Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacens mikrofon läcker

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-04 15:45

Jag håller på och lägger över vinyl till mp3. Har en skivspelare kopplad till en mixer som i sin tur är kopplad in i lineingången på min iMac 3.06 27", och spelar in via Audio HiJackPro.

Inga problem, men har märkt nu att den inbyggda mikrofonen i macen läcker in. Det är väldigt lågt, men av en ren händelse hörde jag min hostning precis innan en låt startade.

I systeminställningar> Ljud har jag valt "Linjeingång", och har dessutom dragit ned mickens volym helt, men det kommer med lite ändå. Har testat att spela in i Audacity, samma sak där.

Kan man stänga av micken helt? Eller finns det något annat knep?

Tack på förhand!
Calle S

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-04 15:58

Kom på; gick in i Verktygsprogram > ljud-/midi-inställningar och stängde av micken.

Funkar, men väldigt osmidigt, tycker jag.

Calle S

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-05 16:18

iMacens mikrofon läcker FORTFARANDE!

I mitt förra inlägg http://www.99.se/emac-imac/277374-imacens-mikrofon-laecker.html skrev jag om iMacen mikrofon som läcker in ljud. Jag trodde jag lyckades stänga av den helt, men icke. Den ta fortfarande upp liiite ljud.

Nån som har något gott råd?

Calle S

Har slagit ihop två trådar om samma sak. Det räcker med en tråd.

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-07 00:14

Är du helt säker på att ljudet kommer in via micken då ?

Det är ju i alla fall en möjlighet att det är din vinylspelare som plockar upp lite ljud och skickar in via linjeingången...

Om du pluggar ur din vinylspelare och spelar in i HiJack, 'läcker' det in ljud då ?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-07 00:31
Ursprungligen av macmic:

Är du helt säker på att ljudet kommer in via micken då ?

Det är ju i alla fall en möjlighet att det är din vinylspelare som plockar upp lite ljud och skickar in via linjeingången...

Det är micken, jag provade att tejpa över den och då dämpades ljudet. Problemet uppstår inte på min MacBook, så det är iMacen som krånglar.

Har kollat på andra forum (engelskspråkiga) och upptäckt att jag inte är ensam om problemet, men jag har inte sett någon lösning.

Vänligen
Calle S

1
Bevaka tråden