Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rektor vill ge elever varsin iPhone

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste detta i dagens (3:e maj) Mariestads-Tidningen. Det är ju bara ett förslag, men Vadsbogymnasiet kanske blir först i Sverige, eller?

  • Medlem
  • 2010-05-03 11:48

Fattar inte riktigt hur man ska använda en telefon till skolarbete.

Jag gick på ett gymnasium där vi fick varsin dator, tyckte det var jättebra. Men, man använde datorn till 10% av studierna och 90% att surfa under lektionerna.

Skolans fel om det inte går bra

Ursprungligen av JGG:

Fattar inte riktigt hur man ska använda en telefon till skolarbete.

Jag gick på ett gymnasium där vi fick varsin dator, tyckte det var jättebra. Men, man använde datorn till 10% av studierna och 90% att surfa under lektionerna.

Två saker:
1. Det är upp till skolorna att på smarta sätt implementera dator-/telefonanvändandet i utbildningen. Jag jobbade tidigare på en skola som inte var särskilt bra på detta. Man försökte tvinga in kidsen i en låst lösning som "First Class" istället för att använda Lunarstorm, MySpace, Youtube, Blogger och andra ställen, där kidsen själv rörde sig på den tiden. Den dåvarande ägaren hade bestämt att det skulle vara så.

2. Att surfa runt ger också datorvana.

Bra att man ger eleverna möjlighet, att sedan alla ska förstå att använda det på rätt sätt är nog att önska för mycket. Förhoppningsvis lär sig alla något och några mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-03 13:01

Jag kan köpa att eleverna ska ha tillgång till datorer i skolarbetet, samt få en egen personlig laptop, men en telefon? Som det är nu så kämpar ju lärare landet runt för att eleverna inte ska sitta med sina telefoner på lektionstid, detta låter däremot väldigt knepigt tycker jag.

Nu framgår det ju inte vad det är för ett gymnasie, men i mina öron låter det ju som att det är en privat skola som försöker använda detta för att få elever att söka just till denna skolan.

Ursprungligen av NBK:

Nu framgår det ju inte vad det är för ett gymnasie, men i mina öron låter det ju som att det är en privat skola som försöker använda detta för att få elever att söka just till denna skolan.

Vadsbogymnasiet är en kommunal skola.

Sen om telefonerna kan användas på ett bra sätt i undervisningen är ju det ok. Att sms:a, surfa på Facebook och göra andra ej skolrelaterade saker på den, är nog inte vad rektorn tänkt sig att den ska användas för, antar jag. Skolorna borde ha störningsutrustning för mobiltrafik i salarna, och bara ha nätverk som de kan göra skolarbete på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-03 16:11
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Vadsbogymnasiet är en kommunal skola.

Sen om telefonerna kan användas på ett bra sätt i undervisningen är ju det ok. Att sms:a, surfa på Facebook och göra andra ej skolrelaterade saker på den, är nog inte vad rektorn tänkt sig att den ska användas för, antar jag. Skolorna borde ha störningsutrustning för mobiltrafik i salarna, och bara ha nätverk som de kan göra skolarbete på.

Om man ska följa dom argumenten så är ju isåfall en iphone helt överflödig, hellre en ipod touch isåfall? Samma funktionalitet, fast utan telefon.

Ursprungligen av NBK:

Om man ska följa dom argumenten så är ju isåfall en iphone helt överflödig, hellre en ipod touch isåfall? Samma funktionalitet, fast utan telefon.

Eller en iPad 3G

Ursprungligen av NBK:

Nu framgår det ju inte vad det är för ett gymnasie, men i mina öron låter det ju som att det är en privat skola som försöker använda detta för att få elever att söka just till denna skolan.

Om det vore ett privat gymnasium så behöver väl inte kommunen tillfrågas om telefoner i skolan?

Datorvana är inte värt någonting idag, det är förståelse som efterfrågas. (jämför att kunna köra bil med att kunna hantera trafiken) Den förståelsen får man inte av att "surfa runt", däremot av att aktivt ta del av informationsflödet, och bidra till det. Där ser jag ett användningsområde för en iPhone (eller ännu hellre en iPad), och det skulle även kunna tillföra väldigt mycket till undervisningen överlag. Men det kräver väldigt mycket utav lärarna, och det är en stor omställning från klassisk katederundervisning.

Jag börjar mer och mer tycka att det är en helt fantastisk idé! Med varsin iPhone/iPad och _inga_ datorer så har man en i stort sett underhållsfri IT-infrastruktur, folk lär sig skriva ordentligt (iom att man inte kan skriva ut) och man har fortfarande tillgång till internet med allt vad det innebär.

Eller...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-04 10:05

Känns som om skolorna gör allt nu för att locka elever med mobiler och datorer.
Jag kanske är gammal och grå men jag klarade min skolgång ganska bra utan egen elevdator.

Vet en högstadieskola här i stan som beställt macbook till samtliga elever och lärare.
Personligen tycker jag det känns overkill då jag inte kan komma på så många ämnen där man måste ha en personlig dator.

Vist tanken är god och det är alltid trevligt med egen laptop men känns som det kostar mer än det smakar.

Ursprungligen av MagArne:

Känns som om skolorna gör allt nu för att locka elever med mobiler och datorer.
Jag kanske är gammal och grå men jag klarade min skolgång ganska bra utan egen elevdator.

Vet en högstadieskola här i stan som beställt macbook till samtliga elever och lärare.
Personligen tycker jag det känns overkill då jag inte kan komma på så många ämnen där man måste ha en personlig dator.

Vist tanken är god och det är alltid trevligt med egen laptop men känns som det kostar mer än det smakar.

Vet ju visserligen inte din ålder nu, men i dagens samhälle så finns väldigt mycket på nätet samt så kräver de flesta yrkena att man har datorvana. Detta i kombination med att lära sig skriva på dator tidigt är troligtvis viktigare nu än förr. Det känns viktigare nu än när jag gick på grundskolan. Sedan så behövs välskrivning mer nu då folk verkar ha sämre handstil nu än förr.

1
Bevaka tråden