Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lösenordsskydda start av Mail.app?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi skaffade för inte så länge sedan en iMac 24.
Efter mycket om och men har jag fått "Mail" att funka.
Nu till min fråga:
Som det är idag så klickar man på ikonen nere i docken och så startar mailprogrammet.
Jag skulle vilja att då man klickar på ikonen så måste man ange ett lösenord för att komma åt "Mail".
Jag har sökt i datorn och på nätet, men utan framgång.

Nån som vet?

Nicke

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-07 23:38

Har ingen direkt lösning på att det ska komma upp något precis vid starten. Möjligtvis kanske det går med hjälp av föräldrakontrollen har inte riktigt koll på hur den fungerar.

Dock kan du gå in inställningar och ta bort lösenordet för utgående och inkommande server. Då kommer den fråga efter lösenord när den ska ta emot och skicka mail. Dock kan man fortfarande kolla runt bland dem mailen som är mottagna sen innan genom att trycka på avbryt.

Kanske ska ha olika login vid startup istället?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-08 09:19

Vad är syftet med lösenordet vid uppstart av Mail? Föräldrakontroll (som också fungerar på föräldrar - inte bara barn!) kontrollerar en användares tillgång till Mail. Olika konton kontrollerar flera användares tillgång. Du kan självklart ha föräldrakontroll på varje konto för sig.

Ursprungligen av frazze:

Vad är syftet med lösenordet vid uppstart av Mail? Föräldrakontroll (som också fungerar på föräldrar - inte bara barn!) kontrollerar en användares tillgång till Mail. Olika konton kontrollerar flera användares tillgång. Du kan självklart ha föräldrakontroll på varje konto för sig.

Ja syftet är att jag vill ha min mail för mig själv.

Är lite osäker på hur föräldrakontroll funkar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-05-09 10:14

Ordna ett eget användarkonto åt dig själv, aktivera funktionen snabbt användarbyte, klart!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-09 10:26

1. Skapa en krypterad skivavbild genom skivverktyget. Skriv in lösenordet vid frågan.
2. Flytta mail.app till skivavbilden. Och ersätt genvägen i dockan till den Mail.app som finns på skivavbilden.

När du nu loggar in och startar mail.app från dockan så ser den att du vill komma åt ett program som ligger på en skivavbild och voila frågar den efter lösenordet.

Den här lösningen är provad i 10.4 och nackdelen är att det bara är mail.app vi har skyddat, däremot ligger antagligen informationen vidöppen i ~/Library.

1
Bevaka tråden