Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snow Leopard "segar" sig efter en stund!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-05 22:50

Har på senare dagar upptäckt att effekterna i min Mac (anden i flaskan och när man kör Exposé bl.a) segar sig och laggar liksom ner, det är inte det där sköna flytet. Startade om datorn, då fungerade det bra men nu är det likadant igen. Scrollningar i webbläsarna fungerar dock klockrent fortfarande, bara effekterna i Snow Leopard som laggar)

Sitter på en Macbook Pro 13 (2.26 GHz, 4 Gb RAM) med 10.6.3 och har inte gjort några ändringar vad jag vet. Nån som upplever samma sak?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-05 23:34

OK, körde en kontroll på disken och fick meddelande om att den var skadad så jag måste reparera den. har aldrig utfört detta förut, behöver jag göra backup på hela datorn eller är det bara att klicka på reparera? Har ju en Time Capsule som det ligger en backup på genom Time Machine.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-05 23:50
Ursprungligen av CEk:

OK, körde en kontroll på disken och fick meddelande om att den var skadad så jag måste reparera den. har aldrig utfört detta förut, behöver jag göra backup på hela datorn eller är det bara att klicka på reparera? Har ju en Time Capsule som det ligger en backup på genom Time Machine.

Skall mig veterligen bara vara att klicka på reparera disk så skall den ordna saken.
Som du säger så har du en backup om något skulle strula

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-06 08:27

OK, men är det Mac OS X-skivan jag ska använda eller fungerar det med Snow Leopard-uppdateringsskivan också tro eftersom den är installerad?

Ursprungligen av Drakfot:

Skall mig veterligen bara vara att klicka på reparera disk så skall den ordna saken.
Som du säger så har du en backup om något skulle strula

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-06 09:05
Ursprungligen av CEk:

OK, men är det Mac OS X-skivan jag ska använda eller fungerar det med Snow Leopard-uppdateringsskivan också tro eftersom den är installerad?

Det borde du kunna göra via Diskverktyget i MacOS, skulle det strula så kan du alltid boota upp med installationsDVDn och köra Diskverktyg därifrån (finns under verktygsmenyn).
jag kör på Engelska, så jag är inte helt hundra säker på vad programmen heter på Svenska

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-06 09:19

OK, har för mig att det stod att man behövde OS X-skivan men det vara kanske bara om det inte fungerar alltså.

Ursprungligen av Drakfot:

Det borde du kunna göra via Diskverktyget i MacOS, skulle det strula så kan du alltid boota upp med installationsDVDn och köra Diskverktyg därifrån (finns under verktygsmenyn).
jag kör på Engelska, så jag är inte helt hundra säker på vad programmen heter på Svenska

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-06 09:47

Edit; fungerade när jag testade igen. Nu är disken felfri. Vad beror det på att det plötsligt blir så, fel i filsystemet?

Får upp följande ruta när jag kontrollerar skivan. Testade att starta från Mac OS X-skivan och köra "Reparera skivan" därifrån men fick då meddelande om att det misslyckades. Antar att jag då måste blåsa rent den helt och hållet heller, radera hela partitionen och installera om OS X?

Senast redigerat 2010-05-06 10:10
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-06 10:43

Ominstallation kan nog hjälpa ja, starta om via installationsDVDn och ta sedan bort partitionen och skapa en ny igen. Sedan kan du välja att göra en installation från senaste TM-backupen.
Har du AppleCare så kan du köra TechTool för att göra en koll på datorn, annars finns det en trial här: Download TechTool Pro 5.0.7 Free Trial - Hard drive repair and maintenance tool - Softpedia
Kan vara värt att prova det innan du provar en ominstallation

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-06 10:57

Har du en dator till och en firewire-sladd kan du köpa Diskwarrior. Man kan ladda ned den direkt när man köper den och med största sannolikhet laga din dator direkt utan att behöva gå igenom hela mecket med att installera om allt.

Har du mer tid än pengar, sladd och en andra dator så kör du på Drakfots råd.

1
Bevaka tråden