Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg - Reparera hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Efter att de senaste månaderna ha fått meddelandet "Osäkert startobjekt har aktiverats" varje gång jag har startat om datorn lät jag "Skivverktyg kontrollera hårddisken". Programmet sa att jag behövde reparera disken och att jag skulle göra det med hjälp av startskivan osv.

1. Finns det någon som helst risk att data från datorn försvinner när jag reparerar hårddisken? Det står ingen stans om man behöver göra en bakup..

2. Vad ska felmeddelandet bero på förutom detta?

mvh
Ingrid

1. Om du inte har backup, ordna en nu! Det är minimal risk att något händer när du gör en diskreparation, men givetvis ska du ha en backup ändå, en hårddisk kan haverera precis när som helst.

2. "Osäkert startobjekt" kan ha med felmeddelandet att göra, starta upp på systemskivan och gör en reparation av disken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-09 23:54

Jag skulle kolla vad som ligger i Bibliotek/StartupItems eller ~Bibliotek/StartupItems och se vad det ligger för mappar och filer där.

Sedan som Mattias säger starta upp från skivan du fick med datorn eller senaste köpta Mac OS X 10.x-skiva du har. Alltid bra för att inte säga viktigt att reparera skivan med Skivverktyg från samma eller senare Mac OS X version som man har installerat.

Skriv ned vad Skivverktyg säger så vi har mer och gå på.

Första eller andra CD:n?

Ursprungligen av acke:

Alltid bra, för att inte säga viktigt att reparera skivan med Skivverktyg från samma eller senare Mac OS X version som man har installerat.

”Om skivan behöver repareras startar du från Mac OS X-installationsskivan och väljer sedan Verktygsprogram > Skivverktyg.”

Vilken skiva är det? CD1 eller CD2?

När jag en gång trodde att jag skulle göra så, så var jag tvungen att ändå installera om allting! Men kanske jag gjorde något fel då …?
(Orkar inte göra en ny installation en gång till.)

Det finns inga större fel på min burk, men när jag använde skivverktyg för att kontrollera behörigheter för ”Macintosh HD”var det oerhört många ”fel”.
Typ:
Fel grupp på ”Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/pl.lproj/AAUTaskSheet.nib/keyedobjects.nib”, ska vara 0, gruppen är 80.
Fel behörigheter på ”Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/pl.lproj/AAUTaskSheet.nib/keyedobjects.nib”, ska vara -rw-r--r-- , de är -rw-rw-r-- .
De här finns garanterad hundratals!!

P.S. Dem är tydligen ganska harmlösa … ;- )

Se här: Resolution
You can safely ignore these messages. You can also usually ignore any "ACL found but not expected..." message. These messages can occur if you change permissions on a file or directory. These messages are accurate but are generally not a cause for concern. (Source: Mac OS X: Disk Utility's Repair Disk Permissions messages that you can safely ignore)

P.S.S. Poängen med att reparera behörigheterna är själva reparationen. De meddelanden man får kan man bortse ifrån.
Konstigt fel efter att ha reparerat behörigheter - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Senast redigerat 2010-07-25 12:34
Ursprungligen av pick-me-up:

”om skivan behöver repareras startar du från mac os x-installationsskivan och väljer sedan verktygsprogram > skivverktyg.”

vilken skiva är det? Cd1 eller cd2?

cd1.

.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 13:21

Hur har det gått? Alltid bra och stänga tråden med ett svar så den kan hjälpa andra.

Tack, Andreas!

Det låter som en logisk lösning. Behöver nog inte använda den möjligheten just nu, för de meddelanden som man får kan man ignorera. Kanske dyker dem upp igen även om man skulle lyckas sopa bort dem tillfälligt.

Kommer ihåg att så var fallet även med min äldre Mac. (Alltså en jäkla massa allehanda meddelanden.) Av någon anledning har dem alltid irriterad mig … Skulle helst vilja ha min dator så rent från allt ”skräp” det bara går.

Ursprungligen av pick-me-up:

Tack, Andreas!

Det låter som en logisk lösning. Behöver nog inte använda den möjligheten just nu, för de meddelanden som man får kan man ignorera. Kanske dyker dem upp igen även om man skulle lyckas sopa bort dem tillfälligt.

Kommer ihåg att så var fallet även med min äldre Mac. (Alltså en jäkla massa allehanda meddelanden.) Av någon anledning har dem alltid irriterad mig … Skulle helst vilja ha min dator så rent från allt ”skräp” det bara går.

Hur som helst ska man inte köra "Reparera skivbehörigheter" från CD/DVD-skivan, eftersom behörigheterna baseras på den version av OS X som är installerad på hårddisken, tex 10.6.4 och DVD-skivan har troligen 10.6.3 eller äldre.

Och precis som du skriver kan man ignorera den info man får när man kör behörighetsreparation, det är inga fel och det finns ingen anledning att göra en sådan kontroll eller reparation om man inte har problem med datorn.

Däremot behöver man starta på DVD-skivan när man ska göra en "Reparera skiva."

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-27 09:21

"Osäkert startobjekt" kan ju också vara något program man lagt in och valt som startobjekt och sedan tagit bort programmet i fråga.
För övrigt är Apples Skivverktyg ganska dåligt.

Ursprungligen av Konrad:

"Osäkert startobjekt" kan ju också vara något program man lagt in och valt som startobjekt och sedan tagit bort programmet i fråga.
För övrigt är Apples Skivverktyg ganska dåligt.

Tycker du att Onyx eller Cocktail är bättre? Eller är dem ändå lite annorlunda och ämnade åt andra saker?

1
Bevaka tråden