Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 2010 buggigt byte mellan grafiken

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sorry, kunde inte komma på en bättre rubrik...

Fick i fredags min nya MBP 15" och har stört mig på att batteritiden som bäst kommer upp i ca 4.5 timmar. Vilket inte är i närheten av det Apple påstår. Kan då nämna att jag kört Firefox och Open Office med skärmen på ca 50%, dvs det Apple själva säger sig gjort i sina tester (ok, de har inte sagt de programmen men trådlöst surfande och editerande i ett word-dokument).

Sen trillade jag idag på denna artikel på engadget: MacBook Pros with NVIDIA GeForce GT 330M silicon making questionable graphics switching decisions

Efter deras tips så kollade jag då och såg att mitt Nvidia var igång. Nu kör jag utan Tweetie igång och får då den att rulla på Intels grafik och får då OSX att påstå att jag kommer få ca 6 timmar ur batteriet. Alltså rätt stor skillnad!

Hoppas att Apple gör något åt detta i en uppdatering (eller att det kommer tredjepart tweaks) för det är minst sagt sunkigt att man ska ska få den bättre grafiken att slå på av så konstiga saker som Tweetie...

Mer diskussion fanns i denna tråd på macrumors: Found way to know what GPU is in use! - Mac Forums

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-04-22 06:12

Intressant. Beträffande den korta batteritiden brukar den bli bättre efter ett par laddningscykler.

Ursprungligen av jonasn:

Intressant. Beträffande den korta batteritiden brukar den bli bättre efter ett par laddningscykler.

Jag vet. Har på grund av detta låtit den cykla helt några gånger också. Men kan ändå säga att den igår förmiddags (när tweetie var igång) sa som mest 4.5 timmar när jag drog ur laddaren och den var full. Sen igår kväll när jag såg till att döda tweetie så Intelgrafiken var igång så sa den istället lite mer än 6 timmar direkt.
Så gör (inte helt oväntat) rätt stor skillnad vilken grafik som är igång!

  • Medlem
  • 2010-04-23 21:54

Det verkar som om Snapz X Pro också får Macen att köra på NVIDIA kortet hela tiden

Även Coversutra har jag upptäckt.

Kan du bekräfta att vanligt videotittande, även HD-material inte triggar NVIDIA-grafiken?

Även 6 timmar tycker jag låter lite blygsamt, Apple brukar inte direkt "snålräkna" på batteritiden enligt mina erfarenheter, och den ska väl ha 7-8h batteritid normalt? Jag tycker att 6h låter lite också.

Jag har märkt att den uppskattade batteritiden på min 15-tums i7 2,66 GHz är något otillförlitlig. Nu har jag inga exakta siffror, men jag har kört på batteri sedan 14-tiden och har nu (20:02) ungefär en timme kvar. Och då har jag hela tiden kört Parallels med Windows 7, det vill säga med 330M aktiverat. Första battericykeln till och med. Så inte vet jag, för egen del känns det som om grafikväxlingshysterin är lite överdriven.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-04-25 17:56
Ursprungligen av Leif Karlsson:

Jag har märkt att den uppskattade batteritiden på min 15-tums i7 2,66 GHz är något otillförlitlig. Nu har jag inga exakta siffror, men jag har kört på batteri sedan 14-tiden och har nu (20:02) ungefär en timme kvar. Och då har jag hela tiden kört Parallels med Windows 7, det vill säga med 330M aktiverat. Första battericykeln till och med. Så inte vet jag, för egen del känns det som om grafikväxlingshysterin är lite överdriven.

Jag tycker att du har lyckats krama ur bra batteritid ur datorn, att ligga och virtualisera ett extra operativ hela tiden kan suga ur batteriet ganska kvickt.

Program som visar vilken grafikkort datan använder.

YouTube - tldtodays kanal

Ursprungligen av Unbalanced:

Program som visar vilken grafikkort datan använder.

YouTube - tldtodays kanal

Mycket bra program!

Märkte att 1password också får datorn att gå över till Nvidia.
Tråkigt.

Jag använder detta program för att visa vilket grafikkort som är igång: gfxCardStatus: menu bar gpu status monitor for os x / cody krieger - mobile, desktop & web developer

En kille på macrumors forum som gjorde den och postade i den tråden jag nämnde i första inlägget. Funkar fint och notifierar med growl.

Intressant. Undrar om det är dessa program som måste anpassa sig, eller om det räcker med att Apple finslipar tekniken så att det inte triggas i onödan?

Startar Skype utan video så går den över till Nvidia, även vlc, iPhoto, och andra små program. Borde inte vara så!

Fullladdad batteri ligger på 5 h nu.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-02 02:18

Path Finder (Finder-ersättare) gör att Nvidia-kortet används konstant. Så gör även videospelaren Mplayer OS X Extended, oavsett om den spelar upp video eller inte. Med VLC så används Nvidia-kortet när video spelas upp oavsett format.
Ruttet.

Låter ju riktigt uselt, speciellt då jag kör Path Finder och VLC typ konstant.. Hoppas att dom lyckas fixa smartare switching snart.

Testa gfxCardStatus 1.6.1. Nu kan programmet nämligen välja vilket kort man ska använda. Kanonfint tills Apple fixat problemet.

gfxCardStatus: menu bar gpu status monitor for os x / cody krieger - mobile, desktop & web developer

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-08 20:47

MagicPrefs triggade Nvidia kortet för mig.
Nu är det slängt och jag har märkbart bättre batteritid.

1
Bevaka tråden