Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut FileMaker Server utanför nätverket.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har med gott resultat installerat FileMaker Server 11, lagt till en databas och kan ansluta till databasen inom vårt eget nätverk. Men hur ska jag göra för att t.ex. hemifrån kunna ansluta till servern på jobbet via FileMaker klienten över internet?

Jag kör FileMaker Server 11 på en iMac med OS X 10.6 och en AirPort Extreme basstation.
I AirPort Extreme har jag valt att vidarebefordra port 5003 och 389 till servarns IP-nummer.

I klienten väljer jag Fjärröppna och LDAP-värdar, anger jobbets IP-nummer men får inte upp någon databas. Är det något mer man måste ändra? Brandväg eller sånt? Är inte speciellt erfaren av dessa områden.

Finns det något mer mellan internet och airporten t ex en brandvägg?
Varför väljer du LDAP, använder du en LDAP för behörigheterna? Lägg annars upp adressen i favoritvärdar i stället.

Det var visst en brandvägg inställd på iMacen, vilket jag nu av-aktiverat helt.
Sen trodde jag LDAP var det man skulle välja för att ansluta utanför nätverket. Visste inte ens om att "Favoritvärdar" fanns. Tack för svaret, nu fungerar det kanon!

En följdfråga: Hur bör man hantera säkerheten för databasen?
Ska väl dra igång brandväggen igen och enbart släppa förbi port 5003 och 389. Är det något annat man bör tänka på också?

Ja, slå på brandväggen igen och släpp endast igenom de aktuella portarna.
Se till att ha inloggningkrav på själva databasen.
Tänk på att datan är okrypterad som standard men det går att slå på SSL-kryptering i FMSen.

Tack för svaret!
Gillar skarpt FileMaker och dess enkla gränssnitt som samtidigt är så kraftfullt!
Och så klart 99.se och alla hjälpsamma medlemmar!

1
Bevaka tråden