:39
Ursprungligen av bromme:

nu hittade jag, men där står det ju 63Wh. kan man säga rakt av att man ska ha 6300mAh i sitt batteri då? har det inte med voltantalet att göra? hur som helst, hur kommer det sig att jag bara har 5600 när tex du har 6100? jag har 97% batterihälsa enl iStat.

Rent teoretiskt, om batteriet är på 10V så ja, eftersom Wh = Ah * V
Således 63 = 6.3*10.

Har för mig att Batteriet i MacPro är på 10.8V, men detta variererar beroende på hur urladdat batteriet blir.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-09 13:05

Ja, precis. Blev lite förvirrad bara när du började prata 60Ah, 6000 mAh är 6Ah, inte 60. Det är inte något bilbatteri vi pratar om här

Vet inte om du blandar ihop det med Wh, som är en helt annan sak. Den nya MacBook Pro 13" har 63.5 Wh batteri och den informationen ges inte. Den får man räkna fram.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-09 16:58

Om du inte redan gjort det, ladda fullt och låt batteriet gå tomt.

Finns ju en uppsjö med tips från Apple med flera.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/en/mh2339.html

Ursprungligen av Jeppe_E:

Om du inte redan gjort det, ladda fullt och låt batteriet gå tomt.

Finns ju en uppsjö med tips från Apple med flera.

Mac OS X 10.4 Help: Calibrating a MacBook or MacBook Pro battery

Har kört deras kalibrering flera gånger, det första jag gjorde och sedan gjort några gånger till...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-09 19:05

Märkligt i så fall. Då hade jag nog hört av mig till Apple. 15" modellerna ska ha 77.5Wh och med 10.8V skulle detta innebära att kapaciteten skall vara runt 7150mAh (10.8*7.15=77,22Wh)

Ursprungligen av Jeppe_E:

Märkligt i så fall. Då hade jag nog hört av mig till Apple. 15" modellerna ska ha 77.5Wh och med 10.8V skulle detta innebära att kapaciteten skall vara runt 7150mAh (10.8*7.15=77,22Wh)

Går man in i systemprofiler så finns ju även Voltage (mV) som på min säger 11432.

Så 11.432V * 6.564Ah = 75.04Wh
Dock fortfarande under de 77.5 de borde ha...
Eller kan man inte lita på det voltantalet som står i systemprofiler?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-09 23:21
Ursprungligen av Archangel:

Går man in i systemprofiler så finns ju även Voltage (mV) som på min säger 11432.

Så 11.432V * 6.564Ah = 75.04Wh
Dock fortfarande under de 77.5 de borde ha...
Eller kan man inte lita på det voltantalet som står i systemprofiler?

Lite ute på djupt vatten här, men jag tror, precis som med bilbatterier, att det överladdar lite. Precis som en bil har 12.4V när man gasar lite, eftersom generatorn ger mer.

Använder jag samma uträkning som du, med min MBP så får jag 12.456V*7.024=87,49Wh

Ursprungligen av Jeppe_E:

Lite ute på djupt vatten här, men jag tror, precis som med bilbatterier, att det överladdar lite. Precis som en bil har 12.4V när man gasar lite, eftersom generatorn ger mer.

Använder jag samma uträkning som du, med min MBP så får jag 12.456V*7.024=87,49Wh

För att vara besserwisser så måste jag ange 14,4 volt

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-13 13:56
Ursprungligen av ante_77:

För att vara besserwisser så måste jag ange 14,4 volt

Ja, naturligtvis.. Vet inte varför jag skrev 12.4 när det rätta är 14.4

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-09 22:23

13" anno 2010: 5739 mAh

Ursprungligen av h_e:

13" anno 2010: 5739 mAh

Har bara 5656 mAh på min ny 13". Vill du byta ?

  • Medlem
  • 2010-05-10 11:38

Jag grundar min beräkningar på faktorn att (min) dator har ett batteri på 4,1Ah. Den drar ca 1A vid batteridrift. (iTunes samt Firefox via wlan och BT) Det ger en teoretisk tid på max 4 timmar vid de premisserna. Men den klarar inte mer än 3,5 timmar iaf.
Om nya MBP 15" i5 står på med släckt skärm, allt "onödigt" avstängt och aldrig rörs kanske den klarar den utlovade batteritiden, inte annars.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-14 19:38

Idag så kopplade jag loss min 15" MBP i5 2.4Ghz med 80GB SSD klockan 09:30. Har legat och slösurfan, kört skype, youtube och svtplay. Har använt den aktivt utom vid ca 4h då den legat i viloläge. Nu är klockan 19:30 och jag har fortfarande 1h kvar. Dvs. 6h aktivt användande och 4 timmars vila och dessutom kräm kvar till ytterligare 1h.
Tilläggas bör göra att jag inte använt nvidia-kortet mer än den korta stund som skype-video fick MacBooken att växla.

Jag är nöjd med prestandan. Men några 9 timmar är jag tveksam till. Möjligen om man dödar BT, Wifi och sätter ljusstyrkan på en plupp.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag är nöjd med prestandan. Men några 9 timmar är jag tveksam till. Möjligen om man dödar BT, Wifi och sätter ljusstyrkan på en plupp.

Är det inte det som menas med maximal batteritid? Att du gör allt du kan för att förlänga batteritiden?

Min MBP från 2009 ska ha 8 timmar. Sitter jag med ljusstyrkan på 1-2 pluppar och wifi på med bt av så får jag mellan 7,5-8 timmar när jag då enbart slösurfar och läser pdf:er.

Kan uppdatera lite...
Jag fick min nya MBP 15" i5 bytt, både för att batteriet efter två veckor hade health 94% (typ 6500mAh) och för att den hade små "frysningar" (skit hängde sig i 0.5-1.5 sek, som när man tryckte på enter eler scrollade).
Den nya har jag just kalibrerat batteriet på. När jag fick den hade den 6900mAh och efter kalibrering har den 7126mAh. Lite mer det man väntat sig. Och inte märkt några små frysningar/hängningar heller.

Så den nya verkar bra! (Håller tummarna)

Funderar också lite på min batteritid på min 15" i5 .

Går jag in på Om Den Här Datorn står det att full laddning är 6655 mAh efter 9 cykler , kalibrering är gjord iaf 1 gång.

Macfärsking som man är uppskattas kommentarer på detta .

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2010-05-17 22:27
Ursprungligen av Denzel:

Funderar också lite på min batteritid på min 15" i5 .

Går jag in på Om Den Här Datorn står det att full laddning är 6655 mAh efter 9 cykler , kalibrering är gjord iaf 1 gång.

Macfärsking som man är uppskattas kommentarer på detta .

Hej.
Har en MBP 15 Late 2009 som visar 6709 mAh. Var uppe i 6902 som bäst efter nån månads användning.
Nu har den 6 månader och 50 cykler på nacken.

Tycker att 6655mAh låter lite. Borde varit högre tycker jag.

Bevaka tråden