Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dokument, bilder och papperskorgen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-03 16:15

Det händer mig ständigt nu känns det som. Ska tömma papperskorgen så vägrar den göra detta för att något dokument eller bild "används" och inte kan tömmas.

(om det inte framgår så används såklart inte dessa filer, men Finder/papperskorgen vägrar inse detta)

Enda lösningen just nu verkar vara att starta om datorn eller försöka ignorera att papperskorgen blir överfull lite då och då...

What to do?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-03 16:20

Avsluta programmet som har filen öppen. Förut brukade "Förhandsvisning" synda med att ha filen öppen fastän den inte visades, men det blev bättre i Snow Leopard, tycker jag.

Vilket OS kör du?
Vilket program tror du används för filen "Mikael_Iceman"?

Ibland kan det gå troll i det här.

gjorde en installation häromdagen och efter att installationen var klar så vägrades det tömma papperskorgen - installationsfilen användes fortfarande. Nähä, inte sa jag.

a) man startar om så brukar det gå bra kasta 8alla program avslutas ju då)
Oftast räcker det med att logga ut och sedan in igen.

b) Välj "Säker papperskorgstömning" - funkar oftast - men tar tid (alla data skrivs över)

Funkar ingen av dessa två så sök lite här på forumet, det finns massa trådar kring det här.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-03 18:16

Mikael_Iceman var i detta fallet en .pdf
och dels så sparade jag den från Pages och kollade den med Förhandsvisning, men båda dessa program var sedan avstängda när filen slängdes i papperskorgen och den skulle tömmas.
Men jag får ändå inte tömma papperskorgen.

Säker papperskorgtömning är inte direkt något val, händer till och från att man slänger stora filer/mappar, och att då tvingas vänta flertal minuter är inte värt det. Och att starta om datorn gör jag ibland, men att tvingas göra det enbart för att man stör sig på att papperskorgen vägras tömmas känner jag inte heller är godtagbart.

Inget av dom är egentligen riktiga lösningar på problemet, men tackar för tipsen

Kör med Snow Leopard, kan inte minnas att det har varit något problem i Leopard, utan är nu senaste månaderna det börjat strula, och haft Snow Leopard i ett halvår minst nu.

knepigt knepigt.

Kan det vara att man snabböppnar filerna med mellanslag/"Quick Look" som gör att tömningen sedan strular tro?

Ingen aning, men det finns säkert dussinet sätt att tömma korgen.
Jag har aldrig lyckats utröna exakt varför det här händer.

Ibland kan man lösa problemet genom att ta ur filen ur soptunnan, lägga den på skrivbordet. Avsluta berörda program och sedan kasta filen igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-03 22:31

Just det där har inte hänt mig, men jag har uppmärksammat att "Lägg tillbaka" verkar komma och gå som det känner för (kan det bero på vad för sorts fil det gäller?)... vet inte om det beror på det, men har uppmärksammat det efter uppdatering till 10.6.3. Någon annan som har konstigheter med papperskorgen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-11 11:35

Hej! Jag snor lite av den här tråden och har en liknande fråga: Jag har en fil jag inte ens kan lägga i papperskorgen eftersom den "används". MKT irriterande, den ska bort!! Jag har startat om för att verkligen vara på säkra sidan att alla program är avstängda men det hjälper inte. Det enda program som är öppet är Findern och det är lite svårt att avsluta det om man vill radera filen samtidigt:)

Tips? Kan man "Tvångs-slänga" på något sätt?

Ursprungligen av Belin:

Hej! Jag snor lite av den här tråden och har en liknande fråga: Jag har en fil jag inte ens kan lägga i papperskorgen eftersom den "används". MKT irriterande, den ska bort!! Jag har startat om för att verkligen vara på säkra sidan att alla program är avstängda men det hjälper inte. Det enda program som är öppet är Findern och det är lite svårt att avsluta det om man vill radera filen samtidigt:)

Tips? Kan man "Tvångs-slänga" på något sätt?

Vad är det för fil?
det kan nu ge oss en ledtråd till vad det är frågan om.

Även om den används skall den väl kunna läggas i papperskorgen, protesten kommer väl när du begär tömning av korgen? Eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-11 16:11

Hej!
Det är en vanlig .mov-fil. Det är inte jag som exporterat ut den men antingen kommer den från Final Cut Pro eller så är den utrenderad från After Effects. Jag tror på det senare.
Och nej, tyvärr kan jag inte ens lägga den i papperskorgen, den ligger i en vanlig mapp i findern, på en server som är kopplad till datorn. Jag kan inte flytta den mellan mappar eller byta namn på den heller. Jag har inga som helst problem med andra filer på samma server. Jag har kollat alla datorer som är kopplade till den, som är här i huset, men det finns ingen som använder den.
hm...
/Elin

Ursprungligen av Belin:

Hej!
Det är en vanlig .mov-fil. Det är inte jag som exporterat ut den men antingen kommer den från Final Cut Pro eller så är den utrenderad från After Effects. Jag tror på det senare.
Och nej, tyvärr kan jag inte ens lägga den i papperskorgen, den ligger i en vanlig mapp i findern, på en server som är kopplad till datorn. Jag kan inte flytta den mellan mappar eller byta namn på den heller. Jag har inga som helst problem med andra filer på samma server. Jag har kollat alla datorer som är kopplade till den, som är här i huset, men det finns ingen som använder den.
hm...
/Elin

Kan du markera filen och välj "visa info" på den.
Du kan ha problem med att du inte äger rättighterna till att ändra på filen.
Längst ner i "visa info"-fönstret står vem som har rättigheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-11 16:49
Ursprungligen av Goflorp:

Kan du markera filen och välj "visa info" på den.
Du kan ha problem med att du inte äger rättighterna till att ändra på filen.
Längst ner i "visa info"-fönstret står vem som har rättigheter.

Det står att jag har behörighet att läsa och skriva, jag kollade på andra filer som jag inte har problem med och det är samma behörighet, så inget är annorlunda. Den är inte låst heller. Inget annat i info-fönstret avviker....
It´s a mystery!

Det bör gå att slänga den direkt från servern, om du eller någon annan har tillgång till den rent fysiskt. Om det inte funkar, gör så här: Starta Terminal (i Verktygsprogram) Skriv:

sudo rm -R [mellanslag]

Lägg alltså ett mellanslag efter R:et.

Dra den krånglande filen till Terminalfönstret. Kolla att sökvägen till filen stämmer. Tryck Enter. Skriv ditt lösenord (samma som till ditt användarkonto på datorn). Kolla om filen är borta. Varning! Var ytterst noga med att dra rätt fil eller mapp till Terminal, kommandot "rm" tar bort filen utan att lägga den i papperskorgen.

1
Bevaka tråden