Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vägrar boota från ny Sata-hd...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PM G4 1.25 GHz som server med 2 st 250GB sata diskar kopplade till ett Acard sata pci kort. Allt fungerar prima och den bootar 10.6 från en av diskarna.

Nu behöver jag med lagringsutrymme och har skaffat 2 st 1TB Samsung Spinpoint F1.

Jag kopierar hela startskivan med "Super Duper" och den rapporterar inga fel.
När jag sedan bootar om så hittar datorn inte den nya disken vid uppstart. Den spinner upp men hittas inte av datorn. Med den gamla disken som startskiva så hittas den när systemet är laddat. Datorn har alltså kontakt med disken.

Vad kan vara fel?
Kan det skilja mellan sata-150 och sata-300 (som den nya disken har)?

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Jag har en PM G4 1.25 GHz som server med 2 st 250GB sata diskar kopplade till ett Acard sata pci kort. Allt fungerar prima och den bootar 10.6 från en av diskarna.

10.6 på en G4?

10.6 är "Intel-only".

My bad! Blandar ihop datorerna.
10.5 är det som jag kör naturligtvis.

Formaterade du med Apple Partition Map som partitionstabell, alltså inte GUID?

PPC-mac kan bara boota med APM-diskar, och Intel-mac kan bara boota med GUID-diskar. Sen är det väl givetvis HFS+ du kör som filsystem?

HFS+ är det.
APM eller GUID måste jag kolla upp. Där kan det nog möjligtvis vara fel. Jag formaterade den nya disken i en extern sata-usb docka kopplad till en Macbook. Då kanske den väljer GUID som förval eftersom datorn är en Intel?!

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Jag formaterade den nya disken i en extern sata-usb docka kopplad till en Macbook. Då kanske den väljer GUID som förval eftersom datorn är en Intel?!

Japp, då blir det GUID.

Om ditt sata-kort är sata150 så är det inte omöjligt att du behöver "bygla" sata300 diskar förutom ovan nämnda med APM vs GUID.

Det var GUID på disken. Problemet löst. Tack för all hjälp!
Jag hade inte koll på dessa olika formateringar.

PS Tråkigt nog så har Samsung tagit bort alla byglingar på disken. Omställningen mellan 1.5GB/s och 3.0Gb/s sker nu med programvara som måste köras i DOS. Omöjligt läge för Macanvändare. Men det behövdes inte i mitt fall.

1
Bevaka tråden