Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beta 3 för iPhone OS 4.0 släppt

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Igår kväll släpptes den tredje betan av iPhone OS 4.0. En efterlängtad nyheterna är ett mjukvarubaserat rotationslås för att förhindra skärmen att växla mellan porträtt- och landskapsläge. Dock så fungerar detta enbart i porträttläge, det går inte låsa skärmen i landskapsvy.

Att avsluta öppna program behöver numera inte göras ikon för ikon, det räcker att hålla inne en ikon så visas ett minustecken på samtliga apps som är igång (ungefär samma sätt som program raderas).

iPod-kontrollerna har gjort comeback i ny tappning. Nu hittar man dem i samma menyrad som man växlar mellan program genom en svepning åt höger. Multitasking-menyn har för övrigt fått en ny bakgrund som liknar Pages & Safaris bakgrund på iPad.

Buggen att inte kunna skriva foton/skärmdumpar till telefonen är åtgärdad.

Som vanligt är all diskussion kring betan konfidentiell och tas enbart upp i Apples egna forum. https://devforums.apple.com/

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-05 12:39

Ursäkta att man är lite näpsig, men kvalificerar inte din information att lyda under NDA? För jag kan inte hitta den utan att logga in och ha signat på utvecklarprogrammet för iPhone-utvecklare. Om man säger så...

Ursprungligen av frazze:

Ursäkta att man är lite näpsig, men kvalificerar inte din information att lyda under NDA? För jag kan inte hitta den utan att logga in och ha signat på utvecklarprogrammet för iPhone-utvecklare. Om man säger så...

Haha satt precis och sa till Martin att det skulle komma ett sånt här inlägg Det finns flera källor till informationen på nätet ex.:
iPhone OS 4 beta 3 brings iPod widgets to the dock -- Engadget
What's New In iPhone OS 4.0 Beta 3? - Iphone 4 beta 3 - Gizmodo

Jag backar upp mig med yttrandefriheten Skärmdumparna kan jag tyvärr inte avslöja var dom kommer ifrån...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-05 14:10
Ursprungligen av johannes.roth:

Jag backar upp mig med yttrandefriheten Skärmdumparna kan jag tyvärr inte avslöja var dom kommer ifrån...

Du har nog rätt: yttrandefriheten trumfar ut NDA...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-05 12:57

Trist att grafiken inte verkar uppdateras det minsta. Mer än den fula docken som kom i Mac OS X 10.5 dårå.
Kanske för mycket att begära från ett företag som har kvar massor med Aqua-grafik från 2001 i sitt operativ.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2010-05-05 13:31

Äh var glad att iaf bakgrunden för multitasking-menyn ändrats.

Synd på låset där, jag hade velat ha det i landskapsläge. När man ligger på sidan i soffan eller sängen och tittar på nåt så vill den väldans gärna flippa tillbaka ;/

Ursprungligen av Johan S:

Synd på låset där, jag hade velat ha det i landskapsläge. När man ligger på sidan i soffan eller sängen och tittar på nåt så vill den väldans gärna flippa tillbaka ;/

Jag är övertygad om att de kommer att ändra det där. För det är ju som du säger att problemet är inte att låsa till portättläge utan att få den att stanna i landskapsläge när du ligger i sängen...

Nja, det prioriterade är nog som det är: låsning i porträttläge. Detta har med bokläsning att göra.
Men troligtvis kan man låsa i båda lägena - denna update eller nästa.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är övertygad om att de kommer att ändra det där. För det är ju som du säger att problemet är inte att låsa till portättläge utan att få den att stanna i landskapsläge när du ligger i sängen...

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-05 16:13

Det är två saker som jag retar mig rejält på med iPhone, och det ena är att rotationslås saknas. Så det känns skönt att veta att det irritationsmomentet är borta om några månader.

Utöver det så är det störigaste av allt att telefon-appen inte avslutas efter ett inkommande samtal. Nästan varje gång jag ska använda min telefon så får jag börja med att gå ur telefonläge och tillbaka till hemskärmen. Otroligt störande! Jag hoppas innerligt att de fixat detta också i OS 4.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-05 17:31

Någon som fortf. tvekar på Apples två veckorsintervall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-05 17:55
Ursprungligen av zappee:

Någon som fortf. tvekar på Apples två veckorsintervall?

Jajaja!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-05 17:34

18 maj för beta 4 om det nu blir någon. 7 Juni är ju rätt nära nu.

Det senaste offtopic-sidospåret, om vad som får eller inte får diskuteras, är nu borttaget.

Ni får hemskt gärna ta upp den diskussionen i Feedback-forumet i stället.

Se även min kommentar angående detta i en annan tråd

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-07 12:18

fattar jag bild 2 rätt, att man i 4.0 kommer kunna ha sidor som ikoner, så som du har: socialt, verktyg, navigering

Senast redigerat 2010-05-07 12:36
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-07 12:30
Ursprungligen av lelkes:

fattar jag bild 2 rätt, att man i 4.0 kommer kunna ha sidor som ikoner, så som du har: socialt, verktyg, navigering

Det fungerar ungefär som mappar, de namnges automatisk efter vad du sätter in men du kan även skapa egna rubriker. du kan ha upp till 12 appar, bokmärken i en "mapp"

Snyggt och rent

Tills Mod vet hur dem skall ha det så är det väl bäst att bara vara tyst

Senast redigerat 2010-05-07 21:00
Ursprungligen av @ndreas:

Snyggt och rent

Och du är säker på att du inte bryter mot någon NDA genom att visa dessa bilder?

