Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny i Aperture...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-03 20:56

Hej!

Jag är helt ny med aperture och undrar lite vad som verkligen är smidigast med bibliotek, mappar och allt därtill.

Jag skulle vilja ha lite tips för att smidigast använda aperture. Jag vet att jag tidigare tänkt lite för mycket PC kring detta med att ha alla bilder i mappar för att lätt komma åt råfilerna och flytta till usb osv om någon annan i familjen/vänner vill ha bilder.

Om jag låter Aperture sköta allt med att lägga bilderna i sitt bibliotek men jag ändå har kvar mapparna i tex mappen bilder i finder så ligger väl alla bilder dubbelt, i både finder-bilder men även i Apertures "dolda" bibliotek.

SÅ om jag nu väljer att köra fullt ut med Aperture och dess bibliotek och tar sedan bort alla bilder i Finder-Bilder hur gör jag i Aperture för att flytta hela mappar till tex ett usb som skall vidare in i en PC.

Nu blev det mycket här men är så tacksam för svar, anar att det finns en del rätt säkra svar från er som kan

Tills sist får ni gärna tipsa om hur jag lättast backupar min bilder.

Tack på förhand!

Jag lägger in alla bilder i Aperture, backup sköter jag genom att ha Vault på separat disk. Ska jag dela ut bilder exporterar jag dem. Smidigt, enkelt, inga problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-03 22:43

Notera att om du gör en sk referens import - dvs behåller din egen mapp struktur - så sparas INTE bilderna i "Vault"-funktionen - då sparas BARA de inställningar du gör i ditt Vault. För att få bilderna i dit Vault mpste ligga i Aperture biblioteket.

Fördel - Vault och enkel backup
Nackdel - till slut blir ditt bibliotek VÄLDIGT stort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 22:58

Tack för era svar men jag skall i ärlighetensnamn säga att jag inte riktigt hänger med Så alltså om jag gör en referens import av en mapp så ligger filerna kvar i den mappen och kopieras inte in i apertures bibliotek? Vad händer då om jag redigerar den bilden?

Jag tror att jag skulle behöva en förklaring/förtydligande av Vault, vad det är och hur det funkar?

Har provat att exportera men då får jag bara en konstig ikon, ingen mapp med bilder i liksom

Tack återigen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 22:43

Någon som skulle kunna förklara och förtydliga det som står ovan...hänger inte riktigt med på hur det funkar

Hej,

som tidigare Windows användare skall jag försöka hjälpa dig. Fast har ju enbart haft Aperture själv en kort stund så eventuella inspel från mer erfarna användare får gärna komma.

Ursprungligen av Billys:

Hej!

Jag är helt ny med aperture och undrar lite vad som verkligen är smidigast med bibliotek, mappar och allt därtill.

Jag skulle vilja ha lite tips för att smidigast använda aperture. Jag vet att jag tidigare tänkt lite för mycket PC kring detta med att ha alla bilder i mappar för att lätt komma åt råfilerna och flytta till usb osv om någon annan i familjen/vänner vill ha bilder.

Tycker du skall exportera innifrån Aperture dom bilder du vill skriva ut på USB sticka. Inte flytta från mappar. Det är betydligt enklare. Du kan också leka med Smart Abums som du använder när du exporerar bilderna. På det viset får dina vänner enbart dom bilder du med olika filter filtrerar fram. Dvs alla dåliga bilder slipper dom se, om du har filter för det.

Om jag låter Aperture sköta allt med att lägga bilderna i sitt bibliotek men jag ändå har kvar mapparna i tex mappen bilder i finder så ligger väl alla bilder dubbelt, i både finder-bilder men även i Apertures "dolda" bibliotek.

SÅ om jag nu väljer att köra fullt ut med Aperture och dess bibliotek och tar sedan bort alla bilder i Finder-Bilder hur gör jag i Aperture för att flytta hela mappar till tex ett usb som skall vidare in i en PC.

Varför skall dom in i en Win PC? Du arbetar väl i huvudsak på Mac?

Nu blev det mycket här men är så tacksam för svar, anar att det finns en del rätt säkra svar från er som kan

Tills sist får ni gärna tipsa om hur jag lättast backupar min bilder.

