Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga iPads i Sverige förrän efter kräftskivorna?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-07 19:48

Apple släppte just info om första vågen av iPad-lanseringar i Europa i maj. Sverige är inte med:

Citat:

Apple today announced that iPad will be available in Australia, Canada, France, Germany, Italy, Japan, Spain, Switzerland and the UK on Friday, May 28. Customers can pre-order all iPad models from Apple's online store in all nine countries beginning on Monday, May 10.

Sen talas det om en andra våg i juli, inte heller där är Sverige med:

Citat:

Apple plans to release iPad in Austria, Belgium, Hong Kong, Ireland, Luxembourg, Mexico, Netherlands, New Zealand and Singapore in July. Apple will announce availability, local pricing and pre-order plans for these nine additional countries at a later date.

Det lär ju betyda att Sverige som tidigast får sin officiella iPadlansering i tredje vågen, kanske augusti-september? Grattis alla ni som skaffat en gråimporterad iPad, det verkar som om ni är unika ett bra tag framöver. Nån mer som behöver en...?

Hur kan Luxembourg komma före Sverige?

Ursprungligen av mrnoname:

Hur kan Luxembourg komma före Sverige?

De talar franska...

Ursprungligen av BlackSmp:

De talar franska...

Samt att Apples europeiska högkvarter finns i Luxemburg.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-07 20:11

Norden och Baltikum verkar få ge sig till tåls ett tag till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-07 20:23

Trist men det beror väl på att efterfrågan är så stor att Apple inte hinner få fram tillräckligt många iPads, så Sverige och andra länder får vänta.

Ursprungligen av stile:

Trist men det beror väl på att efterfrågan är så stor att Apple inte hinner få fram tillräckligt många iPads, så Sverige och andra länder får vänta.

Jag tror det snarare beror på att vi inte kan hyra filmer eller har ett bra utbud av böcker. Kan också vara att vi får ipad efter 4.0. Är det inte så att alla länders språk som skall släppas nya redan finns inlagda i 3.2?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-08 00:25
Ursprungligen av nollnoll:

utbud av böcker

Dessutom ar ju svenska bokpriser over lag lagre an i Apple:s egen bokaffar.

Ursprungligen av h_e:

Dessutom ar ju svenska bokpriser over lag lagre an i Apple:s egen bokaffar.

Inte e-böcker som inte klassas som "böcker", och därför får en högre moms.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-08 12:19
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Inte e-böcker som inte klassas som "böcker", och därför får en högre moms.

Lite min poäng. Vem köper en e-bok för 150 kronor när man kan köpa samma bok i pocketformat för 60 spänn liksom.

Ursprungligen av h_e:

Lite min poäng. Vem köper en e-bok för 150 kronor när man kan köpa samma bok i pocketformat för 60 spänn liksom.

Intressant fråga... Är du beredd att betala mer eller mindre för en e-bok? Jag är inte riktigt säker på hur jag själv ställer mig. Det finns för och nackdelar med bägge formaten

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-08 14:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant fråga... Är du beredd att betala mer eller mindre för en e-bok? Jag är inte riktigt säker på hur jag själv ställer mig. Det finns för och nackdelar med bägge formaten

Absolut mindre.. Men nä, istället ska de sko sig på att det kostar mer, fastän kostnaderna för en e-bok är betydligt mindre.

Naturligtvis kostar system och annat, men tryckkostnad, materialkostnad och distributionskostnad är betydligt mindre för en e-bok. Detsamma gäller f.ö. med musik man köper över nätet. Verkar som att bolagen har någon sorts övertro på vad man kan ta betalt för en produkt.

Ursprungligen av h_e:

Lite min poäng. Vem köper en e-bok för 150 kronor när man kan köpa samma bok i pocketformat för 60 spänn liksom.

Nu när du skriver det så!
För dom pengarna vill man ju ha en ljudbok, eller är det jag som både är snål & lat?:confused:

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-05-08 13:59
Ursprungligen av Scuderia-F1:

Nu när du skriver det så!
För dom pengarna vill man ju ha en ljudbok, eller är det jag som både är snål & lat?:confused:

iPadens e-boksläsare kan väl läsa upp böckerna åt dig?

Ursprungligen av nollnoll:

Är det inte så att alla länders språk som skall släppas nya redan finns inlagda i 3.2?

Intressant tanke. Hur är det med er som har fått era iPads, vilka språk finns valbara?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-05-08 12:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant tanke. Hur är det med er som har fått era iPads, vilka språk finns valbara?

Engelska, Franska, Tyska, Japanska, Nederländska, Italienska, Spanska, Kinesiska och Ryska.

Ursprungligen av Arvid:

Engelska, Franska, Tyska, Japanska, Nederländska, Italienska, Spanska, Kinesiska och Ryska.

Danke Schön:)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-05-07 21:37

Ingen fara, jag fick en elräkning på 20k så har inte råd ändå i vår/sommar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-07 22:09
Ursprungligen av MatsOlov:

Ingen fara, jag fick en elräkning på 20k så har inte råd ändå i vår/sommar.

Direktverkande el?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-05-07 23:24

Den som väntar på något gott.....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-05-07 23:44

Det är så orättvist!

Egentligen borde man kunna beställa från Apple i England kan jag tycka. Är vi inte med i EU? Nåja, det finns väl andra återförsäljare som säkert är mer sugna på att sälja till oss i Sverige.

Bara dom kommer till europa, så blir det ju avsevärt enklare att handla en!

Tyvärr inte oväntat, men helt klart tråkigt. Jag hade hoppats kunna ligga i solstolen och okynnessurfa på en iPad lite i sommar.

Jag åker till Usa i slutet av juni, och kan ta med mig någon hem om det önskas. Skicka ett PM till mig om du är intresserad. Själv blir det att ta med sin en MB Pro hem.

Jag undrar också det där med språk, kan det vara så att det tillkommer även svenska den 28 maj fast den inte är lanserad. Hur var det med iPhone 3G innan den kom till Sverige, nån som kommer ihåg?
Nåt mer som jag funderar på är det blir med Ituneskonto, antar att man slipper mecka runt med amerikanskt konto os.v.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-05-08 13:59

Jag är nog beredd att betala aningens mer för en e-bok - det är ju smidigare för mig om jag redan har en e-boksläsare och snällare mot miljön (om man nu räknar med att jag ändå hade haft en iPad)
Men nästan tre gånger så mycket känns lite magstarkt.
Jag gissar på att produktion och försäljning av e-böcker är billigare att åstadkomma än försäljningen och produktion av pappersböcker, så man kan ju tycka att man som konsument borde få ta del av de besparingarna i form av lägre pris...

Det känns som att reglerna borde ändras vad gäller e-bok vs vanlig pappersbok nu när e-böckerna blir allt vanligare. Om nu inte poängen med den lägre momsen är att gynna papperstillverkarna...

Jag misstänker att den inte kommer komma till Sverige förens 4.0 då dom har lagt in ÅÄÖ som på iPhone.
Nackdel att ha annat tangentbord än andra länder.

Jo, kostnaderna för förläggaren blir lägre men i vissa fall så blir också värdet för mig högre. Iofs så beror det på vilken typ av litteratur som vi talar om. Skönlitteratur ska definitivt vara billigare men när det gäller facklitteratur så är det inte lika självskrivet för mig. Värdet kan vara högre med en e-bok som du kan göra effektiva sökningar i.

Givetvis så förutsätter det en bra läsare som en iPad:)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-05-09 16:43

Midsommar säger mina källor.

Bevaka tråden