Svår balansgång för oss, att veta vad som ska tillåtas på forumet...

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du är säker på att du inte bryter mot någon NDA genom att visa dessa bilder?

Svår balansgång för oss, att veta vad som ska tillåtas på forumet...

/Mod

Nej inte svårt. NDA gäller endast den som har skrivit på. Allt som händer efter det är inte att anse annat än olämpligt men kan inte ge några som helst juridiska följder. Om det inte är stulna grejer som en Iphone prototyp då alltså

Den som har skrivit på ett NDA gör klokt i att följa det. Det bästa är att inte dela info alls utanför de man vet har skrivit på NDA.

Man kan aldrig hindra en läcka annat än med mycket avancerad material hantering. Den finns knappt ens på militär nivå. Allt hänger på människor i slutändan. Respekteras NDA så funkar meningen med NDA avtal.

När information läcker så har NDA oftast brutits och informationen kan inte längre styras/kontrolleras. Det enda man kan göra att är att försöka låta bli att ev info blir veriferad via en groda i intervju eller email.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-24 20:42
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Nej inte svårt. NDA gäller endast den som har skrivit på. Allt som händer efter det är inte att anse annat än olämpligt men kan inte ge några som helst juridiska följder. Om det inte är stulna grejer som en Iphone prototyp då alltså .

Det är faktiskt ingen skillnad på "intellektuell property" och en fysisk pryl - Man är körd i vilket fall som helst, ja eller 99.se i det här fallet. Det finns väl sådär ett par miljarder fall med macrumors sajter som publicerat screenshots och sedan fått Apples advokater efter sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-08 22:33
Ursprungligen av what:

Det fungerar ungefär som mappar, de namnges automatisk efter vad du sätter in men du kan även skapa egna rubriker. du kan ha upp till 12 appar, bokmärken i en "mapp"

kan jag ha detta på OS 3.1.3, och i såfall hur gör jag?

Ursprungligen av lelkes:

kan jag ha detta på OS 3.1.3, och i såfall hur gör jag?

Nej, det kan du inte

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-09 08:37
Ursprungligen av lelkes:

kan jag ha detta på OS 3.1.3, och i såfall hur gör jag?

Vad handlar tråden om?

...

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-09 09:05
Ursprungligen av lelkes:

kan jag ha detta på OS 3.1.3, och i såfall hur gör jag?

Detta kommer att fungera på 4.0 som kommer till sommaren. För att skapa en "mapp" så drar man en app över en annan app så skapas en mapp automatisk sen kan man dra in upp till 12 st i en "mapp".

läs mer om 4.0 hos Apple iPhone OS 4.0

  • Medlem
  • City
  • 2010-05-07 14:57

Skitsnyggt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-07 18:44

Då samma fråga även har varit upp mot bla Gizmondos moderatorer och NDA så är detta helt klart Twilight Zone... Och Johannes publicerade bilder han också.

Uppmaning: ni moderatorer måste hitta var ni har stöd i lagrummet att ni, men inte vi vanliga medlemmar, kan publicera NDA-matrial.

Ursprungligen av frazze:

Då samma fråga även har varit upp mot bla Gizmondos moderatorer och NDA så är detta helt klart Twilight Zone... Och Johannes publicerade bilder han också.

Uppmaning: ni moderatorer måste hitta var ni har stöd i lagrummet att ni, men inte vi vanliga medlemmar, kan publicera NDA-matrial.

Ursäkta, Lagrum....? Detta är inte en statlig myndighet, detta är ett forum
på internet. Här skrivs reglerna av Admin och Moderator, inte av riksdagen.
Det enda lagar man behöver bry sig om är de som rör hets mot folkgrupp,
PUL, och upphovsrätt samt brott mot rikets säkerhet.
Yttrandefrihet är inte en självklarhet i den privata sfären.

M

Ursprungligen av frazze:

Uppmaning: ni moderatorer måste hitta var ni har stöd i lagrummet att ni, men inte vi vanliga medlemmar, kan publicera NDA-matrial.

Precis som martinator säger, så handlar det inte om lagrum. Det handlar om att hålla oss på rätt sida om forumets policy att inte diskutera piratkopierat/fultankat material.

/Mod

Nu hittar jag inte länken (;)), men rättstavningen verkar genomgå en rejäl förbättring i 4.0. Bland annat så kan du rätta felaktiga ord i efterhand och du får (när du rättar i efterhand) flera alternativ att välja bland.

Det såg riktigt trevligt ut.

Och "fast app switching" tror jag blir riktigt användbart när du vill kopiera data mellan olika appar (exvis när du vill hämta information till ett mail). På något sätt har Jag fått en känsla av att 4.0 kommer att höja ribban på ett lågmält men klart märkbart sätt.

För vissa verkar 4.0 vara så bra att de till och lämnar tillbaka sin iPad bara för att den kör 3.2 (men det är väl ändå att gå till överdrift:)

Håller med Acke, känns som GUI-avdelningen på Apple haft semester sen 2007 någon gång. Händer ingenting, och att notifieringar inte förbättrats är katastrof! Har jag 3 nya mail, 4 missade samtal och 2 SMS vill jag kunna se det utan att behöva låsa upp skärmen och börja fippla. Istället ser man bara senaste... Värdelöst.

Bevaka tråden