Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mobila hemmamappar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 10.5.8 server som är navet för hela nätverket.
På den huserar användarna med sina hemmamappar.

Till den kopplas 5 st 10.6.3 klienter på alla utom en fungerar detta alldeles perfekt. Varenda gång som den ska synka sin hemmamapp sätter den stopp för synkningen på en specifik mapp.

Jag har kollat rättigheter och de stämmer.
Trots detta bromars den på denna mapp. Jag vet inte riktigt vilken logfil jag ska kolla på i servern för att klura ut detta så hjälp mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-02 16:45

Namn på mappen?

Det är en mapp som ligger i ~/Dokument/ just den mapp som krånglar heter Privat, sökvägen är alltså:
~/Dokument/Privat/
När synkningen börjar så kommer den snart till ~/Dokument/Privat/ och börjar jobba, jag sitter och tittar på den just nu. 230 Mb är det som ska kopieras.
Och så tvärstopp efter 43 objekt. Undrar just vad det är för objekt.

Efter några försök fick jag Kernal panic. Wow det var längesedan!

Nåja jag tänkte då bäst att börja om från början... jag började med att kopiera över hela mappen för hand till servern till det ställe där den ska hamna. Det gick bra.
Körde sedan igång synknigen igen, nu är den 30% klar. Lång förbi där den annars stannade.
Nu har den fem synkningsfel och det är fem olika dokument. Verkar inte finnas något samband mellan dem, de ligger i tre olika undermappar till ~/Dokument/.

Det är så skumt det här, jag har aldrig haft denna typ av problem och det funkar till 100% på de andra burkarna.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-05-03 14:56

Synkloggen ligger i ~/Library/Logs/FileSynkAgent/FileSynkAgent-verbose.log

Jag gjorde om hela rasket.
Jag började med att skapa en användare på servern, kopierade sedan in alla användardata till de korrekta mapparna på servern, kopplade sedan upp klienten och loggade in med kontot.
Då började den första synkningen, sedan dess har det gått bra trots att vissa som det verkar slumpartade filer inte går att synka då och då.
Det stoppar inte synkningen utan den fortsätter och det var allt jag behövde.
Ang problmet se nedan.

@bollman: Tack! Inte för att det hjälpte så mycket... för loggen säger inte vad som felar när t.ex. iTunes Library inte går att kopiera:

1:: [10/05/04 19:16:29.605]  network: MODIFY             "Music/iTunes/iTunes Library" {(Priority=1, READY)}
0:: [10/05/04 19:16:32.277] EXCEPTION: Resource temporarily unavailable <-[SStoreFileOperator_FS _openFile] (StoreFileOperator-FS.m:1350): open('/Users/mattias/Music/iTunes/iTunes Library', oflag=0x14, ...)--> Error Domain=NSPOSIXErrorDomain Code=35 UserInfo=0x1002a45e0 "Resource temporarily unavailable">
0:: [10/05/04 19:16:32.277] <ERROR>  network: MODIFY             "Music/iTunes/iTunes Library" {(Priority=1, EXECUTING)} (-[SStoreFileOperator_FS _openFile] (StoreFileOperator-FS.m:1350): open('/Users/mattias/Music/iTunes/iTunes Library', oflag=0x14, ...)--> Error Domain=NSPOSIXErrorDomain Code=35 UserInfo=0x1002a45e0 "Resource temporarily unavailable")
1:: [10/05/04 19:16:32.277] -[SSyncExceptionList setException:forJob:]: Updated exception at 'Music/iTunes/iTunes Library'
1:: [10/05/04 19:16:32.278] CANCEL: JOB:  network: MODIFY             "Music/iTunes/iTunes Library" {(Priority=1, CANCELLED)}

Kan det ha och göra med att iTunes var öppet vid tillfället då synkningen gick?
Det kan jag förstå men det sägs inget om det i klartext.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-05-05 00:59

Jo, det står ju att resursen är tillfälligt otillgänglig.
Att vissa filer inte funkar är helt normalt, framförallt om det är temp-filer.
Ett tips är att inte göra som du nu gjorde; allts kopiera in ett gammalt konto på en näthem. Gör istället så att du kopierar till den lokala datorn och synka sen upp. Det finns vissa filer som inte bör synkas.

Nu funkar allt som det ska förutom en sak....

När jag loggar in så körs inte alla startobjekt, den stannar efter den kört Apples egna men mina vägrar den köra.

Det enda synken klagar på numera är iTunes-filen men det är bara när den är igång. Annars inte.

1
Bevaka tråden