Använd Vaults. Gärna flera om du är lika nojig som jag. Jag backuppar både med Time Machine och Vaults. Och har flera olika hårddiskar för ändamålet

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 11:27

Tack för svaret !

Nja ang att flytta till PC så har inte all mina kompisar kommit på att Mac är grymt. De lever vidare i att PC är det rätta valet här i livet

Men saken är den att när ja exporterar bilder som jag vill kunna flytta så blir det bara en konstig icon och inga bilder exporteras liksom. Vet inte riktigt om jag gör rätt eller om det är någon inställning som är knas.

Fattade jag dig rätt om Vaults är ett program för backup?

Tacktack!

Inne i aperture kan du längst nere till vänster skapa ett vault, då får du en kopia av ditt aperture-bibliotek dit.

Hur går du tillväga när du exporterar bilder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-04 08:58

NU tror jag att jag har fattat lite hur det fungerar, tack för hjälpen !

Har dock några frågor ang hur Aperture sparar bilder i original samt när man redigerat en bild. Tror säkert att det finns skrivet om det redan men slänger ut frågorna ändå.

Låter ni Aperture sköta biblioteket, importera bilderna till apertures bibliotek eller ligga kvar i mappar i typ "bilder".

Kanske tjatar, men när man tar backup med vault sparas bara originalfilen eller alla inkl de redigerade bilderna. Sparas dem i JPG där man väljer eller som någon aperture "fil"? Kanske du fråga men ändå...vill gärna lätt komma åt bilderna som separata filer.

Hur gör aperture när jag redigerar bilden? Finns originalet kvar eller skrivs den över? Hur kommer jag åt den redigerade bilden resp originalfilen?

Men nu tror jag att jag har bestämt mig för att köra Aperture istället för iphoto

Tack på förhand!

Red:
Hittade det jag sökte efter.

Senast redigerat 2011-04-02 13:43

Nu är jag väl inte helt ny med Aperture, men fortfarande relativt färsk vilket föranleder en fråga eller två....

Jag har alltså en MBP 15" som jag kör Aperture på. Dock har mitt bildbibliotek börjat bli väl stort för att ha allt på min MBP så jag förde över en rejäl hög med GB bilder till en extern HDD på vilken det då skapades ett externt Aperture-bibliotek. Det är inga problem att sen i Aperture välja vilket Aperture-bibliotek jag vill använda för tillfället, antingen det interna i MBP eller det på den externa hårddisken.

Men, nu har det kört ihop sig igen och det är dags för att flytta ett gäng GB med bilder från mitt Aperture-bibliotek på min MBP till den externa hårddisken för att frigöra utrymme på MBP. Men jag undrar nu hur jag gör det smidigast, eller får det som jag vill. Jag vill nämligen fortsätta att fylla på med bilder till det externa biblioteket, och alltså inte skapa ännu ett nytt externt bibliotek. Hur gör jag detta, eller kan man göra det? Känns ju som det blir väl stökigt att tvingas skapa ett nytt externt bibliotek varje gång man får fyllt på den interna disken. Så det hade ju varit bra om man kunde flytta fler bilder från det interna biblioteket till det redan existerande externa biblioteket och alltså fylla på det vartefter man behöver.

Har försökt att hitta info om detta i Aperture's manual men gått bet.

Dr Tinnitus

Denna boken köpte jag för ett par månader sedan. Än så länge är jag enormt nöjd med lektionerna och framförallt med vad Aperture kan prestera. Oerhört kraftfullt när det gäller att få ordning på sina foton. Det jag hakar upp mig på hela tiden är att alla kortkommandon, som funkar bra med engelskt tangentbord, mindre bra med svenskt

Apple Pro Training Series: Aperture 3 (Apple Pro Training) : Dion Scoppettuolo : 9780321647443

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-04-16 14:28

har klantat till det här. Lyckades trycka någon tangentkombination och nu kan jag inte se bilderna som jag har i ett projekt. Om jag går upp och klickar på "Photos" så ligger bilderna där. Projektet visar också att jag har 322 bilder men jag kan ej se dem. Hjälp någon:'(

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-04-16 14:35

Pinsamt värre he he. Råkade markera sökfältet uppe till höger och trycka på x-tangenten. Resultat, inga bilder syns. Pulsen har lagt sig nu huh.

1
Bevaka tråden