Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme + Express + WDS + PS3?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Rättvik
  • 2010-05-07 10:57

Grundproblemet: Datorn i ena änden av lägenheten och PS3:an i andra. PS3 klarar endast 802.11g. Idag har jag en D-linkrouter som klarar 802.11n.

Jag vill streama film från PMS. 802.11g är för långsamt för detta. Enda möjliga lösning idag: Dra ethernetkabel genom hela lägenheten, något jag helst vill undvika.

Önskad lösning: Köpa en Airport Extreme och en Airport Express. Expressen placeras bredvid PS3:an och fångar upp 802.11n-signalen genom en WDS-konfiguration. PS3:an kopplas in med ethernet till Expressen och får en i princip motsvarande bandbredd som i ett trådat 100 mbps-nätverk.

Snyggt, trådlöst och snabbt. Men går det? Har hört att Airport inte stöder UPNP vilket gör streaming omöjligt. Hur är räckvidden med 802.11n mellan Airport-enheter i en WDS-lösning?

Tacksam för input och svar, någon måste ju ha testat något liknande. Vill gärna veta att lösningen håller innan jag köper Airport för 2600 kr

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-07 11:16
Ursprungligen av Zedd:

Grundproblemet: Datorn i ena änden av lägenheten och PS3:an i andra. PS3 klarar endast 802.11g. Idag har jag en D-linkrouter som klarar 802.11n.

Jag vill streama film från PMS. 802.11g är för långsamt för detta. Enda möjliga lösning idag: Dra ethernetkabel genom hela lägenheten, något jag helst vill undvika.

Önskad lösning: Köpa en Airport Extreme och en Airport Express. Expressen placeras bredvid PS3:an och fångar upp 802.11n-signalen genom en WDS-konfiguration. PS3:an kopplas in med ethernet till Expressen och får en i princip motsvarande bandbredd som i ett trådat 100 mbps-nätverk.

Idag klarar visserligen Airport Express av länkhastigheten hos 802.11n, men det säger inget om dess routingkapacitet. Jag såg tex att Airport Extreme routade snabbare än en Airport Express när båda körde 802.11g.

Ursprungligen av Zedd:

Snyggt, trådlöst och snabbt. Men går det? Har hört att Airport inte stöder UPNP vilket gör streaming omöjligt. Hur är räckvidden med 802.11n mellan Airport-enheter i en WDS-lösning?

UPnP är väl samma sak om NAT-PMP, vilket Airport Express/Extreme stödjer.

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2010-05-07 11:26
Ursprungligen av frazze:

UPnP är väl samma sak om NAT-PMP, vilket Airport Express/Extreme stödjer.

Såg dock något inlägg i ett annat forum där någon hade kört PS3:ans nätverkstest och fått "fail" på UPNP...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-07 13:43
Ursprungligen av Zedd:

Såg dock något inlägg i ett annat forum där någon hade kört PS3:ans nätverkstest och fått "fail" på UPNP...

Alldeles riktigt. Vid en snabb googling framgår det att UPnP IGD är inte samma sam som NAT-PMP. UPnP IGD är en äldre teknik och NAT-PMP är en nyare från IETF (som Apple initierade arbetet för).

Jag har en PS3 och har kört PMS. Jag slutade och köpte en Xtreamer istället för PS3an. Den är ingen jättehöjdare på att spela upp film faktiskt.
Men bortsett från mina personliga preferenser om spelaren, jag har en Airport Extreme med två hårddiskar tillkopplade. Så länge man aktiverade diskarna innan man startade PMS (Finder -> trycka på routernamnet så att diskarna varvade upp) var det inga som helst problem att streama 720p. Även 1080p gick bra om man ställde ner kvalitén något.

Som sagt, jag köpte en Xtreamer istället, den spelar upp det mesta och gör det bra. Inte det snyggaste interfacet som gjorts dock.

Lycka till!

1
Bevaka tråden