Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X återställning

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-04 22:20

Tjenaare.
Det är så att jag har fått problem jag laddade ner Themepark sedan laddade jag ner ett tema och instrallerade det, sne loggade jag in och ut, men kan absolut inte starta ett ända program förutom itunes.. jag kan inte ens öppna upp finder fönstret!?

Nu undrar jag hur jag kan återställa den? Jag har ingen skiva, men är det så att det fungerar om man köper snow leopards skiva för 300 kr?.. jag köper den om det fungerar, annars vet ni ingen anna uppdatering som man kan ladda ner, jag har tittat på updates(combo också) och undrar om man kan ladda ner dem och sedan bränna ut dem på en skiva sedan sätta in i macen och starta om och hålla inne C eller vad det var.. någon som vet om det fungerar?

Jag har/hade 10.5.8 på min macbook.

Du kan inte boota från en nedladdad uppdatering så vitt jag vet.

Har du provat att starta i "safe mode"? Stäng av, tryck på startknappen och håll ner skift omedelbart efter du hör startljudet.
Mac OS X: Starting up in Safe Mode

Om det fungerar kan du försöka att avinstallera Themepark och sedan starta om igen som vanligt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-04 22:48
Ursprungligen av M. Sundbom:

Du kan inte boota från en nedladdad uppdatering så vitt jag vet.

Har du provat att starta i "safe mode"? Stäng av, tryck på startknappen och håll ner skift omedelbart efter du hör startljudet.
Mac OS X: Starting up in Safe Mode

Om det fungerar kan du försöka att avinstallera Themepark och sedan starta om igen som vanligt.

Ska testa, men nu laddar den ganska mkt i början när jag tryckte på shift, verkar inte som om den ska komma någonstans.

EDIT: är inne nu i säkertläge, men kan ändå inte öppna något :/

Ursprungligen av Haampus:

Ska testa, men nu laddar den ganska mkt i början när jag tryckte på shift, verkar inte som om den ska komma någonstans.

Det tar längre tid att starta i säkert läge eftersom bl.a. katalogstrukturen kontrolleras.

En skiva kostar 319 kr på t.ex. macoteket. Snow Leopard alltså.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-04 23:01
Ursprungligen av M. Sundbom:

Det tar längre tid att starta i säkert läge eftersom bl.a. katalogstrukturen kontrolleras.

En skiva kostar 319 kr på t.ex. macoteket. Snow Leopard alltså.

Det är ju fortfarande en uppdatering?

Ursprungligen av Haampus:

Det är ju fortfarande en uppdatering?

Ja, det marknadsförs som en uppdatering. Men det går alldeles utmärkt att installera "från scratch" med den skivan. Vilket har diskuterats måååånga gånger redan här på forumet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-04 23:05
Ursprungligen av Haampus:

Det är ju fortfarande en uppdatering?

Ja det är en uppdatering av OS X. Men den fungerar bra att installera med. Från scratch så att säga.

Ursprungligen av Haampus:

Det är ju fortfarande en uppdatering?

Nej, Snow Leopardskivan för 319 :- är en skarp skiva.
Det finns ingen Skarp och Uppgraderingsskiva, bara en skarp skiva.

Slänger du in SL-skivan kan di boota från den och installera från den.

Givetvis gäller de allmänna kraven på SL (intelpropp framför allt).

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-04 23:08
Ursprungligen av Goflorp:

Nej, Snow Leopardskivan för 319 :- är en skarp skiva.
Det finns ingen Skarp och Uppgraderingsskiva, bara en skarp skiva.

Slänger du in SL-skivan kan di boota från den och installera från den.

Givetvis gäller de allmänna kraven på SL (intelpropp framför allt).

Det visste jag inte ,så det är bara att åka till mediamarkt och köpa den för 300 kr?
Sedan stoppa in den.. kan ni kanske berätta lite mer hur jag ska göra sedan så kommer jag ihåg..om jag inte köper den på mediamarkt så köper jag den lite senare : ) för jag ska till stockholm och där finns väl macoteket och något machuset?

Ursprungligen av Haampus:

...undrar om man kan ladda ner dem och sedan bränna ut dem på en skiva sedan sätta in i macen och starta om och hålla inne C eller vad det var...

Nej, det kan du inte. Det räcker inte med uppdateringen. För att göra en ominstallation så behövs det en installationsskiva först.

Om du inte redan har en skiva, så är det kanske dags att köpa en nu...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-04 22:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det kan du inte. Det räcker inte med uppdateringen. För att göra en ominstallation så behövs det en installationsskiva först.

Om du inte redan har en skiva, så är det kanske dags att köpa en nu...

Var hittar man en sådan skiva och vad kan den kosta tro?

Notera att det är en OSX-skiva, inte en ÅterställTillNy-Skiva.
Väljer du radera och installera får du inte med iLife/iWork - så se upp med det.
Det finns både plus och minus med att köra i en ren SL...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-05 16:13
Ursprungligen av Goflorp:

Notera att det är en OSX-skiva, inte en ÅterställTillNy-Skiva.
Väljer du radera och installera får du inte med iLife/iWork - så se upp med det.
Det finns både plus och minus med att köra i en ren SL...

