Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD tweaks på MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Ursprungligen av jonken2000:

Då har man till slut fått sin första Mac levererad. 16 dagar tog det ifrån beställning till leverans i norra sverige. SSDn är nu inmonterad och "noatime" påslaget. Väntar nu bara på optibayen innan windows 7 burken kan pensioneras för gott.

vad e "noatime"? känner mig som en noob hehe

Ursprungligen av c-man_blurayking:

vad e "noatime"? känner mig som en noob hehe

För att förlänga livet på sin SSD kan man konfigurera OS X att inte spara undan en tidsstämpel varje gång en fil används (accessas). Allt för att undvika onödigt skrivande på disken. I praktiken behöver man kanske inte bry sig, men jag känner inte att accesstime är så nödvändigt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-01 17:09
Ursprungligen av jonken2000:

För att förlänga livet på sin SSD kan man konfigurera OS X att inte spara undan en tidsstämpel varje gång en fil används (accessas). Allt för att undvika onödigt skrivande på disken. I praktiken behöver man kanske inte bry sig, men jag känner inte att accesstime är så nödvändigt.

Hur gjorde du? Hittade inget bra på nätet om noatime och OS X, bara denna Disabling file access time updates using noatime in OS X | Beyond Abstraction

  • Oregistrerad
  • 2010-05-01 17:27
Ursprungligen av Jetwash:

Hur gjorde du? Hittade inget bra på nätet om noatime och OS X, bara denna Disabling file access time updates using noatime in OS X | Beyond Abstraction

Mac OS X SSD tweaks | nullVision:blogs

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-01 17:45

Tack!, inlägg #13 i kommentarerna var ju också bra tips, här är lösningen på det:
Apple Portables: Advanced tips for Sudden Motion Sensor

Edit: Bröt ut några inlägg från denna tråd:
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/276819-traden-foer-bestaellt-macbook-pro-april-2010-a.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-07 09:13
Ursprungligen av Jetwash:

Tack!, inlägg #13 i kommentarerna var ju också bra tips, här är lösningen på det:
Apple Portables: Advanced tips for Sudden Motion Sensor

Edit: Bröt ut några inlägg från denna tråd:
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/276819-traden-foer-bestaellt-macbook-pro-april-2010-a.html

Om man beställer med SSD eller låter butiken byta till en. Hur gör dem med sånna här grajer. Noatime förstår jag att dem inte bryr sig om men t.ex. det som tas upp i inlägg 13 (Sudden motion sensor) är det något dem stänger av till en då?

Ursprungligen av Kajan:

Om man beställer med SSD eller låter butiken byta till en. Hur gör dem med sånna här grajer. Noatime förstår jag att dem inte bryr sig om men t.ex. det som tas upp i inlägg 13 (Sudden motion sensor) är det något dem stänger av till en då?

Min gissing är följande: finns det instruktioner ifrån Apple som säger att den ska stängas av då en SSD monteras in så görs det av butiken. Om inte, så behöver man inte slå av den alls.

Ursprungligen av Jetwash:

Hur gjorde du? Hittade inget bra på nätet om noatime och OS X, bara denna Disabling file access time updates using noatime in OS X | Beyond Abstraction

Att ta bort hibernation känns som en värdefull optimering om man vill spara disk. I mitt fall tar filen 5% av min SSD.

finns det ngn svensk guide? e mosig i skallen och orkar inte läsa utländska
Får min dator idag med största sannorlikhet. Måste man göra detta direkt eller kan man göra det i efterhand?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-03 19:20
Ursprungligen av c-man_blurayking:

finns det ngn svensk guide? e mosig i skallen och orkar inte läsa utländska
Får min dator idag med största sannorlikhet. Måste man göra detta direkt eller kan man göra det i efterhand?

Google Översätt

Funkar rätt bra.

Ursprungligen av Jetwash:

Google Översätt

Funkar rätt bra.

kan man köra hibernate operationen medans man är inne i osx?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-03 19:28
Ursprungligen av c-man_blurayking:

kan man köra hibernate operationen medans man är inne i osx?

Ja, det är bara ett kommando som anger att den inte skall skapa hibernate filen, sen tar man bara bort den. Krävs ingen omstart.

Ursprungligen av Jetwash:

Ja, det är bara ett kommando som anger att den inte skall skapa hibernate filen, sen tar man bara bort den. Krävs ingen omstart.

visst får man ingen notifiering om vad man gjort? utan bara "ny rad". har kört dessa två kommandon nu. skriver från nya datorn

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-03 22:34
Ursprungligen av c-man_blurayking:

visst får man ingen notifiering om vad man gjort? utan bara "ny rad". har kört dessa två kommandon nu. skriver från nya datorn

Om du listar alla filer där du står, så ser du om du tagit bort sleepimage filen:

ls -l (LS -L)

Ursprungligen av Jetwash:

Om du listar alla filer där du står, så ser du om du tagit bort sleepimage filen:

ls -l (LS -L)

ser bara namn på mappar då... är det ngn specifik mapp jag ska vara i?? (noobvarning)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-03 22:54
Ursprungligen av c-man_blurayking:

ser bara namn på mappar då... är det ngn specifik mapp jag ska vara i?? (noobvarning)

du kan skriva:

ls -l /var/vm/

Då skall du inte se sleepimage filen (jag ser bara 2st swapfile filer)

Ursprungligen av Jetwash:

du kan skriva:

ls -l /var/vm/

Då skall du inte se sleepimage filen (jag ser bara 2st swapfile filer)

hmm jo ganska självklart att jag skulle skriva den mappen, man e ju helt lost
har bara en swapfile men har ju bara osx installerat så jag gissar ju att det är därför...

tack för tipsen dude!

