Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Accesspunkt för litet företag

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-05-03 17:42

Hej!

Behöver en stabil trådlös accesspunkt för ca 10 användare. Den får kosta upp till 2500 och hastigheten är mindre viktig än att den alltid funkar.

Har kört på det mesta i konsumentväg och man kan konstatera att de flesta maskiner inte är byggda för detta... så vad kan rekommenderas?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-03 19:55

Måste det vara en AP eller funkar det med router också? Isåfall kan jag tipsa om:
LINKSYS WRT320N DUALBAND WIRELESS-N GIGABIT ROUTER - Dual Band Wireless N Gigabit Router

Med dd-wrt:
www.dd-wrt.com | Unleash Your Router

Den som Iphone 77 tipsar om har också stöd för dd-wrt.

Ursprungligen av lime:

Hej!

Behöver en stabil trådlös accesspunkt för ca 10 användare. Den får kosta upp till 2500 och hastigheten är mindre viktig än att den alltid funkar.

Har kört på det mesta i konsumentväg och man kan konstatera att de flesta maskiner inte är byggda för detta... så vad kan rekommenderas?

Hur ska den användas? Ska ni köra IP-telefoni på samma linje? VPN-tunnlar? Vilken fysisk miljö (material i skiljande väggar)? Är det kvalitet/räckvidd som har varit problemet? Vilken bredbansoperatör/teknik/modem har ni?

Om jag får lite mer uppgifter om dessa frågor så kan jag förhoppningsvis ge ett lite utförligare (och gott) råd:D

  • Oregistrerad
  • 2010-05-04 01:02

Jag skulle inte säga det om jag inte testat det då jag varit skeptiskt innan. En av mina kunder kör Airport som AP och har aldrig vart nöjdare. Den har aldrig krashat, behövts startas om etc utan bara fungerar. Dom har tidigare testat 3com, netgear, cisco, linksys och alla varit skräp. Det är mitt tips

  • Medlem
  • 2010-05-04 06:59

Tack för svaren. I princip är det dessa jag tittat på, med funderingen på om man ska välja en "äkta" Cisco. I dagsläget är inte IP-telefoni aktuellt, men lär bli i framtiden, men då kommer jag kräva att vi kör via sladd så mycket det bara går. VPN kommer brandväggen (Cisco) att ta hand om. Nätverket är instabilt, när en extra användare ansluter sig dör nätverket. Uppkopplingen är fiber, så det är inte det. Gamla lokaler, och det är av olika skäl inte värt att dra ett nytt riktigt nätverk. Så vi kör på en blandning av trådat/trådlöst.

WRT320N eller en Airport Extreme känns som de mest uppenbara, men det lär ju finnas fler...

  • Oregistrerad
  • 2010-05-09 15:53
Ursprungligen av lime:

Tack för svaren. I princip är det dessa jag tittat på, med funderingen på om man ska välja en "äkta" Cisco. I dagsläget är inte IP-telefoni aktuellt, men lär bli i framtiden, men då kommer jag kräva att vi kör via sladd så mycket det bara går. VPN kommer brandväggen (Cisco) att ta hand om. Nätverket är instabilt, när en extra användare ansluter sig dör nätverket. Uppkopplingen är fiber, så det är inte det. Gamla lokaler, och det är av olika skäl inte värt att dra ett nytt riktigt nätverk. Så vi kör på en blandning av trådat/trådlöst.

WRT320N eller en Airport Extreme känns som de mest uppenbara, men det lär ju finnas fler...

Det känns som lösningen på era problem inte finns i tekniken. Om din bil går dåligt köper du inte en ny bil utan tar in den på reparation. Låter som ni borde investera i en IT-tekniker i 1-2 timmar istället.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-04 08:33

Den jag föreslog används på ett företag jag gör jobb åt (30+ anställda) och funkar utan problem. Något specifikt som har strulat för er?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2010-05-09 09:30
Ursprungligen av Iphone77:

Den jag föreslog används på ett företag jag gör jobb åt (30+ anställda) och funkar utan problem. Något specifikt som har strulat för er?

Har några Linksys och visst är det bättre än D-link men för ett företag är det lika bra att satsa på en hållbar lösning som en Airport Extreme för prisskillnaden är trots allt inte mer än par timmars arbetstid.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-09 10:33

Vet inte om jag håller med om att en Airport Extreme är en mer hållbar lösning än en Linksys WAP54G på ett företag. Vad syftade du på?

1
Bevaka tråden