Jag hade inte ens iwork eller iLife så det är lugnt. Något mer som händer? Jag vill bara instrallera om datorn och få det så som jag hade det i början.. Jag hade bara onödiga program men det är väl inte så att man kan använda den här skivan till pc?

Ursprungligen av Haampus:

Jag hade inte ens iwork eller iLife så det är lugnt. Något mer som händer? Jag vill bara instrallera om datorn och få det så som jag hade det i början.. Jag hade bara onödiga program men det är väl inte så att man kan använda den här skivan till pc?

Använda skivan till PC diskuterar vi inte här, det kommer i vilket fall INTE funka att bara smälla i din i vilken PC som helst.

Om du väljer "uppgradera" så sparas din gamla systemmapp som en mapp på hårddisken.
Om du väljer "Radera och installera" så försvinner sånt som ligger lagrat, det kan vara alla dina adresser i Adressboken, alla dina lösenord som webbläsaren sparat etc.

Blir du nervös när du hör det här KAN du starta på skivan, starta om datorn, håll ner "c" hela tiden, datorn bootar på DVD'n.
Snart börjar du få val om språk etc. Här kan man då välja i menyn att köra skivvverktyg osv.

Tror även man kan starta upp och hamna i läge så du kan komma åt och kopiera ut dina grejer - det här har jag inte gjort på åratal så ngn annan kanske kan bekräfta att det funkar.

Själva datorn kommer må som en prinskorv om man väljer "radera och installera", men tänk en gång extra på lösenord, kontakter/adresser osv.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-05 18:13
Ursprungligen av Goflorp:

Använda skivan till PC diskuterar vi inte här, det kommer i vilket fall INTE funka att bara smälla i din i vilken PC som helst.

Om du väljer "uppgradera" så sparas din gamla systemmapp som en mapp på hårddisken.
Om du väljer "Radera och installera" så försvinner sånt som ligger lagrat, det kan vara alla dina adresser i Adressboken, alla dina lösenord som webbläsaren sparat etc.

Blir du nervös när du hör det här KAN du starta på skivan, starta om datorn, håll ner "c" hela tiden, datorn bootar på DVD'n.
Snart börjar du få val om språk etc. Här kan man då välja i menyn att köra skivvverktyg osv.

Tror även man kan starta upp och hamna i läge så du kan komma åt och kopiera ut dina grejer - det här har jag inte gjort på åratal så ngn annan kanske kan bekräfta att det funkar.

Själva datorn kommer må som en prinskorv om man väljer "radera och installera", men tänk en gång extra på lösenord, kontakter/adresser osv.

Men lösenord och sådant är ju inget att bry sig.. i mitt fall iaf ;p hade inga kontakter eller adresser iheller.
Jag vill faktiskt gärna ha bort allting på min dator
Vill ha det som den är helt ny.. så när jag startar skivan, och trycker på C får man välja radera och instrallera då? eller nu hängde jag inte med riktigt.

Stämmer, kör installation tills du får valen hur du vill installera.
Välj att radera disken och göra installation därefter.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-05 19:33
Ursprungligen av Goflorp:

Stämmer, kör installation tills du får valen hur du vill installera.
Välj att radera disken och göra installation därefter.

Okej, då tackar jag så mycket för hjälpen

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-06 21:11

Ingen som vet om man kan ta en Time machine backup och sedan bränna på en skiva?
För jag sitter nu på min syrras Macbook, och man kanske skulle kunna göra någonting som gör så att den andra fungerar?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-08 16:52

Nu har jag instrallerat snow leopard, men allting var kvar, alla program och allting jag fick inget alternativ att radera någonting, men skitsamma, allting fungerar nu

Jag fick 10.6 först sedan tog jag en programupptagering och fick 10.6.3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-20 14:03

Provar att väcka en gammal tråd till liv igen.

Funderar på att ominstallera OS X med min Snow Leopard skiva. Har sedan tidigare en återställningsskiva med Leopard och en skiva med program på. Kan jag göra så att jag installerar Snow Leopard "färskt" och sedan använder mig av skivan med program för att få iLife igen?

Vänligen
Marcus

Ursprungligen av Mcus:

Provar att väcka en gammal tråd till liv igen.

Funderar på att ominstallera OS X med min Snow Leopard skiva. Har sedan tidigare en återställningsskiva med Leopard och en skiva med program på. Kan jag göra så att jag installerar Snow Leopard "färskt" och sedan använder mig av skivan med program för att få iLife igen?

Vänligen
Marcus

Japp, så kan du göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-20 14:24
Ursprungligen av Capeman:

Japp, så kan du göra.

Underbart! Tack för hjälpen och det snabba svaret. Här ska ominstalleras :0)

1
Bevaka tråden