Ursprungligen av Jetwash:

du kan skriva:

ls -l /var/vm/

Då skall du inte se sleepimage filen (jag ser bara 2st swapfile filer)

Du mac-kungen, en till fråga:

om jag får fram detta gällande noatime, har jag då gjort rätt?

namnet på datorn:~ ...$ mount | grep " / "
/dev/disk0s2 on / (hfs, local, journaled, noatime)
'namnet på datorn':~ ...$

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-18 00:33
Ursprungligen av c-man_blurayking:

Du mac-kungen, en till fråga:

om jag får fram detta gällande noatime, har jag då gjort rätt?

namnet på datorn:~ ...$ mount | grep " / "
/dev/disk0s2 on / (hfs, local, journaled, noatime)
'namnet på datorn':~ ...$

Japp, ser rätt ut

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-03 18:42

Vill du hålla på med saker på den nivån är jag rädd att du nog får anpassa dig till engelska och inte dokumenten till svenska... Och så himla svår engelska är det väl ändå inte?

Ursprungligen av frazze:

Vill du hålla på med saker på den nivån är jag rädd att du nog får anpassa dig till engelska och inte dokumenten till svenska... Och så himla svår engelska är det väl ändå inte?

nej då. bara seg i roten idag

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-04 10:27

Kan man välja var man vill spara ner sleepimage filen?

Jag kommer ha två diskar i min nya burk men vill spara på SSDn, så jag sparar gärna ner sleepimagefilen på hårddisken.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-05 22:11
Ursprungligen av Naw:

Kan man välja var man vill spara ner sleepimage filen?

Jag kommer ha två diskar i min nya burk men vill spara på SSDn, så jag sparar gärna ner sleepimagefilen på hårddisken.

Du kan alltid prova att länka om katalogen till den nya disken:

sudo ln -s /var/vm /Volumes/dindisk

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-06 10:57
Ursprungligen av Jetwash:

Du kan alltid prova att länka om katalogen till den nya disken:

sudo ln -s /var/vm /Volumes/dindisk

Tack, får prova det när jag får hem min dator. vill ju inte slita på SSDn mer än nödvändigt Vill för övrigt länka musik, bilder, filmer, hämtningar, dokument till den andra disken. Är det möjligt tro?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-06 11:03
Ursprungligen av Naw:

Tack, får prova det när jag får hem min dator. vill ju inte slita på SSDn mer än nödvändigt Vill för övrigt länka musik, bilder, filmer, hämtningar, dokument till den andra disken. Är det möjligt tro?

De flesta program kan man styra om, och har de inte den funktionen så kan man alltid testa att länka symbolisk med ln kommandot.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-06 11:11
Ursprungligen av Jetwash:

De flesta program kan man styra om, och har de inte den funktionen så kan man alltid testa att länka symbolisk med ln kommandot.

Aa, vet tex att itunes osv går att länka om. Tänkte mer för att när nya program installeras, så man slipper länka om de eller oroa sig för det. Att man alltid har det fixat, att dokument, musik, filmer och bilder ligger på den andra disken. Jag kommer nämligeni nte ha plats med allt det på SSDn. SSDn vill jag mest ha systemet på och annat som man vill ha rappt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-06 11:47
Ursprungligen av Naw:

Aa, vet tex att itunes osv går att länka om. Tänkte mer för att när nya program installeras, så man slipper länka om de eller oroa sig för det. Att man alltid har det fixat, att dokument, musik, filmer och bilder ligger på den andra disken. Jag kommer nämligeni nte ha plats med allt det på SSDn. SSDn vill jag mest ha systemet på och annat som man vill ha rappt.

I de flesta fall så är nya program i en dmg imagefil så när de skall installeras så drar du bara programmet till den mapp du vill. Om det är en installerare som t.ex. Adobe så är det bara att byta installationsmapp under installation.

Jag skulle dock rekommendera att lägga de program man använder mest på SSDn.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-06 13:08
Ursprungligen av Jetwash:

I de flesta fall så är nya program i en dmg imagefil så när de skall installeras så drar du bara programmet till den mapp du vill. Om det är en installerare som t.ex. Adobe så är det bara att byta installationsmapp under installation.

Jag skulle dock rekommendera att lägga de program man använder mest på SSDn.

Absolut så jag tänkte. Ha hela programmappen på SSDn. MEn skulle vilja flytta ut Bilder, Filmer, Dokument och Musikmappen till hårddisken. Dels för allt inte får plats på SSDn men även för att många av de filerna blir omskrivna ofta och man spar på SSDn på så vis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 00:49

Det stämmer!

Ursprungligen av marf:

Det stämmer!

fett bra
har stängt av SMS och hibernate nu oxå. känns som att datorn fick lite mer speed... kanske bara jag som fått för mig...

1
Bevaka tråden